برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

سبک‌زندگی دو بانوی تاریخ ساز؛ منتظر شگفتی‌های بعدی ما باشید

منبع
خراسان
بروزرسانی
سبک‌زندگی دو بانوی تاریخ ساز؛ منتظر شگفتی‌های بعدی ما باشید

خراسان/ کسب اولین سهمیه المپیک قایق دونفره در تاریخ قایقرانی ایران توسط «مهسا جاور» و «زینب نوروزی» بهانه‌ای شد تا در گفت‌و‌گو با خانم «جاور» با این رشته، چالش‌هایش، تاثیراتش روی سبک‌زندگی و ... آشنا شویم
نتایج ورزشکاران تیم‌ملی کشورمان در مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه روئینگ در چونگجوی کره‌جنوبی، با رکوردزنی‌های بزرگ و چشمگیر به پایان رسید. کسب چهار سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس با حضور پنج قایقران از ایران در سه رشته همزمان، برای اولین‌بار است که در تاریخ ورزش ایران رقم می‌خورد. پیش از این قایقرانی ایران در المپیک ٢٠١٢ لندن با چهار قایقران تک نفره متشکل از دو زن و دو مرد سهمیه بزرگ ترین جشنواره ورزشی جهان را به خود اختصاص داده بود اما یک دستاورد مهم و تاریخی دیگر، کسب اولین سهمیه تاریخی قایق دو نفره بود. قایقرانی ایران برای اولین‌بار در تاریخ توانست سهمیه قایق دو نفره یا به اصطلاح تیمی را برای المپیک ٢٠٢٤ پاریس توسط «مهسا جاور» و «زینب نوروزی» کسب کند. تا پیش از این در پنج المپیکی که قایقرانان ایرانی حضور داشتند، هیچ گاه سهمیه تیمی یا قایق دو نفره کسب نشده بود تا از این حیث دختران روئینگ کشورمان دست به تاریخ‌سازی ویژه بزنند. «مهسا جاور» و «زینب نوروزی» در این دوره از مسابقات و در روئینگ دونفره سبک‌وزن بانوان در فینال دوم شدند و با کسب مدال نقره برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره کسب کردند. به‌تازگی «جاور» ویدئویی از تمریناتش برای موفقیت در این دوره از مسابقات هم منتشر کرده بود که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام با «مهسا جاور» که با ٣٠ سال سن با تجربه‌ترین قایقران یا به اصطلاح کاپیتان تیم اعزامی نام خواهد گرفت و توانست برای دومین بار به المپیک راه یابد، گفت‌و‌گو می کنیم.


کاملا شانسی، قایقران شدم
مهسا جاور متولد دوازدهم اردیبهشت ۱۳۷۲ و یک دهه هفتادی موفق است. این دختر تاریخ‌ساز در رشته ورزشی قایقرانی درباره کشف استعدادش در این رشته، آن هم در استان زنجان که دریا ندارد، می‌گوید: «آمدنم به این رشته کاملا شانسی بود. در یک استعدادیابی کوچکی که به دلیل شرایط فیزیکی در استان  زنجان انجام شد به این رشته آمدم و کم‌کم سبب شد تا به صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال کنم. یادم هست اولین بار که سوار قایق شدم، چپ کردم داخل آب و شناکردن هم بلد نبودم! در آن لحظه، به مربی‌ام نگاه کردم که گفت باید خودت برگردی و به من ربطی ندارد و کمکم نمی‌کرد. اواخر پاییز بود و هوا هم سرد بود. این یکی از خاطرات فراموش نشدنی‌ام است. بعد از حدود 6 ماه هم توانستم وارد تیم‌ملی شوم. این را هم بگویم که تقریبا ورزش دیگری را در حد حرفه‌ای دنبال نکردم فقط یک مدت اسکیت کار می‌کردم و در حد مدارس هم مدال آمادگی جسمانی داشتم».
 
تصمیم پرریسکی گرفتیم که جواب داد
«مهسا جاور» و «زینب نوروزی» در روئینگ دونفره سبک‌وزن بانوان در فینال، در رقابت با حریفانی از تایلند، ویتنام، ژاپن، ازبکستان و اندونزی با زمان 7 دقیقه و 4 ثانیه و 78صدم ثانیه به‌عنوان قایق دوم از خط عبور و با کسب مدال نقره برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره کسب کردند. در این رقابت نمایندگان ژاپن و ازبکستان اول و سوم شدند. «جاور» درباره کسب این موفقیت می‌گوید: «ما قبل از شروع مسابقات، یک کار بسیار پرریسک انجام دادیم اما با اعتمادی که به یکدیگر داشتیم، توانستیم بهترین نتیجه ممکن را کسب کنیم و در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. برای شرکت در این دوره از مسابقات، تمرینات خوبی داشتیم و به هم اعتماد کردیم، در پایان هم نتیجه خوبی گرفتیم. ما ۱۰۰ درصد عملکرد خود را داشتیم و دیگر بهتر از این نمی‌شد نتیجه گرفت».

یکدیگر را به‌عنوان هم‌تیمی قبول کردیم و موفق شدیم
این قایقران تاریخ‌ساز کشورمان درباره چالش‌های قایقرانی دو نفره و این که چه سختی‌هایی دارد، می‌گوید: «مشکلات همیشه بوده و هست اما مهم این است که ما یکدیگر را به‌عنوان هم‌تیمی قبول کردیم و موفق شدیم. الان هم داریم خیلی سخت برای اهداف‌مان با همراهی یکدیگر می‌جنگیم. من و «زینب نوروزی» بعد از بازی‌های آسیایی که نتیجه خوبی گرفتیم، مصمم‌تر از قبل شدیم تا سهمیه روئینگ دونفره را هم بگیریم. البته می‌دانستیم سهمیه گرفتن در روئینگ دونفره سبک وزن کار سختی است اما قبول کردیم در این ماده بمانیم چون خودمان را باور داشتیم». 


یک رژیم غذایی بسیار سخت داشتم
از این قایقران پرافتخار تیم‌ملی کشورمان می پرسم که آیا رژیم غذایی خاصی هم برای شرکت در این دوره از مسابقات داشته یا نه که می‌گوید: «بله، من رژیم غذایی بسیار سختی هم داشتم چون باید به خاطر این مسابقات وزنم را کاهش می‌دادم و به 57 کیلو می‌رساندم. این رژیم غذایی سخت در کنار تمرینات سنگین، باعث نشد که دست از تلاش بردارم و پشتکارمان باعث شد که بتوانیم اولین سهمیه المپیک قایق دونفره در تاریخ قایقرانی ایران را کسب کنیم.» 
6ماه روزی 6ساعت تمرین سخت داشتیم
از «جاور» می‌خواهم که از تمرینات‌شان برای این دوره از مسابقات بگوید و این که تقریبا از چند وقت پیش برای این دوره از مسابقات و چند ساعت در روز تمرین می‌کردند که می‌گوید: «ما برای شرکت در این دوره از مسابقات و کسب مدال، شش ماه سخت را پشت سر گذاشتیم. تقریبا ما هر روز به‌طور مستمر حداقل 4 یا 5 ساعت تمرین داشتیم. 2 نوبت تمرینی در روز داشتیم که باید تمام تلاش‌مان را برای افزایش هماهنگی و تقویت گروه‌مان به کار می‌بستیم. علاوه بر بدنسازی، تمرینات رشته قایقرانی هم بود که باید به‌طور مستمر آن‌ها را انجام می‌دادیم. تمرینات من دو بخش دارد. بخش اصلی قایقرانی و پارو زدن در آب است و بخش دوم تمرین‌های قدرتی برای تقویت عضله‌هایی که درگیر پارو زدن است. وقتی از تمرین در آب خسته می‌شوم، بیرون آب تمرین می‌کنم». 
با پاروی شکسته تمرینات‌مان را ادامه می‌دهیم
او چند وقت پیش گفته بود که با قایق و پاروهای کهنه و شکسته تمرین می‌کنند. از او می‌پرسم که آیا شرایط از لحاظ امکانات برای‌شان بهتر شده یا نه که می‌گوید: «وضعیت پاروها و دیگر امکانات‌مان که همان قدیمی‌هاست و تغییری نکرده است. هرچند قایق و پاروی جدیدی خریداری نشده اما سعی می‌کنیم با همین امکانات، آن کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم تا به هدف‌مان برسیم. ما ورزشکاران روئینگ همیشه مشکل پیست استاندارد و تجهیزات داریم. تمرینات ما برای شرکت در این دوره از مسابقات در تهران بود اما ۱۷ روز پایانی اردو را به ارومیه رفتیم. از این به بعد باید برنامه‌ریزی بیشتری شود تا ما هم با تمرکز بهتر تمرینات را دنبال کنیم و نتیجه خیلی قشنگ‌تری را در المپیک پاریس رقم بزنیم. به نظرم ورزش کردن برای ما یک اعتیاد است و هر مدالی که می‌گیریم، طمع بیشتری برای کسب مدال‌های دیگر پیدا می‌کنیم. من چند دوره در بازی‌های آسیایی و المپیک بودم. با این حال طمع این را دارم که دوباره در بازی‌های آسیایی و المپیک باشم و نتیجه بهتری را به دست آورم». 
افراد استقامتی‌کار با قد بلند  در قایقرانی موفق‌ترند
با شنیدن خبر موفقیت تیم قایقرانی دو نفره دختران کشورمان و تاریخ‌سازی‌شان، بعضی افراد به فعالیت در این رشته علاقه‌مند خواهند شد. از «جاور» می پرسم که برای ورود به این رشته، باید از لحاظ بدنی چه ویژگی‌هایی داشت و آیا تمکن مالی بالایی نیاز است که می‌گوید: «این رشته از نظر مالی خیلی سنگین نیست اما جزو رشته‌هایی است که همیشه در مسابقات مختلف برای ما مدال‌آور بوده است. بنابراین هر کسی که می‌خواهد وارد این رشته بشود، فقط مهم این است که قد بلندی داشته است. همچنین از نظر بدنی و توده عضلانی خوب باشد و استقامتی‌کار باشد. تمکن مالی خاصی هم نیاز ندارد چون اگر فرد استعداد داشته باشد، همه هزینه‌های تمرینات با فدراسیون است.»  
با قایقرانی، جنگیدن در زندگی را یاد می‌گیریم
«جاور» علاوه بر کسب تنها سهمیه قایقرانی روئینگ ایران برای بازی‌های المپیک تابستانی ریو ۲۰۱۶، چندین مدال طلا، نقره و برنز بازی‌های آسیایی را در کارنامه ورزشی‌اش دارد. او درباره تاثیرات فعالیت در این رشته ورزشی بر زندگی‌اش می‌گوید: «از نظر جسمی و روانی، ورزش حرفه‌ای به‌خصوص قایقرانی به انسان کمک می‌کند که با اعتماد به نفس بالاتری زندگی کند. همچنین رشته قایقرانی به انسان یاد می‌دهد که اگر می‌خواهد در هر زمینه‌ای به موفقیت برسد باید برای زندگی اش هدف داشته باشد و جنگیدن را هم به ورزشکار یاد می‌دهد تا به چیزی که می‌خواهد، دست یابد». 
موفقیت به همراه مادری برایم زیباتر است 
دنیای مادری نه تنها سد راه قهرمانی‌ها و افتخارآفرینی‌های پیاپی «جاور» نشده بلکه به او انگیزه‌ای غیرقابل وصف داده تا برای موفقیت بیشتر از گذشته تلاش کند. خودش در این باره می‌گوید: «واقعیتش این است که بودن «مینل» شرایط را برای انجام تمرینات و شرکت در اردوها سخت می‌کند اما در کنارش به همان اندازه، موفقیت برایم زیباتر و ارزشمندتر است. با وجود خانواده‌ام و حمایت‌های‌شان، من می‌توانم به رغم مادر بودن و حضور «مینل» به تمریناتم برسم. سال‌های سختی را گذراندم اما بودن دخترم باعث شد بیشتر برای هدفم بجنگم و خدا را شکر جواب دوری و دلتنگی از دخترم و زحماتی را که خانواده و مربیانم کشیدند، گرفتم». از او می‌پرسم که آیا در اردوهای تیم‌ملی دلش برای دخترش تنگ نمی‌شود که می‌گوید: «حتما دلتنگ می‌شوم اما هر انسانی که در زندگی یک هدفی داشته باشد، باید یک سری چیزها را تحمل کند و از یک سری چیزها بگذرد. من هم برای رسیدن به هدفم، همین رویکرد را در پیش گرفتم و سعی می‌کنم که این کار را انجام بدهم. البته من باید حواسم به دخترم هم باشد چون او به مادر نیاز دارد».
در المپیک هم بهترین عملکردمان را خواهیم داشت
کسب سهمیه المپیک پایان راه نیست و احتمالا این تیم دو نفره قایقرانی کشورمان، اهداف بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزی هم در سرشان دارند. «جاور» در این باره می‌گوید: «بله، ما برنامه‌مان این است که در المپیک هم بهترین عملکردمان را داشته باشیم و برای چندمین بار، تاریخ‌سازی کنیم بنابراین باید منتظر تاریخ‌سازی بعدی ما باشید. البته و قطعا نیاز به حمایت و امکانات بیشتر داریم‌. فدراسیون و وزارت ورزش باید داشتن شرایط خوب مانند حضور در مسابقه و اردوهای مناسب را برنامه‌ریزی کنند تا بهترین نتیجه را بگیریم. ترکیب من و زینب نوروزی شاید دیر پیدا شد اما به موقع بود. ما این ترکیب را بعد از بازی‌های آسیایی برای انتخابی المپیک هم حفظ کردیم و قطعا برای المپیک سعی می‌کنیم سخت‌تر تمرین کنیم تا بتوانیم یک جایگاه تاریخی را به دست آوریم.»
نویسنده: مجید حسین زاده  |  روزنامه‌نگار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره