برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

مسقطي کارامل يا حلوا بحريني به ۲ روش عالي براي افطار

منبع
بروزرسانی
 مسقطي کارامل يا حلوا بحريني به ۲ روش عالي براي افطار

مجله افق کوروش/ در گزارش زير طرز تهيه مسقطي کارامل يا حلوا بحريني را به شما آموزش مي‌دهيم.
 
مسقطي يک دسر شيرين و فوق العاده خوشمزه است که امروزه خيلي از افراد آن را در خانه آماده مي‌کنند. شما مي‌توانيد انواع مسقطي را با طعم‌هاي مختلف درست کنيد و آن را به عنوان دسري اصيل و لذيذ بر سر سفره‌هاي افطار و دورهمي‌هاي خانوادگيتان بگذاريد. مسقطي کاراملي يا همان حلوا بحريني يکي از جذاب‌ترين طعم‌هاي مسقطي است که مي‌توانيد آن را هم به صورت تکه‌اي و هم قالبي تهيه کنيد. در اين مقاله مي‌توانيد با ۲ روش طرز تهيه مسقطي کارامل آشنا شويد.

مواد لازم براي ۱۰ نفر

نشاسته: ۱ ليوان فرانسوي دسته دار

آب: ۶ ليوان فرانسوي دسته دار

شکر: ۳/۵ ليوان فرانسوي دسته دار

گلاب: ۱ ليوان فرانسوي دسته دار

زعفران: به مقدار لازم

پودر هل: ۱ قاشق چاي خوري

کره: نصف ليوان فرانسوي دسته دار

مغز گردوي خرد شده: به مقدار لازم

پودر پسته و بادام: به مقدار لازم

پودر نارگيل: ۱ قاشق غذاي خوري (براي تزئين)

 

طرز تهيه

در اولين مرحله از طرز تهيه مسقطي کارامل بايد نشاسته را در آب حل کنيد. براي اين کار بايد ۱ ليوان نشاسته را به ۶ ليوان آب سرد حل کنيد و خوب هم بزنيد. توجه داشته باشيد که براي حل کردن نشاسته حتماً بايد از آب سرد استفاده کنيد. بعد از حل کردن نشاسته در آب آن را کنار بگذاريد و به سراغ مرحله بعدي برويد.

در اين مرحله از طرز تهيه مسقطي کارامل بايد ۳ و نيم ليوان شکر را در يک قابلمه بريزيد. سپس قابلمه را با حرارت ملايم روي گاز قرار دهيد تا به آرامي آب شود. زماني که شکر بدون اضافه کردن هيچ ماده ديگري به آرامي روي حرارت ذوب شود، تبديل به کارامل مي‌شود و رنگ آن به صورت کرم کاراملي درمي آيد. به ياد داشته باشيد که براي درست کردن کارامل با شکر حتماً بايد از يک قابلمه نچسب استفاده کنيد. بعد از اينکه شکر شروع به جوشيدن کرد بايد آن را به سرعت با يک قاشق چوبي هم بزنيد تا شکر ته نگيرد و نسوزد. به طور معمول درست کردن کارامل حدود ۲۰ دقيقه طول مي‌کشد. پس از آن شکر به غلظت مناسبي مي‌رسد و رنگي کاراملي روشن پيدا مي‌کند.

بعد از درست کردن کارامل در اين مرحله از طرز تهيه حلوا بحريني بايد مخلوط آب و شکر را به کارامل اضافه کنيد. سپس اين مخلوط را مدام هم بزنيد تا نشاسته و شکر کاملاً با هم ترکيب شوند. مراقب باشيد بعد از اضافه کردن نشاسته معمولاً شکر زود سفت مي‌شود. پس مواد را سريع هم بزنيد. بعد از ۱۰ دقيقه ترکيب شکر و نشاسته حالتي يک دست به خود مي‌گيرد.


در چهارمين مرحله از طرز تهيه حلوا بحريني يا مسقطي کاراملي بايد ۱ ليوان گلاب را به همراه مقداري زعفران آب شده به ترکيب نشاسته و شکر اضافه کنيد. ۱ قاشق چاي خوري هل را نيز براي معطر شدن مسقطي به آن بي افزاريد و مواد را خوب هم بزنيد. نصف ليوان کره را به مسقطي اضافه کنيد و زماني که کره به طور کامل آب شد، مغز گردوي خرد شده را همراه با کمي خلال پسته يا بادام به مسقطي اضافه کنيد و مواد را خوب ترکيب کنيد.

در آخرين مرحله از طرز تهيه حلوا بحريني بايد حرارت را کمي زياد کنيد و مسقطي را براي ۳ دقيقه مدام هم بزنيد تا حالتي ژلاتيني به خود بگيرد. بعد از اين که مسقطي به غلظت مناسب رسيد، آن را داخل قالب يا ظرف مناسب بريزيد. براي اينکه مسقطي راحت‌تر از قالب جدا شود، بهتر است که اطراف قالب را به وسيله مقداري کمي روغن چرب کنيد.

بعد از اينکه دسر مسقطي کاراملي شما آماده شد، در اين مرحله از طرز تهيه حلوا بحريني بايد آن را به آرامي از داخل قالب جدا کنيد و برگردانيد. مي‌توانيد مسقطي‌ها را در يک قالب مستطيلي بزرگ‌تر درست کنيد و بعد از برگرداندن دسر آن را به اندازه‌هاي کوچک برش دهيد تا راحت‌تر خورده شود. سپس روي مسقطي را با خلال پسته، بادام، پودر نارگيل يا گردو تزئين کنيد و در ظرف مناسب بچينيد.


طرز تهيه دسر مسقطي کاراملي قالبي

مواد لازم

شير: ۵ ليوان فرانسوي دسته دار

شکر: ۱ ليوان فرانسوي دسته دار

نشاسته گل: نصف ليوان فرانسوي دسته دار

کره: ۴۰ گرم

گلاب: يک قاشق غذاخوري


طرز تهيه

براي درست کردن کارامل بايد درست مثل طرز تهيه حلوا عماني يا بحريني شکر را داخل يک قابلمه نچسب بريزيد. سپس آن را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به آرامي ذوب شود. بعد از مدتي که شکر شروع به جوشيدن کرد شروع به هم زدن آن کنيد تا به غلظت مناسب برسد. زماني که رنگ شکر آب شده کاراملي روشن شد، شعله گاز را خاموش کنيد.

در دومين مرحله از طرز تهيه دسر مسقطي کارامل قالبي بايد شير را در يک قابلمه بريزيد. سپس آن را با حرارت ملايم روي شعله گاز قرار دهيد تا به جوش بيايد. سپس کاراملي را که با شکر درست کرده ايد را کم کم داخل شير داغ بريزيد. زماني که کارامل را به شير اضافه مي‌کنيد، کمي سفت مي‌شود. شعله گاز را روي حرارت ملايم تنظيم کنيد. کارامل و شير را هم بزنيد تا کارامل کاملاً در شير حل شود.

در اين مرحله از طرز تهيه دسر مسقطي کاراملي قالبي بايد درست مثل طرز تهيه حلوا عماني نشاسته را داخل ظرفي بريزيد و مقداري آب سرد به آن اضافه کنيد. سپس نشاسته و آب را به خوبي با هم حل کنيد. همان طور که گفته شد براي حل کردن نشاسته تنها بايد از آب سرد اضافه کنيد.

بعد از اين که نشاسته را در آب سرد حل کرديد و کارامل و شير را با هم ترکيب کرديد، نشاسته را نيز به اين ترکيب اضافه مي‌کنيد. همه مواد را به خوبي هم بزنيد تا کاملاً با هم ترکيب شوند. براي ۱۵ تا ۲۰ دقيقه به هم زدن ادامه دهيد تا غلظت دسر مسقطي کارامل قالبي شما همانند فرني شود. در نهايت يک قاشق غذاخوري گلاب به آن اضافه کنيد و دوباره مواد را هم بزنيد. بعد از اينکه گلاب به طور کامل با مسقطي مخلوط شد، شعله گاز را خاموش کنيد.

در اين مرحله از درست کردن دسر مسقطي کارامل قالبي بايد مواد را از يک صافي عبور دهيد تا اگر گلوله‌اي در آن ايجاد شده از دسر خارج شود. سپس يک قالب ژله يا دسر مناسب انتخاب کنيد. داخل قالب را چرب کنيد و مواد را داخل قالب بريزيد. سپس مسقطي را داخل قالب بريزيد. اجازه دهيد مسقطي براي ۴ ساعت در يخچال بماند تا کاملاً سفت شود. سپس آن را به آرامي از داخل قالب جدا کنيد. حالا روي دسر را با مقداري خلال پسته و بادام و گل محمدي تزئين کنيد.

نکات و فوت و فن‌هاي طرز تهيه مسقطي کارامل

 

براي درست کردن مسقطي کاراملي به ياد داشته باشيد که حرارت دادن شکر بيش از اندازه مورد نياز موجب تلخ شدن مزه آن مي‌شود؛ بنابراين سعي کنيد آن را به اندازه حرارت دهيد و با حرارت ملايم مدام شکر را هم بزنيد تا ته نگيرد.

مي‌توانيد دسر مسقطي کاراملي را بدون مغز و خلال پسته و بادام نيز تهيه کنيد. سپس در انتها مي‌توانيد از اين مغز‌ها براي تزئين دسر استفاده نماييد. اما به طور کلي درست کردن اين دسر با مغز‌هاي بيشتر موجب لذيذتر شدن و مقوي شدن آن مي‌شود.

طرز تهيه حلوا بحريني، مسقطي کارامل و حلوا عماني و عربي به يک شکل است و اين دسر به نام‌هاي مختلفي شناخته مي‌شود.

در طرز تهيه انواع مسقطي مي‌توانيد به جاي کره از روغن نباتي نيز استفاده کنيد.

مي‌توانيد در طرز تهيه انواع مسقطي مقداري پودر زنجبيل در کنار پودر هل و گلاب به آن اضافه کنيد. اين کار عطر بي نظيري به دسر مسقطي کاراملي مي‌دهد.

براي خارج کردن دسر مسقطي کارامل قالبي به کمک يک چاقوي تيز کناره‌هاي دسر را جدا کنيد. سپس دسر به راحتي روي ظرف مورد نظر برمي گردد. اگر دوست داريد دسر شما سفت‌تر شود، بايد اجازه دهيد کمي بيشتر روي حرارت قرار بگيرد و غليظ‌تر شود.

مي‌توانيد دسر مسقطي کارامل قالبي را در قالب‌هاي کوچک تک نفره بريزيد و براي هر نفر يک دسر جداگانه درست کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar