برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

شکست حساسیت ‌فصلی با مدیریت ‌استرس!

منبع
خراسان
بروزرسانی
شکست حساسیت ‌فصلی با مدیریت ‌استرس!

خراسان/ برخي از مطالعات روان‌شناسان نشان مي‌دهد که استرس باعث تشديد علايم حساسيت فصلي مي شود.
    عطسه، آبريزش بيني، سوزش گلو، خارش چشم و سرفه، اين موارد براي گروهي از افراد هر سال با شروع فصل پاييز آغاز مي شود و تا چند ماه زندگي آن‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد. زماني که صحبت از آلرژي مي‌شود، بيشتر افراد ياد فصل بهار مي‌افتند چراکه  حساسيت در آن فصل بيشتر است   اما هوا در فصل پاييز هم به گونه‌اي است که اين حساسيت ها مي تواند افزايش پيدا مي‌کند. مطالعات بين رشته‌اي جديد هم نشان مي دهد که استرس و اضطراب در شدت بخشيدن به علايم حساسيت پاييزه يا حساسيت فصلي نقش مهمي دارند. در اين مطلب به سراغ رابطه استرس و حساسيت فصلي رفته‌ايم؛ رابطه‌اي که متخصصان آن را دو سويه در نظر مي‌گيرند.
 
عطسه زياد و کاهش کيفيت زندگي
رابطه بين استرس و حساسيت فصلي دو سويه است، يعني هر کدام از آن‌ها افزايش يابد، آن يکي هم افزايش پيدا مي‌کند. درک اين موضوع که با شدت پيدا کردن علايم حساسيت فصلي، استرس فرد افزايش مي‌يابد، عجيب نيست، چرا که اگر قرار باشد روزهاي پشت سر هم، دستمال به دست در حال عطسه کردن و ماليدن چشم‌هايمان باشيم، قطعا کيفيت زندگي‌مان هم کاهش پيدا مي‌کند. اما اگر فشاري که در زندگي در حال تحمل هستيم، افزايش يابد، چه؟ آخر چرا با افزايش فشار رواني، علايم حساسيت فصلي در ما افزايش پيدامي  کند؟ اين سوالي است که به صورت خلاصه به آن خواهيم پرداخت و سپس مروري بر راهکارهايي خواهيم داشت که به ما کمک مي‌کند با مديريت بهتر استرس، علايم حساسيت فصلي را کاهش دهيم.
استرس، سيستم ايمني را تحت تاثير قرار مي‌دهد
يکي از مطالعات جالب درباره رابطه بين استرس و حساسيت فصلي، مطالعه‌اي است که توسط محققان دانشگاه مونيخ انجام و نتايج آن سال 2019 منتشر شده است. در اين مطالعه بررسي گروه زيادي از افراد مشخص کرد که شيوع حساسيت فصلي بين افرادي که استرس بالايي را در زندگي خود گزارش کرده اند و مضطرب هستند، بيشتر از افراد ديگر است. جالب اين که طبق نتايج اين مطالعه، شيوع حساسيت به موي حيوانات به ميزان بالاتري بين افراد افسرده گزارش شد. اما جداي از شيوع بالاتر حساسيت فصلي بين افراد مضطرب، مطالعات متعدد ديگر نشان مي‌دهد که اضطراب مي‌تواند شدت علايم را هم افزايش دهد. اما چرا؟ اصلي‌ترين فرضيه درباره اين موضوع به هورمون‌هاي اضطراب مربوط مي‌شود.

زماني که ما تحت فشار هستيم يا اضطرابي را تجربه مي‌کنيم، هورمون‌هايي در بدن ما ترشح مي‌شود که معروف‌ترين آن‌ها کورتيزول است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ترشح کورتيزول براي چند روز يا چند هفته مي‌تواند بر سيستم ايمني بدن ما تاثير بگذارد و باعث شود تا سيستم ايمني نتواند به درستي عمل کند. توجه داشته باشيد که علايم حساسيت فصلي به واسطه واکنش نشان دادن بي‌جاي سيستم ايمني به موادي است که در واقع خطرناک نيستند. با توجه به اين نکات چه کارهايي مي‌توانيم براي مديريت استرس خود انجام دهيم تا اگر دچار حساسيت فصلي هستيم، علايم آن شدت پيدا نکند؟
4 توصيه براي مديريت استرس به وقت حساسيت فصلي
ورزش منظم را فراموش نکنيد

ورزش مي‌تواند سطح هورمون کورتيزول در بدن ما را کاهش دهد. در کنار آن ورزش ميزان ترشح اپي‌نفرين را افزايش مي‌دهد. افزايش سطح اپي‌نفرين مي‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسي شود و از اين طريق شدت علايم حساسيت فصلي را هم تا حدي کاهش دهد.
 مراقب برنامه غذايي خود باشيد

برخي غذاها مي‌توانند شدت استرسي را که حس مي‌کنيم، افزايش دهند؛ مانند مصرف زياد قهوه يا مصرف بالاي شکر. مصرف غذاهاي تازه و فراوري نشده و گنجاندن ميزان بالايي از سبزيجات و ميوه در برنامه غذايي مي‌تواند هم به کاهش استرس کمک کند و هم علايم حساسيت فصلي را کاهش دهد.
 خواب به اندازه و باکيفيت را جدي بگيريد

خواب ناکافي يا خوابي با کيفيت پايين مي‌تواند خود باعث تشديد استرس روزانه ما شود. داشتن برنامه خواب منظم و رعايت توصيه متخصصان درباره نور، دما و شرايط اتاق خواب، مي‌تواند کمک کند تا خواب بهتري داشته باشيم.
 منابع استرس روزانه را شناسايي کنيد

تا زماني که منابع اصلي استرس خود را شناسايي نکنيد، نمي‌توانيد به خوبي آن ها را مديريت کنيد. پس مداد و کاغذي برداريد و مواردي را که باعث فشار بر شما شده، يادداشت کنيد. کارهايي را هم که براي کاهش هر کدام مي‌توانيد انجام دهيد، جلوي هر کدام بنويسيد. در واقعيت بخشي از مسائلي که باعث فشار بر ما مي‌شوند به راحتي قابل حل نيستند مانند ترافيک سنگين روزانه يا داشتن يک همکار بداخلاق. در چنين مواردي سعي کنيد راهکارهايي براي کاهش فشار ناشي از اين موارد پيدا کنيد، مانند گوش دادن به پادکست يا موسيقي، زماني که در ترافيک گير مي‌افتيم يا اختصاص زماني براي آرام‌سازي پيش رونده عضلاني در پايان هر روز کاري.

نويسنده : نرگس عزيزي | کارشناس‌ارشد مشاوره

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره