برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نشانه های خاموش تیروئید از تغییر پوست و مو تا قاعدگی نامنظم

منبع
خراسان
بروزرسانی
نشانه های خاموش تیروئید از تغییر پوست و مو تا قاعدگی نامنظم

خراسان/ کم کاري يا پرکاري تيروئيد بر وضعيت خلق و خو، سوخت و ساز ، باروري و سلامت قلب تاثير مي‌گذارد  بنابراين شناختن علايم ابتلا مهم است
  اگر مشکلات تيروئيد در خانواده موروثي باشد، شما بيشتر در معرض ابتلا به آن‌قرار داريد و بايد به نشانه هاي کمتر شناخته شده آن توجه داشته باشيد . شايع‌ترين علت بي‌کفايتي(نارسايي) غده تيروئيد التهاب آن به علت اشکال در سيستم ايمني خود فرد اسـت که بيماري‌ هاشيموتو ناميده مي‌شود. در التهاب تيروئيد به علت خودايمني ، سيستم ايمني خود فرد غده تيروئيد را به اشتباه (به جاي بيگانه) مورد تهاجم قرار مي‌دهد و به آن آسيب مي‌رساند. در ادامه به تعدادي از علايم اختلالات تيروئيد  اشاره مي کنيم :
 
 گردن درد
گردن درد مي‌تواند نشان دهنده مشکلات تيروئيد باشد. علايمي مانند احساس تورم ، مشکلات بلع و صداي گوش خراش. بزرگ شدن تيروئيد هم نشانه پرکاري و هم نشانه کم کاري تيروئيد است .
 تغيير در پوست و مو

در مبتلايان به کم کاري تيروئيد، مو‌ها شکننده و خشک و پوست هم ضخيم، خشک و پوسته پوسته مي‌شود. در پرکاري تيروئيد ريزش موي شديد رخ مي‌دهد و پوست هم به شدت تحريک پذير خواهد شد.
  سندروم روده تحريک پذير
يبوست و اسهال و ابتلا به سندروم روده تحريک پذير مي‌تواند نشانه‌اي از مشکلات تيروئيد باشد. يبوست شديد يا طولاني مدت و يبوستي که به درمان‌هاي معمول پاسخ نمي‌دهد با کم کاري تيروئيد ارتباط دارد.
   قاعدگي نامنظم و مشکلات باروري
قاعدگي طولاني و دردناک با کم کاري تيروئيد رابطه دارد. مبتلايان به پرکاري تيروئيد، قاعدگي‌هاي سبک‌تر و تجربه قاعدگي به ندرت را دارند. زنان مبتلا به کم کاري تيروئيد ناباروري و سقط‌هاي مکرر را تجربه مي‌کنند.
 کلسترول بالا
کلسترول بالا که با رژيم غذايي، ورزش و دارو‌هاي کاهش دهنده  کلسترول درمان نمي‌شود، مي‌تواند نشانه‌اي از ابتلا به کم کاري تيروئيد باشد.
  افسردگي و اضطراب
تغييرات ناگهاني در خلق و خو با اختلالات تيروئيد رابطه دارد. کم کاري تيروئيد معمولا با افسردگي مشخص مي‌شود در حالي که در پرکاري تيروئيد، شايع‌ترين علامت رواني، اضطراب و حملات هراس است. افسردگي که به دارو پاسخ نمي‌دهد، مي‌تواند نشانه‌اي از اختلال تيروئيد تشخيص داده نشده باشد.
  خستگي
احساس خستگي وقتي بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، بيدار مي‌شويد، ولي قادر نيستيد فعاليت‌هاي روزمره تان را شروع کنيد، مي‌تواند نشانه‌هاي مشکلات تيروئيد باشد. 
در پرکاري تيروئيد هم ممکن است فرد دچار بي خوابي و همين موضوع باعث خسته ماندن  او در طول روز شود.

  درد عضلاني و مفصل
افراد مبتلا به کم کاري تيروئيد، ممکن است اين درد را‌ در دست‌ها و پاها تجربه کنند. تورم دست‌ها و ضعف و احساس ضعف در بازوها از علايم ديگر پرکاري تيروئيد است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar