برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

3راهکار طلایی برای ترقیب فرزندان در انجام کارها

منبع
خراسان
بروزرسانی
3راهکار طلایی برای ترقیب فرزندان در انجام کارها

خراسان/ مادرها معمولا گله دارند از اين‌که بارها بايد يک موضوع را به فرزندشان بگويند تا آن کار را انجام دهد. در اين مطلب مي‌خواهيم چند راهکار را به مادرهاي مهربان آموزش دهيم تا بتوانند راحت‌تر با فرزندشان درباره انجام کارها ارتباط بگيرند.
 
با او واضح‌و‌شفاف صحبت کنيد
به او بگوييد که چه کاري مي‌خواهيد انجام دهد و به او بياموزيد که چگونه آن کار را انجام دهد، به عنوان مثال وقتي از فرزندتان مي‌خواهيد اتاقش را مرتب کند، طريقه انجام اين کار را نيز براي او بازگو کنيد: لطفا تخت ات را مرتب کن، لباس‌هاي کثيف را داخل حمام و لباس‌هاي تميز را در کمد بگذار، اسباب بازي‌ها را روي قفسه و کتاب‌ها را در جاي خود قرار بده و ... . در اين صورت کودک مي‌داند از کجا و چطور شروع کند. وقتي او نداند که منظور شما چيست، نمي‌تواند فرمان شما را اجرا کند، اين موضوع باعث سوءتفاهم شما مي شود و تصور مي‌کنيد که او لجبازي مي‌کند و حرف گوش نمي‌کند.
 به جاي فرياد زدن بر سر کودک، اطلاعات را در اختيارش قرار دهيد
وقتي اطلاعات را در اختيار کودکان قرار مي‌دهيد معمولا آن‌ها خودشان متوجه مي‌شوند چه بايد بکنند. بگذاريد چند مثال از رفتار اشتباه و صحيح بگويم تا موضوع مشخص‌تر شود.
برخورد اشتباه: اگه يه بار ديگه روي ديوار چيزي بنويسي کتک مفصلي مي‌خوري.
برخورد صحيح: ديوار براي نوشتن نيست؛ کاغذ براي اين است که رويش چيزي بنويسي.
برخورد اشتباه: هيچ وقت شده يه بار توي کار خونه به من کمک کني؟
برخورد صحيح: خيلي خوب مي‌شد اگه ميز براي شام آماده مي شد.
 فرزندتان را با دليل متقاعد کنيد
براي اطاعت کودک از قوانين، دليل آن را با توجه به سن اش توضيح دهيد.
کمتر از 6 سال با توضيح معقولانه|  کودک در اين سن دليل‌هاي ساده و قابل لمس را مي‌پذيرد. وقت خود را با توضيحات علمي و طولاني تلف نکنيد. مثال: چرا بايد اسباب بازي‌هايم را جمع کنم؟ چون ممکن است پاي کسي به آن‌ها گير کند و بيفتد.
6 تا 12 سال با توضيح معقولانه و منطقي|  در اين سن توانايي به کارگيري منطق در کودک رشد کرده و مقررات بايد منطقي و محسوس و در عين حال واضح باشد. مثال: لباس خيس را داخل کمد نگذار چون کپک يا قارچ در محيط مرطوب رشد مي‌کند.
بزرگ تر از 11سال با توضيح معقولانه، منطقي و با کارهاي ديگري که انجام داده‌ايد، هماهنگ باشد| نوجوانان در اين سن اغلب به بحث و جدل مي‌پردازند. در منطق ديگران و از جمله والدين‌شان به دنبال کاستي‌ها و تناقضات مي‌گردند و با قانون مقابله مي‌کنند. مثال: لباس پوشيدن به شيوه جلب توجه کردن، در مدرسه ممنوع است چون در مدرسه دانش آموز بر درس متمرکز است نه لباس. لباس پوشيدن خودتان هم در شرايط مشابه همين طور باشد.

نويسنده : مارال مرادي | روزنامه‌نگار
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره