logo
جذاب ترین ها
آشپزی من

خواص و روش مصرف دمنوش سير

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
خواص و روش مصرف دمنوش سير

باشگاه خبرنگاران/ دمنوش سير يک چاي مقوي گياهي است که از ليمو، عسل و سير تهيه مي شود و مي تواند علائم سرماخوردگي مانند احتقان و سرفه را برطرف کند.
چاي سير از حبه‌هاي سير درست شده است ناگفته نماند که اين چاي طعم خوبي ندارد، ولي براي سلامتي خيلي عاليست نام علمي سير Allium sativum است و حاوي مقادير بالايي از ويتامين A، B. و C. و همچنين ترکيبات سولفوريک، آليسين، آنتي اکسيدان‌هاي مختلف و ساير مواد فعال است.
وقتي سير مي‌خوريد همه اين ويتامين‌ها را دارد، ولي غلظت آن کم است.قدمت فايده درماني، چاي سير به يونانيان باستان مي‌رسد، ولي بايد بدانيد که چاي سير عارضه‌هاي جانبي هم دارد البته وقي بيش از حد معمول چاي سير بنوشيد اين عارضه‌هاي بوجود مي‌آيد مانند سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، معده درد.
طرز تهيه دمنوش سير
تهيۀ دمنوش سير در خانه بسيار راحت است و به مراتب آسان‌تر از اين است که در يک کافي‌شاپ به دنبال آن بگرديد.دستورالعمل ساده‌اي که در ادامه مي‌خوانيد را دنبال کرده و از فوايد بي‌نظير اين چاي بهره‌مند شويد.
مواد لازم براي تهيه دمنوش سير

۴ حبه سير
۳ فنجان آب
½ فنجان آب ليمو
۲ قاشق غذاخوري عسل
طرز تهيه چاي سير
۱. حبه‌هاي سير را به خوبي پوست بکنيد.
۲. آب را درون يک قوري ريخته و سير‌ها را اضافه کنيد.
۳. آب را جوش آورده و سپس گاز را خاموش کنيد.
۴. عسل و آب ليمو را به چاي اضافه کرده و بگذاريد به خوبي دم بکشد.
۵. چاي را درون يک فنجان ريخته و روزي ۱ تا ۲ مرتبه از آن ميل کنيد.
۶. مي‌توانيد آب سير اضافي را به مدت ۲ روز درون يخچال نگهداري کرده و براي تهيۀ چاي دوباره گرم کنيد.

طرز تهيه چاي سير براي لاغري
مواد لازم براي تهيه چاي سير براي لاغري
۲ ليوان آب
۳ حبه سير
۲ قاشق عسل
1 عدد ليمو ترش
طرز تهيه دمنوش سير براي لاغري
آب ولرم را دريک ظرف ريخته و خبه‌هاي سر را له کرده و دراجاق ميگذاريم بجوشد وقتي جوشيد حرارت را خاموش کرده و عسل و آب ليمو را مي‌ريزيم ملايم هم زده و مي گذاريم سرد شود از صافي رد کرده هر روز ۳ بار نصف ليوان مي‌نوشيم.

عوارض جانبي دمنوش سير
سير احتمالا به مقدار معمول براي اکثر افراد بي خطر است. عوارض جانبي رايج مصرف سير شامل بوي بد دهان و بوي بدن، سوزش معده و ناراحتي معده مي باشد.
حساسيت به سير ممکن است در برخي افراد ايجاد شود و افرادي که الرژي به سير دارند علائم شديدتري را تجربه کنند. اگر علائمي چون تورم در صورت و گلو، کهير، تنگي نفس را مشاهده کرديد مي بايست سريعا به فوريت هاي پزشکي مراجعه کنيد.
همچنين مصرف سير ممکن است خطر خونريزي را افزايش دهد، به همين خاطر اگر از داروهاي رقيق کننده خون مانند آسپرين يا وارفارين استفاده مي کنيد و يا تحت عمل جراحي قرار مي گيريد، قبل از قرار دادن اين دمنوش در رژيم غذايي خود با پزشک خود مشورت کنيد.
دمنوش سير مي تواند با داروهايي که براي درمان عفونت حاصل از HIV مصرف مي شود تداخل داشته باشد و باعث کاهش اثر داروها شود.
5 فايده دمنوش سير براي سلامتي
دمنوش سير به کاهش وزن، افزايش ايمني بدن، تقويت سيستم تنفسي، کاهش فشار خون و افزايش انرژي کمک مي‌کند.
1. افزايش ايمني بدن با مصرف دنوش سير
چاي يا دمنوش سير سرشار از ترکيبات ضد باکتري و ضد قارچ، نظير آليسين مي‌باشد که سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و شما را در برابر طيف گسترده‌اي از پاتوژن‌هاي عفوني – به خصوص آن‌هايي که به همراه غذا وارد بدن مي‌شوند – محافظت مي‌کند.
2. دنوش سير مفيد براي تنظيم فشارخون
مطالعات نشان مي‌دهند که ترکيبات فعال سير با کاهش فشارخون پيوند خورده‌اند و همچنين عصارۀ سير سطح کلسترول سِرُم را پايين مي‌آورد.اين خاصيت به کاهش خطر تصلب شرايين، حملۀ قلبي، سکته مغزي و بيماري‌هاي قلبي – عروقي کمک مي‌کند.
3. بهبود دستگاه تنفسي با چاي سير
اگر از مشکلاتي نظير سرفه، سرماخوردگي، گلودرد يا گرفتگي سينوس رنج مي‌بريد، يک فنجان چاي سير مي‌تواند گرفتگي را برطرف کرده و التهاب را در دستگاه تنفسي کاهش دهد. اين چاي همچنين سرعت بهبود يافتن و از بين بردن عفونت‌هاي اساسي را افزايش مي‌دهد.
4. کاهش وزن با دمنوش سير
دمنوش سير قادر است که سوخت‌وساز بدن را تحريک کند، که باعث سوزاندن چربي‌هاي غيرفعال شده و به تلاش‌هاي شما در کاهش وزن کمک مي‌کند.اين چاي همچنين تاحدودي اشتها را سرکوب مي‌کند.
5. افزايش انرژي
هر روز صبح نوشيدن يک فنجان دمنوش سير شايد به اندازۀ يک نوشيدني کافئين‌دار موثر نباشد، اما به افزايش انرژي کلي کمک کرده و باعث مي‌شود تا با انرژي بيشتري روزتان را آغاز کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره