logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

«شور نخود افغانستاني»؛ خوشمزه و تقويت کننده سيستم ايمني

منبع
بروزرسانی
«شور نخود افغانستاني»؛ خوشمزه و تقويت کننده سيستم ايمني

نيک شو/ امروز روش تهيه يک غذاي خوشمزه افغاني را براي شما داريم، شور نخود که يک ميان وعده عالي به شمار مي‌رود بين مردم افغانستان کاملا شناخته شده است. اين غذاي مقوي، مغذي و لذيذ اغلب در سفره‌خانه‌هاي سنتي يا در کنار خيابان روي چرخ‌دستي پخته و عرضه مي‌شود؛ و مصرف آن به‌خصوص در روز‌هاي سرد سال تقويت‌کننده سيستم ايمني بدن و پيشگيري‌کننده از ابتلا به بيمار‌هاي عفوني و ويروسي به‌ويژه سرماخوردگي است و براي کساني که بيماري‌هاي خودايمني همچون ام‌اس دارند، بسيار توصيه مي‌شود.

با ورود غذا‌هاي فرنگي به سفره ما ايرانيان، مصرف غذا‌هاي حاوي حبوبات کاهش يافته است در حالي که همين نخود‌آب که همراه پياز و ادويه پخته مي‌شود، چنان خواص تغذيه‌اي دارد که اگر ساير استان‌ها به ارزش غذايي و درماني آن پي ببرند، حتما آن را طبخ و تهيه خواهند کرد.

اين غذا به دليل فيبر زيادي که دارد، ملين است و در پاکسازي و تخليه روده‌ها دخالت مستقيم دارد و از ايجاد يبوست پيشگيري مي‌کند. همچنين، چون سرشار از ويتامين‌هاي گروه B است، به رفع خستگي و سستي و غم کمک مي‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه براي رفع ريزش مو بسيار موثر است.

همچنين آب نخود پخته مُدر (ادرار آور) و براي التيام سرفه و عفونت ريوي مفيد و درمان‌کننده گرفتگي صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک مي‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ضدعفوني‌کننده مجاري ادرار است.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که براي کاهش اين مشکل اين غذا را بايد به‌تدريج و نه يکباره در برنامه غذايي وارد کنيد، ضمن اين که خيس کردن نخود و خوب پختن آن بهترين روش براي کاهش حالت نفاخي است. زيره و گلپر نيز بهترين راه براي رفع نفخ شور نخود است.

شور نخود را همراه با آبغوره و يا سرکه ميل کنيد.

مواد لازم براي شور نخود:

نخود: ۴۰۰ گرم

پياز متوسط: ۳ عدد

روغن: ۷۵ گرم

آرد گندم سبوس دار: ۱ قاشق غذاخوري

نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار کافي

طرز تهيه شور نخود افغاني:

۱- نخود را از شب قبل خيس مي‌کنيم و صاف مي‌کنيم.

۲- پياز‌ها را خرد مي‌کنيم با روغن سرخ مي‌کنيم تا طلايي شود.

۳- نخود‌ها را به پياز داغ اضافه مي‌کنيم و کمي تفت مي‌دهيم نمک و فلفل و زردچوبه و ۴ ليوان آب را اضافه مي‌کنيم. شعله را کم کرده و با حرارت ملايم نخود‌ها را مي‌پزيم.

۴- در آخر که نخود‌ها خوب پخته شد آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط به نخود اضافه مي‌کنيم. بعد از اينکه چند جوش خورد شعله را خاموش مي‌کنيم. اين غذا را مي‌توانيد همراه با آبغوره و يا سرکه ميل کنيد.

ساير نکات

*اگر دوست داشتين در مدت زمان کمتر اين غذا بپزه، ميتونين داخل آرام پز مواد بعد از سرخ شدن داخل پياز، داخل آرام پز بپزين، ولي نمک را اضافه نکنيد، چون باعث ميشه نخود در حين پخت اصلا نپزه.

*بعد از پخت کامل داخل قابلمه که ريختين در مرحله آخر نمک اضافه بکنيد.

* اين غذا را را با يکي از توشي‌هاي معروف افغانستان به نام چکني هم ميل مي‌کنند.

*چکني از سبزي‌هاي معطر و گوجه خام يا نرسيده و فلفل سبز تند و سرکه تهيه مي‌شود. اين چاشني بسيار خوشمزه است. (همه اين مواد را با رنده برقي رنده ريز مي‌کنيم)

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar