برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

با مشق ننوشتن کودکان چه کنیم؟

منبع
نمناک
بروزرسانی
با مشق ننوشتن کودکان چه کنیم؟

نمناک/ بسياري از کودکان دبستاني از انجام تکاليف خود بيزارند و تکاليف خود را به موقع انجام نمي دهند . در مقابل والدين فشار بيشتري به کودکان وارد مي کنند و اين بگو مگوها زمينه تنش در خانواده را فراهم مي کند.

اگر مشق ننوشتن کودکتان به يکي از دغدغه هاي اصلي شما تبديل شده ، ابتدا بايد علت اين امر را بيابيد و با روش هاي صحيح کودک را ترغيب به انجام تکاليف نماييد. در اين بخش از نمناک که به درخواست برخي از کاربران که به عنوان والدين کلاس اولي ها اين مشکل را مطرح کرده بودند به شما مي گوييم که با مشق ننوشتن کودک خود چه کنيد.

بهترين و درست ترين راه حل براي حل مشکل مشق ننوشتن کودکان

رابطه عاطفي بهتري با کودک خود برقرار کنيد

براي اينکه کودک شما به حرفتان گوش دهد و تکاليف خود را انجام دهد شما بايد سعي کنيد رابطه کلامي و عاطفي بهتري با او برقرار کنيد . اين شيوه باعث مي شود فرزندي مسئوليت پذيرتر و مطيع تر داشته باشيم.


کودک را مجبور به انجام تکليف نکنيد

برخي از والدين روش غلطي را در برخورد با کودک خود در نظر مي گيرند پس به کودک خود زياد نگوييد که تکليف خود را انجام بده زيرا او به اين کار عادت کرده و تا تکرار نکنيد تکاليف خود را انجام نمي دهد بلکه وقتي کودک بي خيال از درس نشسته است، کتاب کودک را بياوريد و او را با مهرباني به سمت نوشتن تکاليفش سوق دهيد.

سريع بعد از اتمام مدرسه او را مجبور به نوشتن نکنيد

بعد از اتمام مدرسه ، اجازه دهيد کودکتان استراحت و بازي داشته باشد و هيجاناتش را تخليه کند سپس از او بخواهيد که درس بخواند و هيچگاه بلافاصله پس از مدرسه از او نخواهيد تکاليفش را انجام دهد.

هيچگاه مشق کودک را ننويسيد

برخي از کودکان از مادر خود مي خواهند که تکاليف او را انجام دهد . مادر نيز از روي دلسوزي اين کار را انجام مي دهد اما نمي داند همين يک بار نوشتن تکليف سبب مي شود کودکش مشق خود را ننويسد و مسئوليت را به دوش مادر خود بياندازد.


اجازه دهيد کودک با عواقب کارش روبرو شود

اگر کودک شما تکاليف خود را به صورت ناقص انجام داد و از انجام باقي آن سر باز زد تکليف او را ننويسيد بلکه اجازه دهيد او همانگونه به مدرسه برود و با عواقب کارش روبرو شود . از آن به بعد مي فهمد که ننوشتن مشق عواقبي مانند تنبيه و خجالت زدگي را براي او به همراه دارد.

اجازه دهيد بين انجام تکاليف بازي کند


اجازه دهيد کودکتان بين تکاليفش کمي بازي بکند مثلا اجازه دهيد او رياضي خود را بنويسد و بعد بازي کند و سپس تکليف فارسي خود را انجام دهد .

هنگام انجام تکليف پيش او بنشينيد

هنگام تکليف انجام دادن کودک کنارش بنشينيد و او را به انجام تکاليفش تشويق کنيد. بعد از اينکه فرزندتان خودش به تنهايي توانست تکليفش را انجام دهد مي توانيد خود را از او دور کنيد واز زمان نشستن کنار او کم کنيد.
 

او را تحقير نکنيد

اگر کودک شما مشق نمي نويسد و درس نمي خواند او را تحقير نکنيد و به او جملات تحقير آميز نگوييد زيرا با ايجاد احساس حقارت او تکاليفش را انجام نمي دهد.

فرزندتان را با خودش مقايسه کنيد

فرزندتان را با خودش مقايسه کنيد و هرگز او را با کودک ديگري مقايسه نکنيد زيرا اين کار کودک را لجباز تر مي کند پس به او نگوييد تو از دوستت بدتر مي نويسي بلکه به او بگوييد تو ديروز بهتر مشق مي نوشتي.

سخت گير نباشيد

با کودک مهربان باشيد و صبوري به خرج بدهيد و با شگردي خاص او را به سمت مشق نوشتن سوق دهيد . چنانچه در نمناک گفته ايم اگر بازي کودکتان تمام نشده بود يا فيلمي که دارد مي بيند به پايان نرسيده بود مي توانيد به او بگوييد که بعد از تمام شدن فيلم يا بازي تکاليفش را انجام بدهد.

سپس بعد از اينکه کودک از تلويزيون و بازي دست کشيد يک برش رفتاري بزنيد و بلافاصله او را سر درس و مشق نبريد. مثلا بگوييد برو آب بخور، دست و صورتت را بشور بعد بيا تکليف انجام بده يا کمي با او حرف بزنيد.


 
به او انگيزه بدهيد

کودک را وادار به انجام تکاليف مدرسه نکنيد و با آگاهي و صبر پيشه کردن و تمجيدهاي کلامي به کودک خود انگيزه کافي براي انجام تکاليف را بدهيد.

پاداش بدهيد

اگر کودک تان مشق هايش را به خوبي انجام داد به او پاداش هاي کوچکي بدهيد مثلا بگوييد امشب هر غذايي مي خواهي برايت درست مي کنم و هيچ گاه به او وعده و وعيدهايي که از توانتانم خارج است ، ندهيد.

تکاليف او را بررسي کنيد

اگر علت انجام ندادن تکاليف کودکتان ، به اين علت است که تکليف او خيلي مشکل و يا خيلي زياد است بايد با آموزگار وي در اين¬باره صحبت کنيد اما اگر سطح و ميزان تکليف شب مناسب است و باز هم کودک در انجام آن مشکل دارد، زمان انجام تکاليف را به دو جلسه تقسيم کنيد.

با معلم او صحبت کنيد

اگر کودک شما تکليف خود را انجام نداد ، با معلم او صحبت کنيد تا او را بازخواست کند و به او تذکر جدي بدهد .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره