برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طرز تهيه دمي گوجه فرنگي خوشمزه و ساده با سيب زميني

منبع
بروزرسانی
طرز تهيه دمي گوجه فرنگي خوشمزه و ساده با سيب زميني

چي شي/ دمي گوجه فرنگي که با نام دمپختک گوجه هم شناخته مي شود يکي از غذاهاي بسيار ساده و خوشمزه ايراني است. اين غذاي خوشمزه از غذاهاي ساده و فوري محسوب مي شود که در زمان هايي که وقت کافي براي تهيه غذا نداريم مي توانيم از دمي گوجه فرنگي استفاده کنيم.

مواد لازم براي ۲ نفر
برنج۲ پيمانه
گوجه فرنگي۴ عدد درشت
پياز۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگي۱ قاشق غذاخوري
سيب زميني۱ عدد درشت
کره ۲۵ گرم
نمک و فلفل سياه به مقدار کافي
زردچوبه و روغن به مقدار کافي
طرز تهيه دمي گوجه فرنگي 
مرحله اول
براي تهيه دمي گوجه ساده ابتدا براي پخت انواع دمپختک بايد به يک نکته مهم توجه داشته باشيد که انواع دمپختک ها را نبايد به صورت آبکشي و برنج دان دان درست کنيد، دمپختک بايد به صورت کته پخته شود که علاوه طعم بهتر ، مواد مغذي آن نيز بيشتر است.
 
مرحله دوم
ابتدا برنج را پس از پاک کردن، نسبت به نوع آن تقريبا حدود ۳۰ دقيقه در يک قابلمه مناسب مي خيسانيم، به صورتي که آب حدود نصف يک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد، سپس نصف قاشق غذاخوري نمک اضافه مي کنيم.

مرحله سوم
براي شروع پيازها را به صورت نگيني ريز يا خلالي به سليقه خود خرد مي کنيم و به همراه مقدار کمي روغن در يک تابه مناسب تفت مي دهيم تا پيازها طلايي و سبک شوند، سپس مقداري زردچوبه و فلفل سياه اضافه مي کنيم و يک دقيقه ديگر پيازها را تفت مي دهيم.

مرحله چهارم

در ادامه رب گوجه فرنگي را اضافه مي کنيم و چند دقيقه اي تفت مي دهيم تا طعم و بوي خامي رب گوجه فرنگي گرفته شود. در ادامه پوست گوجه فرنگي ها و سيب زميني ها را مي گيريم و آنها را به صورت مکعبي کوچک خرد مي کنيم.

مرحله پنجم
در اين مرحله سيب زميني ها و گوجه فرنگي هاي خرد شده را به مقداري نمک و کره به تابه اضافه مي کنيم و مواد را روي حرارت ملايم چند دقيقه تفت مي دهيم تا روغن بيندازد و آب آن به طور کامل جمع شود. در همين حين قابلمه حاوي برنج را روي حرارت زياد قرار مي دهيم.

 
 
مرحله ششم
اجازه مي دهيم تا آب موجود در قابلمه برنج تبخير شود سپس زماني که مقدار کمي آب داخل قابلمه باقيمانده بود مخلوط گوجه فرنگي تفت داده شده را به قابلمه اضافه مي کنيم و به خوبي با برنج مخلوط مي کنيم تا زمانيکه آب برنج جمع شود.


 
طرز تهيه لوبيا پلو دمي خوشمزه و مجلسي شيرازي مثل نذري
لوبيا پلو يکي از انواع غذاهاي سنتي و بسيار پر طرفدار ايراني است که با مواد غذايي متنوعي تهيه مي شود
 
 
 
مرحله هفتم
پس از تبخير شدن آب موجود در قابلمه حرارت زير قابلمه ار کم مي کنيم و زير قابلمه يک شعله پخش کن قرار مي دهيمتا ته ديگ برنج نسوزد. حدود ۴۵ دقيقه زمان براي دم کشيدن برنج نياز است، در پايان دمي گوجه فرنگي را به همراه ترشي مخلوط يا سالاد شيرازي سرو مي کنيم.

 
 
نکات طرز تهيه دمي گوجه
 
 
طرز تهيه دمي گوجه با گوشت چرخ کرده
براي مقدار مواد بالا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را پس از اينکه پياز را به همراه ادويه ها تفت داديم اضافه مي کنيم و به خوبي تفت مي دهيم تا گوشت تغيير رنگ دهد، سپس رب گوجه فرنگي را اضافه مي کنيم و باقي مراحل را مانند بالا ادامه مي دهيم.

فقط قبل از اينکه بخواهيم سيب زميني را به تابه اضافه کنيم، بعد از اضافه کردن رب گوجه فرنگي و گوجه فرنگي نصف فنجان آب به تابه اضافه مي کنيم و درب تابه را ۳۰ دقيقه مي گذاريم تا آب کشيده شود و گوشت به طور کامل بپزد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar