خراسان/ خانمي که در تله بيارزشي افتاده در زمينههاي تحصيلي، روابط بينفردي و فرزندپروري دچار خودکمبيني خواهد شد
تلهها يا طرحوارهها، باورهاي عميقي هستند که از دوران کودکي با توجه به خلق و خو، تجارب و روابط ما در زندگي درباره خود، دنيا و ديگران شکل ميگيرند که بسيار زياد آسيب زننده هستند و به شدت سعي بر اثبات خود در زندگي ما دارند. يکي از اين تلهها، تله بيارزشي است که پيوسته سعي دارد اثبات کند من بيارزشم، من کامل نيستم، من به درد نخور و نالايقم. اين تله اگر در زنان شکل گيرد، ميتواند آسيبهاي زيادي در زمينههاي مختلف زندگي ايجاد کند.
آسيبهاي افتادن در اين تله
به طور مثال دختر خانم يا همسر و مادري که در تله بيارزشي افتاده در زمينههاي تحصيلي، شغلي، روابط بين فردي و فرزندپروري دچار خودکم بيني و بيارزشي خواهد شد، به طور ناهوشيار دست به انتخابهايي ميزند که بيارزشي وي ثابت شود يا رفتارهايي انجام ميدهد که پيامدش اثبات بيارزشي اش باشد يا با افرادي وارد کار و رابطه ميشود که نهايتا به بيارزشي خود برسد. در خور ذکر است چنين تلههايي هيچگاه از بين نميروند اما تعديل ميشوند و قابل مديريت هستند.
توصيههايي براي رهايي از اين تله
قبل از هر چيز بهتر است بدانيد درمان اين مشکل بايد زير نظر روان شناس طرحواره درمانگر صورت گيرد. در ابتدا بايد کليه خاطراتي را که يادآور احساس بيارزشي شما از کودکي است، بررسي کنيد. برخي از اين خاطرات واقعا اثبات بيارزشي شما نيست بلکه برداشت ما در کودکي دچار تحريف و منجر به ايجاد اين باور شده است. در مراحل بعدي به کمک درمانگر، تصويرسازي اين خاطرات انجام و به شما آموزش داده ميشود با افرادي که اين تله را در شما ايجاد کردهاند، در تصويرتان صحبت و از کودک آسيب ديده درونتان حمايت کنيد. دست آخر هم نامهاي براي والدينتان و افرادي که در شکلگيري تله شما نقش داشتهاند، مي نويسيد و از آنها گله و از رنج عميقتان صحبت ميکنيد و خواستههاي خودتان را به آنها ميگوييد اما نامه را هيچگاه به آنها نميدهيد. رفتارهايي که باعث تداوم و بقاي اين تله در شما هستند با کمک درمانگرتان شناسايي مي شوند و رفتارهاي کارآمد را جايگزين ميکنيد. در ضمن بايد تصميمي قاطع بگيريد و افرادي که اين تله را در شما تقويت ميکنند، ترک کنيد و با کمک کارتهاي يادآوري کننده، آموزش داده ميشويد هنگامي که در موقعيتهايي قرار ميگيريد که تلهتان فعال ميشود، بتوانيد تعادل خود را حفظ کنيد و به جاي اينکه موقعيت را از پشت عينک تله بيارزشي ببينيد، واقعيت را ببينيد و افکار، احساسات و رفتارهاي کارآمدتري را تجربه کنيد.
نويسنده : ستاره صبوري | کارشناس ارشد روان شناسي باليني
بازار