logo

شربت توت‌فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير

منبع
بروزرسانی
شربت توت‌فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير

مجله قرمز/ شربت توت فرنگي تازه يکي از آن شربت‌هاي پرکاربرد است که هم مي‌توان آن را به صورت نوشيدني استفاده کرد و هم روي انواع دسرها، پنکيک‌ها و کيک‌هاي خانگي استفاده کرد. اين شربت خوشمزه علاوه بر طعم و بوي عالي، قند کمتري هم نسبت به بسياري از شربت‌ها دارد.به هنگام هواي گرم، تمايل به خوردن شربت و دسر‌هاي خنک بيشتر مي‌شود. شربت ليموناد يکي از اولين گزينه‌هاي انتخابي اکثر ماست، اما خوردن شربت‌هاي ميوه‌اي ديگر مثل توت فرنگي و آلبالو هم خالي از لطف نيستند. به خصوص که در فصل توت فرنگي هم به سر مي‌بريم.

همانطور که قبلا گفته شد توت فرنگي يکي از آن ميوه‌هاي کم قند و خوش عطري ست که خواص بسياري دارد. از اين ميوه خوش رنگ و بو علاوه بر استفاده مستقيم، استفاده‌هاي غير مستقيم بسياري مي‌شود مثل طعم دهي به انواع دارو‌ها و وسايل بهداشتي مثل شامپو و صابون تا استفاده از اسانس آن در صنعت عطرسازي و اخيرا هم که روسيه واکسن کرونا با طعم توت فرنگي را روانه بازار کرده است؛ بنابراين موارد مصرف توت فرنگي تنها منحصر به خوراکي و آدامس‌هاي خوش طعم نمي‌شود.

اغلب ما تصورمان نسبت به شربت توت فرنگي، شربتي کاملا صاف و کمي غليظ است که با افزودن آب به آن، به صورت يک نوشيدني گوارا در مي‌آيد، در صورتي که شربت توت فرنگي با ميوه کامل به طوري که پالپ تکه تکه شده در آن کاملا مشخص است، نوع ديگري ست که براي ريختن روي انواع پنکيک و وافل درست مي‌شود. ما در زير هر دو نوع را به شما آموزش خواهيم داد.

شربت توت فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير

شربت توت فرنگي

مواد لازم

توت فرنگي: ۱ کيلو

آب: ۴ پيمانه

شکر: ۲ پيمانه

طرز تهيه

توت فرنگي‌ها را تميز شسته، سپس قسمت بالاي آن‌ها را با يک چاقوي باريک با چرخاندن چاقو دور ساقه، جدا کرده و ساقه را دور بريزيد.

توت فرنگي‌ها را به تکه‌هاي کوچکتر خرد کنيد.

تکه‌هاي توت فرنگي را داخل قابلمه‌اي متوسط بريزيد.

۴ پيمانه آب را روي آن بريزيد و بگذاريد روي گاز تا به جوش ايد. حرارت را کاهش دهيد تا به حالت قل آرام دربيايد و بگذاريد توت فرنگي‌ها به مدت ۲۰ دقيقه بپزند. کف روي ان را بگيريد و دور بريزيد.

بعد از ۲۰ دقيقه، توت فرنگي‌ها بيشتر رنگشان را از دست مي‌دهند و آب بايد به رنگ صورتي مايل به قرمز دربيايد. قابلمه را از روي حرارت برداريد.

شربت توت فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير

با استفاده از يک الک ريز، تکه‌هاي توت فرنگي را از شربت جدا کنيد و شربت را داخل ظرف ديگري خالي کنيد. قطعات جامد توت فرنگي را به منظور جدا کردن آب بيشتر، فشار ندهيد انجام دادن‌ اين کار باعث کدر شدن رنگ شربت مي‌شود.

وقتي مايع توت فرنگي جدا شد، تکه‌هاي توت فرنگي را دور ريخته يا داخل شيريني بريزيد. ۲ پيمانه شکر به مايع توت فرنگي اضافه کنيد. آن را روي گاز گذاشته و بگذاريد بجوشد، مرتب به هم بزنيد تا شکر داخل شربت حل شود. بگذاريد شربت توت فرنگي به مدت ۵ دقيقه روي حرارت ملايم باشد تا شکر به طور کامل حل شود. هر گونه کفي که روي آن ظاهر مي‌شود، با کفگير برداريد و دور بريزيد.

آن را از روي حرارت برداريد و بگذاريد تا کاملا خنک شود. شربت توت فرنگي به دست آمده را داخل ظرف شيشه‌اي دردار بريزيد و کاملا درب آن را ببنديد. اين شربت را مي‌توان به مدت چند هفته در يخچال نگهداري کرد.

نکته: اگر به دنبال شربتي غليظتر براي پنکيک يا وافل هستيد، مي‌توانيد آن را چند دقيقه بيشتر بجوشانيد تا حجم مايع آن کم شود و غليظتر شود. غلظت موجود براي تهيه نوشيدني خوب است.


شربت توت فرنگي مخصوص وافل و پنکيک

احتمالا موقع تماشاي تصاوير پنکيک‌ها در اينترنت، نمونه‌هايي را مشاهده کرديد که آغشته به شربت توت فرنگي هستند درحالي که قطعات توت فرنگي هم روي آن‌ها به عنوان تزئين قرار دارد. اين نوع شربت توت فرنگي براي تزئين درست مي‌شود و قطعات جامد توت فرنگي در آن، دور ريخته نمي‌شود و از غليظ کننده هم استفاده مي‌شود. اين روش به صرفه‌تر نيز هست.

شربت توت فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير

مواد لازم

توت فرنگي: ۱ کيلو (تکه تکه شده)

آب ليموي تازه: ۱ قاشق غذاخوري

شکر: ۶ تا ۸ قاشق غذاخوري

آب: ۴ قاشق غذاخوري

نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوري (۱۰ گرم)

طرز تهيه

داخل قابلمه‌اي بزرگ، توت فرنگي، آب ليمو، شکر و ۲ قاشق غذاخوري آب را ريخته و بگذاريد روي حرارت متوسط به بالا بجوشد، مرتب بهم بزنيد.

حرارت را کمي کاهش داده و بگذاريد تا بجوشيد تا زماني که آب توت فرنگي‌ها خارج شود و توت فرنگي‌ها نرم شوند، حدود ۶ تا ۸ دقيقه و همزمان مرتب بهم بزنيد.

داخل يک کاسه کوچک، ۲ قاشق باقيمانده آب و نشاسته ذرت را بهم بزنيد تا زماني که يکدست شود. مخلوط نشاسته ذرت را داخل مخلوط توت فرنگي بريزيد و بگذاريد بجوشد، تا يک دقيقه مرتب بهم بزنيد.

آن را از روي حرارت برداريد و بگذاريد کمي خنک شود. داخل ظرفي دردار ريخته و به مدت ۳ روز بگذاريد نگه داريد. خلي ساده خيلي عالي!

شربت توت فرنگي خانگي؛ تازه و آسان با طعمي دلپذير


نکات مهم

براي اينکه طعم بهتري داشته باشد از توت فرنگي تازه استفاده کنيد، اما اگر در فصل توت فرنگي نيستيد، از توت فرنگي يخ زده هم مي‌توان استفاده کرد.

اگر مي‌خواهيد يک شربت صاف و يکدست داشته باشيد، مي‌توانيد محتويات قابلمه را پس از پخته شدن، داخل مخلوط کن بريزيد. موقع پوره کردن، يک حوله آشپزخانه را روي درب مخلوط کن بريزيد تا محتويات آن بيرون نريزيد. بعد آن را از الکي ريز رد کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar