logo

چه کار کنم پسر 4 ساله‌ام به شدت لجباز است و بهانه‌گیر؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
چه کار کنم پسر 4 ساله‌ام به شدت لجباز است و بهانه‌گیر؟

خراسان/ پسري دارم چهار و نيم ساله.به شدت لجباز و بهانه‌گير. زمان خواب نامناسب و در واقع برعکس دارد و هر چه تلاش مي‌کنم نمي‌توانم درستش کنم. هم من و هم پدرش کارمنديم با ساعت کاري بالا. چه کنيم؟
 
مخاطب گرامي، لطفا به چند نکته توجه کنيد. اول اين که سن دو تا هفت سالگي بيشترين دوره لجبازي والد و فرزند است. والدين فکر مي‌کنند که فرزندشان برعکس نظر و درخواست آن‌ها عمل و لجبازي مي‌کند، در صورتي‌که اين يک مرحله رشد است و بايد طي شود.


  با اين مرحله رشد آشنا شويد
در اين سن است که کودک با نه گفتن شروع به کسب استقلال مي‌کند و همچنين ويژگي خودمحوري و مالکيت و استفاده از واژه من مربوط به اين دوره است. پس والدين با آشنايي با مراحل رشدي فرزندشان، مي‌توانند متناسب با آن رفتار و صبوري کنند تا کودک به سلامت از اين مرحله عبور کند. 
توجه داشته باشيد که مداخله نامناسب والدين، سبب آسيب جدي به رشد روان‌شناختي فرزند مي‌شود و بايد به اين نکته توجه داشت.
  شايد اين رفتارهايش نشان‌دهنده اعتراضش باشد
نکته دوم اين که والدين در مراحل اوليه رشد فرزند، بايد در دسترس و پاسخ گو باشند. با توجه به اين که گفتيد زمان کاري بالايي داريد يعني به اندازه کافي و مناسب در دسترس پسر چهارساله‌تان نيستيد، ممکن است به هم ريختگي الگوي خواب فرزندتان، اعتراضي به اين شرايط باشد و اين که به بخشي از نيازهايش که ممکن است نياز به توجه، امنيت و محبت باشد، به راحتي پاسخ داده نمي شود. پس لازم است وقت بيشتر و متناسب با نيازهايش را در اختيارش قرار دهيد و الگوي ارتباطي خود و فرزندتان را اصلاح کنيد.
 

 
نويسنده : رميسا ايزدپناه| کارشناس‌ارشد روان شناسي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره