برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوج‌های جوان

منبع
مهر
بروزرسانی
تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوج‌های جوان

مهر/ يک کارشناس ازدواج و خانواده گفت: در برخي موارد دخالت والدين در زندگي مشترک فرزندان بدون در نظر گرفتن جامع شرايط موجب تشديد اختلافات مي شود.

رضا محمد مهر کارشناس ازدواج و خانواده درباره تأثير دخالت‌هاي والدين در ايجاد اختلاف ميان زوجين گفت: دخالت‌هاي والدين تأثير بسيار زيادي در ايجاد يا تشديد اختلاف ميان زوج‌ها به ويژه زوجين جوان دارد. البته اين دخالت‌ها به معناي آن نيست که اين افراد نيت بدي دارند بلکه اين مداخله ناشي عدم پذيرش مستقل شدن فرزندان از سوي والدين است. بخشي از اين دخالت‌ها نيز به خود زوجين بازمي گردد چراکه آنها نيز هنوز جدا شدن خود از خانواده را نپذيرفتند و به دليل عدم توانايي مديريت زندگي، تعارضات خود را به والدين منتقل مي‌کنند.

محمد مهر افزود: ازدواج و جدا شدن فرزندان از والدين يک فرآيند دردناک طبيعي است که در تمام دنيا نيز وجود دارد اگر در فرهنگ‌هاي مختلف با توجه به شيوه زندگي اجتماعي بروز متفاوتي دارد.

وي در پاسخ به اين سوال که در زمان بروز اين اختلافات چه اقدامي بايد انجام داد، تصريح کرد: ابتدا بايد بدانيم که اختلافات ميان زوجين طبيعي است و والدين نبايد نگران اين موضوع باشند چرا که اين اختلافات ناشي از تفاوت‌هاي فرهنگي و اجتماعي ميان دو طرف است و تا حدودي طبيعي است اما عميق و جدي شدن اختلافات غير طبيعي، نگران کننده و ناشي از عدم مهارت دو طرف در مديريت زندگي است.

اين کارشناس ازدواج و خانواده ابراز داشت: براي حل اين موضوعات، ابتدا بايد والدين مستقل شدن فرزندان خود را بپذيرند و به شيوه زندگي و تصميمات آنها احترام بگذارد. تأثير والدين بر روز زندگي مشترک فرزندشان نيز بايد تنها به‌صورت راهنمايي باشد نه دخالت.

محمد مهر ادامه داد: از سوي ديگر فرزندان نيز بايد اين حقيقت استقلال يافتن خود را بپذيرند و زندگي را به سبک خود مديريت کنند.

وي با تاکيد بر لزوم فراگيري مهارت‌هاي زندگي براي زوج‌هاي جوان عنوان کرد: مهارت‌هاي زندگي و يادگيري چگونگي مديريت زندگي شخصي، مشترک و روابط والدين مهمترين موضوعي است که زوجين بايد با مشاوره‌هاي پيش از ازدواج يا مطالعه نسبت به آن توجه داشته باشند البته متناسب شدن زوجين با يکديگر به صورت تدريجي است و هر دو نفر بايد براي شکل‌گيري زندگي خود صبور باشند.

اين کارشناس ازدواج و خانواده با توضيح در خصوص مهارت‌هاي زندگي عنوان کرد: يکي از مهمترين مهارت‌ها در زندگي مشترک، درک ديدگاه طرف مقابل در حقيقت هر يک از زوجين بايد زندگي را از نگاه همسر خود ببيند و بر اساس آن نگاه پيش بروند. مهارت حرف زدن درباره مشکلات و عدم تبديل آن به جنگ، سکوت نکردن درباره آنها يا رساندن موضوع به نفر سوم مهم‌ترين لازمه براي جوانان است.

محمد مهر تاکيد کرد: زوجين نبايد اختلافات خود را به هيچ به نفر سوم منتقل کنند و تنها فرد سوم کمک کننده بايد فردي باشد که جامع شرايط باشد يعني هم به جزئيات اختلاف اشراف داشته باشد و هم بي طرف باشد و از زرفي مهارت رفع اختلاف را داشته باشد.

مجموع اين مهارت‌ها مي‌تواند به زوجين کمک کند تا از مشکلات سال‌هاي ابتدايي زندگي عبور کنند. اغلب اين اختلافات مربوط به پنج سال ابتدايي زندگي است و در صورتي که اين ۵ سال را دوام بياورند يعني زندگي خود را مديريت کرده و پس از آن شرايط بهتر خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar