برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واقعیت قضیه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

منبع
آنا
بروزرسانی
واقعیت قضیه زایمان لاکچری در آخرین تاریخ رُند قرن چیست؟

آنا/ «لاکچري» اصطلاحي است که طي يک دهه اخير توسط برخي از کاربران در فضاي مجازي داغ شده است، موضوعي که در خصوصي‌ترين موارد مردم ايران نيز نفوذ کرده است، براي مثال طي يک دهه اخير تاريخ عقد و تاريخ ازدواج داشته‌ايم و حالا کار به تاريخ تولد لاکچري نيز رسيده است؛ اين موضوع در تاريخ۸۸/۸/۸ شايد رخ داده باشد، اما حالا با نزديک شدن تاريخ ۹۹/۹/۹ اين شايعه ايجاد شده است که بسياري از والدين قصد دارند که هرطور شده فرزندشان را در اين تاريخ به دنيا بياورند.

قيمت نجومي سزارين در تاريخ ۹۹/۹/۹ شايعه است/ واقعيت شايعه زايمان لاکچري در آخرين تاريخ رُند قرن چيست؟

خبري از هزينه‌هاي بالا نيست

انتشار شايعه تاريخ تولد لاکچري در روز ۹ برج آذر در سال ۹۹ که در فضاي مجازي داغ شده بود، انتقادات زيادي را در ميان افکار عمومي به همراه داشت، موضوعي که باعث شد تا خبرنگار ما با چند بيمارستاني که تقريبا براي زايمان هزينه‌هاي بالايي مي‌گيرند تماس گرفته و در مورد هزينه سزارين در تاريخ ۹ آذر ماه حتي در ساعت ۹ پرس و جو کند؛ نتيجه اين موضوع باور نکردني بود، طي تماس‌ها متوجه شديم هزينه سزارين بين ۸ تا ۱۰ ميليون تومان هزينه دارد و خبري از هزينه‌هاي هنگفت ۱۳۰ ميليون توماني که در فضاي مجازي گفته مي‌شود نيست! همچنين با توجه به شيوع بيماري کرونا در کشور بسياري از تصميم خود براي زايمان در تاريخ لاکچري منصرف شدند.

قيمت نجومي سزارين در تاريخ ۹۹/۹/۹ شايعه است/ واقعيت شايعه زايمان لاکچري در آخرين تاريخ رُند قرن چيست؟

افزايش يا کاهش؟

آمار‌ها نشان مي‌دهد که از سال ۸۸ به بعد ميزان تولد نوزادان در روز‌هاي خاص، بيش از ميانگين روزانه در طول سال بوده است. سيف الله ابوترابي معاون اسبق امور اسناد هويتي سازمان ثبت اسناد دراين باره در سال ۹۸ گفته بود: ۴ هزار و ۱۹۵تولد در تاريخ ۸۸/۸/۸به ثبت رسيده است ودر روز‌هاي ۹۵/۵/۵ و۹۶/۶/۶ به ترتيب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده اند، اين در حالي ست که نرخ تولد روزانه در طول يک دهه اخير حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است.

قيمت نجومي سزارين در تاريخ ۹۹/۹/۹ شايعه است/ واقعيت شايعه زايمان لاکچري در آخرين تاريخ رُند قرن چيست؟

وزارت بهداشت: قطعا برخورد خواهيم کرد!

قاسم جان‌بابايي معاون درمان وزارت بهداشت در ابلاغي به معاونين درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور با اشاره به افزايش انجام تولد‌هاي تقويمي به‌روش سزارين طي چند سال گذشته، اين موضوع را خلاف برنامه‌ها و سياست‌هاي اجرايي وزارت بهداشت در حوزه ترويج زايمان طبيعي و کاهش سزارين‌هاي الکتيو دانسته و خواستار بررسي عملکرد بيمارستان‌ها و پزشکان در سزارين‌هاي تقويمي ۹/۹/۹۹شده و تصريح کرده است: با بيمارستان‌ها و پزشکان داراي سابقه آمار بالاي سزارين مديريت‌نشده، برخورد خواهد شد.

قيمت نجومي سزارين در تاريخ ۹۹/۹/۹ شايعه است/ واقعيت شايعه زايمان لاکچري در آخرين تاريخ رُند قرن چيست؟

سزارين مناسبتي «پيگرد قانوني» دارد

نسرين چنگيزي رئيس اداره سلامت مادران در مورد سزارين‌هاي انتخابي در تاريخ‌هاي خاص بيان کرد: اين موضوع منجر به ايجاد عوارض براي جنين، نوزاد و حتي مادر مي‌شود، اما در زمان شيوع کرونا معضل چند برابر مي‌شود، چون تعدادي از مادران بدون علامت هستند و به دليل مداخله‌هاي غير ضروري و جراحي‌هاي بي موردي که امکان دارد انجام شود، کوويد- ۱۹ در اين افراد مي‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بياندازد و در عين حال باعث آسيب‌هاي جنيني و نوزادي شود.

وي ادامه داد: بستري مادر در آي‌سي‌يو، عوارض خاص کوويد-۱۹و بحث‌هاي مربوط به استفاده از دستگاه‌هاي تنفسي، امکان دارد مرگ مادر و خطر بستري نوزادان را در پي داشته باشد.

قيمت نجومي سزارين در تاريخ ۹۹/۹/۹ شايعه است/ واقعيت شايعه زايمان لاکچري در آخرين تاريخ رُند قرن چيست؟

چنگيزي افزود: معاونت‌هاي بهداشت و درمان مکاتباتي را با دانشگاه‌ها انجام داده‌اند که در پي آن تاريخ‌هاي مناسبتي و افزايش تعداد سزارين‌ها باعث مي‌شود تا گزارش‌هايي به معاونت درمان برسد، بنابراين با افرادي که سزارين و مداخله غير ضروري دارند حتي تا معرفي هيات‌هاي عالي انتظامي، نظام پزشکي برخورد جدي صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اين زايمان‌ها عارضه براي مادر و جنين ايجاد مي‌کند و حتي اگر تعداد سزارين‌هاي انجام شده توسط يک پزشک از حد متعارف بالاتر نباشد، اما مشکلاتي براي مادر و نوزاد ايجاد شود، گزارش‌هايي براي دانشگاه ارسال خواهد شد و خود به خود تا پايان آذر ماه بعد از انتقال اطلاعات، وزارت بهداشت به عنوان شاکي و مدعي‌العمومي وارد عمل خواهد شد که بحث برخورد به مراجع قضايي سپرده مي‌شود، اما در عين حال بحث برخورد‌هاي مربوط به عوارض و مشکلات ايجاد شده و بازخورد آن به وزارت بهداشت مربوط است.

چنگيزي گفت: وقتي مناسبت‌هاي سال گذشته را بررسي کرديم به دليل رعايت اخلاق حرفه‌اي تعداد تخلفات بسيار کم بود، اما در نظر داشته باشيد که عوارض اين زايمان‌ها در کنار کوويد -۱۹بسيار خطرناک‌تر خواهد بود.

وي افزود: از مادران مي‌خواهيم تا ۹۹/۹/۹ را براي خودشان به بدترين تاريخ تبديل نکنند.

کلام آخر

به نظر مي‌رسد با توجه به گسترش شيوع بيماري کرونا در سال ۹۹ بهتر باشد بسياري از مادران تماس حداقلي با بيمارستان‌ها داشته باشند؛ همچنين باتوجه به خطراتي که زايمان با تاريخ لاکچري دارد با توصيه پزشکان مربوطه در زمان مناسب به بيمارستان مراجعه کرده و زودتر وارد عمل نشوند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar