logo

پیشگیری از بیماری های پاییزی برای خانم های باردار

منبع
نمناک
بروزرسانی
پیشگیری از بیماری های پاییزی برای خانم های باردار

نمناک/ دوران بارداري يکي از پراهميت ترين دوران براي خانم هاي باردار و جنين است. مادران باردار در اين دوره بايد از خود مراقبت بيشتري نمايند تا فرزندي سالم به دنيا آورند. با فرارسيدن فصل سرما احتمال ابتلا به ويروس و بيماري هايي نظير سرما خوردگي و آنفولانزا افزايش مي يابد.
بدن خانم هاي باردار به علت رشد جنين از نظر ايمني ضعيف مي شود. به اين ترتيب ايمني طبيعي بدن آنها در برابر بيماري ها به خطر مي افتد. سرماخوردگي و آنفلوانزا در دوران بارداري مي تواند سخت تر و طولاني تر شده و منجر به زايمان زودرس شود.
بنابراين خانم هاي باردار بايد با روش هايي که در اين بخش از بارداري و نوزاد آورده ايم، از سرماخوردگي پيشگيري نموده و ايمني بدنشان را تقويت کنند زيرا آنها قادر به مصرف دارو در دوران حاملگي نيستند و بايد بيشتر از خود مراقبت کنند.

واکسن آنفولانزا بزنيد:
فصل آنفولانزا معمولاً همان پاييز است. به همين دليل بسياري از افراد ترجيح مي دهند که زودتر واکسن آنفولانزا را قبل از فرا رسيدن فصل پاييز بزنند. معمولاً بسياري از کلينيک ها و داروخانه ها نيز واکسن هاي آنفولانزا را زودتر از فصل پاييز توزيع مي کنند.
اگر باردار هستيد، احتمالاً پزشک اين واکسن را براي شما تجويز کند و همچنين به کودکان زير 5 سال نيز اين واکسن را پيشنهاد مي کند. انواع زيادي از واکسن هاي آنفولانزا وجود دارد و اين بيماري شيوع بسيار بالايي دارد.

از ارتباط مستقيم با افراد بيمار اجتناب کنيد:
پس بهترين حالت اين است که از خودتان در برابر آن مقاومت کنيد؛ براي جلوگيري از آنفولانزا هميشه بايد بهداشت مناسب مانند شستن دست ها به صورت مداوم، پوشاندن دهان و بيني هنگام سرفه کردن، دوري از ارتباط مستقيم با افرادي که بيمار هستند را داشته باشيد و رعايت کنيد.

از مکمل ويتامين D استفاده کنيد:
همچنان که هوا در فصل پاييز سرد تر مي شود، کم کم باران هاي پاييزي شروع به باريدن مي کنند و کمتر در معرض آفتاب قرار مي گيريد و در نتيجه زمان بيشتري را داخل منزل هستيد، تا اين که بيرون باشيد و به اين معنا است که ميزان ويتامين D در بدن کاهش پيدا مي کند.
براي اين که مطمئن شويد ويتامين D به اندازه کافي در بدنتان وجود دارد، بهتر است که از مکمل ويتامين D استفاده کنيد. مصرف مکمل اين ويتامين به جذب کلسيم کمک مي کند، سيستم ايمني را تقويت مي کند و روحيه شما را نيز بهبود خواهد بخشيد.

8 ساعت خواب شبانه داشته باشيد:
در فصل پاييز با کشيدن ساعت ها به عقب، مدت زمان تاريکي بالا مي رود و در نتيجه ميزان خواب افزايش مي يابد. بعضي از افراد با عقب کشيده شدن ساعت ها، الگوي خوابشان به هم ميريزد.
براي خانم هاي باردار بسيار مهم است که سر ساعت به رختخواب بروند و حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند. زماني که احساس خستگي مي کنيد استراحت کنيد و استرس را از خود دور نگه داريد.


از يک دستگاه بخور در داخل منزل استفاده کنيد:
اگر منزل شما هواي خشکي دارد، از يک دستگاه بخور در داخل منزل استفاده کنيد. هواي بيش از حد خشک عاملي براي خونريزي بيني است و در نتيجه استرس شما را نيز در دوران بارداري افزايش مي دهد.

از ضدآفتاب استفاده کنيد:
در فصل پاييز تغييراتي هم روي پوست ديده مي شود. حتي ممکن است اين تغييرات در فصل زمستان هم وجود داشته باشد. هواي خنک تر مي تواند عاملي براي رنگ پريدگي پوست، خشکي و پوست پوست شدن آن باشد.
بنابراين بسيار مهم است که آن را مرطوب نگه داريد و همچنين مي توانيد از ضدآفتاب استفاده کنيد. اگر پوست حساسي داريد، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنيد تا او بتواند پيشنهادات مراقبتي خود را به شما ارائه دهد اگر هوا بيش از حد سرد است، بايد داخل منزل بمانيد.

بيشتر در داخل منزل بمانيد:
در طول دوره آب و هواي سرد از خودتان بيشتر مراقبت کنيد و بيشتر در داخل منزل بمانيد. فعال بودن بسيار مهم است. با تغييرات آب و هوا ميزان فعاليت فيزيکي در بيرون از منزل کاهش پيدا مي کند اما هنوز راه هايي براي فعاليت در داخل منزل وجود دارد.


ورزش کنيد:
در مطالب قبلي مختص زنان باردار در نمناک کامل گفتيم که يک راه عالي براي فعال بودن خانم هاي باردار انجام حرکات کششي و يوگا است. ورزش سرعت گردش خون را تنظيم کرده و به بدن در مبارزه با ميکروب ها کمک مي کند.

مايعات را به مقدار زياد بنوشيد:
آب، دمنوش هاي گياهي و آب ميوه ها باعث بهبود سيستم دفاعي بدن شده و حجم مواد معدني و ويتامين ها را در بدن بالا مي برد. سعي کنيد تا جايي که امکان دارد خوردن کافئين يا نوشيدني هاي شيرين را کم کنيد و به جاي آنها آب بنوشيد.

پياده روي داشته باشيد:
يک صبح يا عصر دل انگيز پاييزي را براي پياده روي انتخاب کرده و هميشه يک ژاکت سبک و يک بطري آب همراه خود به هنگام پياده روي داشته باشيد. زماني که مي خواهيد براي پياده روي به بيرون از منزل برويد، يک چتر با خود ببريد تا در مواقعي که باران هاي فصلي شروع مي شوند از آن استفاده کنيد.

غذاهاي سالم مصرف نماييد:
همچنين به ياد داشته باشيد که مصرف غذاي سالم مهم ترين عامل سلامتي است. از سبزيجات فصلي مانند؛ بروکلي، اسکواش، کلم و سبزيجات با برگ تيره و سبز مانند اسفناج و کاهو استفاده کنيد. انواع ميوه و سبزيجات ضروري و مورد نياز خانم هاي باردار در اين فصل به وفور يافت مي شود.
اگر احساس خستگي يا گرما کرديد، فقط کافي است يک ليوان آب سيب ميل کنيد. سيب ميوه اي سرشار از فيبر مي باشد پس خوردن سيب يا آب سيب را فراموش نکنيد. انواع ميوه ها و سبزيجات و... آنتي اکسيدان و مواد معدني را به بدن شما مي رسانند و به بدن کمک مي کنند تا با ميکروب ها مبارزه کند.

اگر در بارداري دچار سرماخوردگي يا آنفولانزا شديد:
براي کاهش تب زير نظر پزشک از استامينوفن استفاده نماييد.
به مقدار زياد مايعات مصرف کنيد.
به اندازه کافي استراحت کنيد.
از بخور اسطوخودوس و اکاليپتوس استفاده کنيد.
يک ليوان آب گرم را با مقداري عسل و آبليموي تازه مخلوط کرده و بنوشيد.
در غذاي روزانه خود از يک يا دو عدد سير استفاده کنيد.
استفاده از داروهاي استنشاقي در طول بارداري بلامانع است و فعاليت ميکروب ها را کاهش داده و روند بهبودي را سريع تر مي کند.
با سرم شستشو يا آب نمک معمولي بيني خود را بشوييد تا مجاري بيني تميز شده و خلط از بين برود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره