logo

برای جلوگیری از وقوع سرقت چه اقداماتی انجام دهیم؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
برای جلوگیری از وقوع سرقت چه اقداماتی انجام دهیم؟

باشگاه خبرنگاران/ سارقان در سرقت اموال ديگران انگيزه‌هاي مختلفي دارند، انگيزه برخي از آن ها فروش مال دزدي و به دست آوردن پول است.

برخي از سارقان نيز براي انجام برخي از جرايم سرقت مي‌کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربايي يا قاچاق مواد مخدر و يا ارتکاب جرايم ديگر که انگيزه برخي از سارقان نيز استفاده از مال مسروقه است.

پس از آن که دزدي صورت گرفت، سارق يا سارقان قصد نقد کردن اين اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصيل و به دست آوردن وجه است.

بازار‌هاي خياباني فروش اموال مسروقه نيز توسط سارقان به وجود آمده که اين افراد براي فروش اجناس دزدي خود به شهروندان القاء مي‌کنند که اين اموال دست دوم هستند.

در اين گزارش سعي داريم تا با بيان چندين نکته ضروري سهمي در پيشگيري از وقوع سرقت و وارد شدن خسارت به شهروندان داشته باشيم،لذا انتظار مي‌رود با رعايت مواردي هر چند به ظاهر ساده از وقوع سرقت‌ها جلوگيري شود.

از شمارش پول در انظار عمومي که موجب تحريک سارقان مي‌شود خودداري کنيد به خصوص در زماني که از بانک‌ها خارج مي‌شويد از گرفتن کيف و وسايل خود در سمت خيابان خودداري کنيد و آن‌ها را به سمت پياده راه بگيريد و در نزديکي ديوار حرکت کنيد و اگر هم قصد سوار شدن به وسيله نقليه را داريد حتما از وسايل حمل و نقل عمومي و مطمئن استفاده کنيد تا طعمه سارقان در کمين نشسته نشويد.

اگر قصد معامله داريد که به حمل پول نقد نيازمند است نزد افراد ناشناس و ... از آن صحبت نکنيد، چرا که ممکن است اين افراد در پي يافتن موقعيتي براي سرقت اموال و دارايي هاي شما باشند؛ لذا در همين رابطه براي حمل پول، تا حد امکان از آشنايان و بستگان خود بخواهيد تا همراهي تان کنند، همچنين تا حد امکان در ساعات خلوت شبانه روز، از دستگاه‌هاي خودپرداز بانک پول دريافت نکنيد.

هشدار‌هاي پيشگيرانه براي عابران و مسافران

تا حد امکان از حمل پول نقد پرهيز و از چک‌هاي رمزدار و تضميني استفاده کنيد، براي پيشگيري از آسيب پذيري خود در تردد‌هاي شهري تا حد ممکن از وسايل نقليه عمومي استفاده کنيد، درصورتي که مجبور به استفاده از خودرو‌هاي شخصي و عمومي هستيد، وضعيت داخل خودرو از قبيل درب ها، شيشه و ... را بررسي کنيد و در صورت مشاهده موارد مشکوک يا حرکات و صحبت‌هاي نابجا، به صورت معقول از خودرو پياده شده و از مردم کمک بگيريد و يا با به خاطر سپردن شماره پلاک، رنگ و ساير مشخصات خودرو، موضوع را به پليس اطلاع دهيد.

همچنين درصورت مشاهده تغيير مسير، بي تفاوت نبوده و سريعا به راننده تذکر دهيد.

براي تردد به مناطق حاشيه‌اي و خلوت شهر، از وسايل نقليه عمومي مطمئن استفاده کنيد و از پذيرفتن خوراکي يا پوشيدني از راننده يا ساير مسافران خودداري کنيد.

هشدار‌هايي براي پيشگيري از کيف قاپي‌

سعي کنيد پول زيادي با خود حمل نکنيد و در صورت اجبار هراز‌گاهي به اطراف خود مسلط باشيد، از شمارش پول خود در انظار عمومي که موجب تحريک سارقان خواهد شد، پرهيز کنيد و در اين رابطه حتي‌الامکان به جاي پول نقد از چک‌هاي تضميني و رمزدار استفاده کنيد.

هنگام بازکردن درب خودرو يا صندوق عقب آن يا پاسخگويي به تماس تلفني، از گذاشتن کيف بر روي زمين خودداري کنيد، بند کيفتان را دور گردن يا مچ نيندازيد چرا که ممکن است بر اثر قاپيدن زوري به شما آسيب و صدمات جدي وارد شود. در صورت امکان از يک کيف کوچک که در معرض ديد نباشد، استفاده کنيد؛ به گونه‌اي که بتوانيد آن را زير بغلتان مخفي کنيد. در اين حالت به هنگام استفاده از تلفن، کيفتان را نزديک بدنتان يا در دستي که آزاد است قرار دهيد و اطمينان حاصل کنيد که با امنيت کامل و محکم آن را نگه داشته‌ايد.

اگر کيفتان قاپيده شد، آن را رها کنيد تا مورد حمله قرار نگيريد و يا به دنبال کيف کشيده نشويد، رها کردن کيف در سبد خريد فروشگاه يا بر روي پيشخوان، باعث ايجاد دردسر مي‌شود، در صورت امکان کيف دستي خود را درون يک پاکت حمل کنيد؛ به هنگام صرف غذا در رستوران کيفتان را پشت صندلي آويزان نکنيد.

هشدار‌هايي براي پيشگيري از کف زني

در زمان درخواست پول خرد، مراقب تعويض پول واقعي خود با پول جعلي باشيد، در مواجهه با توريست‌هاي خارجي که قصد تبديل ارز خود به ريال را دارند، مراقبت لازم را به عمل آوريد.

هرگز اسناد و اوراق بهادار خود را براي پيدا کردن برگه مورد نظر در اختيار افراد ناشناس قرار ندهيد، از اطمينان به افراد دوره گرد در خيابان‌ها و هنگام مراجعه آن‌ها به منزل خود با عناوين مختلف پرهيز کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره