نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

آموزش نقاشی روی چوب

منبع
بيتوته
بروزرسانی
آموزش نقاشی روی چوب

بيتوته/ افراد هنرمند مي توانند با وسايل چوبي ساده و تکه چوب ها به راحتي وسايل تزئيني زيبا و متنوعي را به وجود آورند طرح ها و نقش هايي که مي توان روي چوب ايجاد کرد بسيار متنوع اند اما قبل از هر نقش و نگاري بر روي چوب بايد ابتدا سطح چوب را براي طراحي آماده کنيد.
نحوه نقاشي روي چوب
براي برخي افراد يکي از آرامش بخش ترين و لذت بخش ترين کارها و يا حرفه ها نقاشي است. مخصوصا اگر روي چوب باشد گاها افرادي که علاقه ي زيادي به نقاشي دارند رنگ آميزي يا ديدن رنگ ها و يا حتي بوي رنگ، به آن ها آرامش عجيبي مي دهد.
افراد هنرمند مي توانند با وسايل چوبي ساده و تکه چوب ها به راحتي وسايل تزئيني زيبا و متنوعي را به وجود آورند طرح ها و نقش هايي که مي توان روي چوب ايجاد کرد بسيار متنوع اند اما قبل از هر نقش و نگاري بر روي چوب بايد ابتدا سطح چوب را براي طراحي آماده کنيد. 

مروري بر گذشته ي نقاشي روي چوب
يکي از مکان هاي فوق العاده در حوزه ي نقاشي روي چوب آرامگاهي در استان افيون ترکيه است که قبر تومول آنجا مي باشد اين آرامگاه 2400 سال قدمت دارد و يکي از شگفت آورترين نقاشي هاي روي چوب را دربردارد. نقاشي روي چوب در دوران باستان بسيار رونق داشته اما به دليل مقاومت کم چوب، اين آثار زياد دوام نياورده و از بين رفته اند.

از جمله کارهايي که در ابتدا براي آماده سازي چوب براي نقاشي بايد انجام داد به شرح زير است:
• بهتر است چوبي مناسب براي کارتان انتخاب کنيد که داراي ناهمواري ها و يا ترک يا سوراخ نباشد اگر هست بايد بتونه کاري شود.
• در صورت بتونه کاري روي سطح چوب که قرار است نقاشي شود را سنباده بزنيد تا سطح چوب يک دست و صاف شود.
• راهکار: اگر دوست داريد مي توانيد با توجه به ابعاد چوبي که داريد مقداري سفيده ي تخم مرغ را هم بزنيد تا پف کند سپس کنار گذاشته تا به حالت مايع در بيايد اکنون سفيده ي تخم مرغ را روي سطح چوب خام بکشيد زماني که خشک شد زير سازي تان براي کشيدن طرح اصلي تکميل شده است.
 
• مرحله ي رنگ زدن خود شامل دو مرحله مي باشد :
* يا حالت آستر مانند دارد و با استفاده از قلمو انجام شده و کلي است و به همه ي قسمت ها رنگ بزنيد تا کيفيت رنگ نهايي نمايان شود.
* رنگ را به کل چوب زده تا همه ي کاستي ها را برطرف کند و در آخر روي آن سيلر کيلر بزنيد. 
نقاشي روي چوب با رنگ
نقاشي روي سطح چوب تکنيک هاي متنوعي دارد که ما در اين جا به چند تاي آن اشاره کرديم.

نقاشي روي چوب با استفاده از شابلون ها
افرادي که کمتر در نقاشي تجربه دارند از اين شابلون ها استفاده مي کنند ابتدا همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد اگر رنگي به عنوان زير کار (براي مثال: اکريليک) مي خواهيد بزنيد و اجازه بدهيد خشک شود.
شابلون مورد نظرتان را با استفاده از چسب مخصوص نقاشي روي کار ثابت نگه داريد. بعد از اطمينان حاصل کردن از ثابت بودن شابلون رنگ مورد نظرتان را با آب کمي رقيق کرده و با استفاده از اسفنج و يا اسپري رنگ آميزي را شروع کنيد.
نکته (اين کار با قلمو صورت نگيرد زيرا ممکن است رنگ از لاي حفره هاي شابلون تراوش کند)
اسفنج را درون رنگ فرو کرده مقدار اضافي رنگ را گرفته (تا رنگ به درون شابلون تراوش نکند) حال به صورت عمودي و با ضربه هاي آرام روي شابلون بزنيد.
کار که به خوبي خشک شد سپس شابلون را از روي کار برداريد.


اگر ظريف کاري احتياج است با قلم موي کوچکي اين ريزه کاري هاي باقي مانده را انجام مي دهيم.
نقاشي روي چوب با شابلون
- چوب (ترجيحا ام دي اف) 

- قلم مو 
- اکريليک سفيد   
- رنگ و روغن
- کاربن
- سنبادهدر مرحله ي اول بايد سطح چوب را آماده ي نقاشي کنيم سطح چوب را کامل سنباده بزنيد تا صاف شود.
اگر چوب خلل، فرج و شکاف زيادي داشت مي توانيد پودر مل و چسب چوب رقيق شده را با هم ترکيب کنيد و به شکل خمير درآوريد و با کاردک بزنيد به قسمت هاي شکافته شده و بعد سطح چوب را سنباده بزنيد که خمير از سطح صاف پاک شود.
زماني که سطح کار مناسب شد مي توان طرح را انتقال داد و کار را شروع کرد.
براي اين کار از رنگ هايي بر پايه ي تينر و آب مي توانيد استفاده کنيد. مثل اکريليک، رنگ روغن، ويتراي و ... .
نکته: (اگر از رنگ هايي بر پايه ي آب استفاده کنيد بايد آخر کار از اسپري کيلريا فيکساتور استفاده کنيد)
من از اکريليک و رنگ و روغن استفاده کردم، اول به سطح چوب يک لايه اکريليک سفيد مي زنم بعد از اينکه خشک شد طرحم را مي کشم و با رنگ و روغن رنگ مي کنم گاهي اوقات هم مستقيم رنگ و روغن مي زنم.
اگر از ويتراي استفاده مي کنيد زير کار بهتر است اکريليک سفيد بزنيد و بعد کار را شروع کنيد به اين دليل که ويتراي حالت شيشه اي دارد.
براي زير کار از چسب چوب هم مي توان استفاده کرد، چسب چوب رقيق شده را با قلم موي نرم به سطح چوب بزنيد و بگذاريد خشک شود و بعد طرح را بکشيد. در آخر مي توان اسپري کيلر و وارنيش بزنيد تا نماي کارتان قشنگ تر بشود.

نقاشي با رنگ هاي اکريليک برروي چوب
نقاشي روي چوب با رنگ اکريليک تقريبا مشابه با نقاشي روي چوب با رنگ روغني است. هم مي توانيد زيرساز چوب را آماده کنيد و طرح را بکشيد و هم مي توانيد بدون انجام زيرساز رنگ اکريليک را روي چوب بزنيد.
رنگ اکريليک را به وسيله ي اسفنج به سطح چوب بزنيد و پس از خشک شدن لايه ي اول، لايه ي دوم رنگ را با دست به چوب بزنيد تا سطح چوب يکدست شود.
پس از خشک شدن رنگ، طرح مورد نظر را روي کار بکشيد و طرح را رنگ آميزي کنيد. علاوه بر اين، مي توان رنگ اکريليک را رقيق کنيد و از آن به صورت آبرنگ استفاده کنيد. 
رنگ اکريليک نسبت به رنگ روغني برتري هايي دارد که از ميان آنها مي توان به زنده تر و پوياتر، بي بو بودن و قابل شستشو بودن اشاره کرد.
رنگ اکريليک براي رنگ آميزي سطوحي مانند کاغذ، بوم، چوب، لباس، سيمان، آجر و هر سطح ديگري که حالت براق و يا چرب نداشته باشد مورد استفاده قرار مي گيرد. رنگ اکريليک يک رنگ اصلي و پايه به حساب مي آيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره