برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
دخترونه زنونه

نکات مهمی که برای خانه‌تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

منبع
تبيان
بروزرسانی
نکات مهمی که برای خانه‌تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

تبيان/ ازآنجاکه خانه‌تکاني مهم‌ترين استراتژي براي مبارزه با ويروس کروناست، خانه‌تکاني امسال مهم‌تر از هر زمان ديگري است اما نکات مهمي در مورد خانه‌تکاني در طي بيماري همه‌گير ويروس کرونا وجود دارد که همه بايد از آن‌ها پيروي کنند.
خانه‌تکاني از رسوم بسيار قديمي است که مردم چند ماه قبل از آمدن بهار شروع به گردگيري و تميز کردن خانه مي‌کنند اما ويروس کرونا که بيش از يک سال است وارد زندگي بشر شده، تمام جنبه‌هاي زندگي انسان را ازجمله دورکاري، پوشيدن ماسک، خريد اينترنتي، تحصيل مجازي و حتي نظافت مردم را تحت تأثير قرار داده است. کرونا باعث شد تا مردم بيش از هميشه به نظافت اهميت دهند و اين روزها سؤالات زيادي در رابطه با خانه‌تکاني در دوران کرونا در ذهن خانم‌ها است که ما در ادامه به آن‌ها پاسخ‌خواهيم داد.
 
چرا بايد خانه تکاني امسال را جدي گرفت؟
خيلي‌ها امسال به دليل شيوع ويروس کرونا و عدم ديدوبازديد در عيد نوروز دست از خانه‌تکاني مي‌کشند و با يک گردگيري و نظافت ساده به پيشواز شروع سال جديد مي‌روند اما برخلاف آنچه اين افراد تصور مي‌کنند، خانه‌تکاني امسال بيش از سال‌هاي قبل مهم است. حتي اگر هيچ سالي عادت به خانه‌تکاني نداشتيد، به شما توصيه مي‌کنيم خانه‌تکاني امسال را به چند دليل ناديده نگيريد:
-با توجه به تأثير قرنطينه خانگي در طول همه‌گيري کرونا بر سلامت روحي افراد، نظافت و تميز کردن خانه باعث مي‌شود تا احساس بهتري پيدا کنيد. همچنين بر اساس تحقيقات انجام‌شده، منظم بودن و تميز کردن مي‌تواند به شما کمک کند آرامش بيشتري داشته باشيد.
-قرنطينه خانگي و اعمال محدوديت‌ها فرصتي عالي براي جبران کارهاي عقب‌افتاده ازجمله نظافت قسمت‌هايي از خانه است که تنها سالي يک‌بار تميز مي‌شوند.
-ازآنجاکه نظافت مهم‌ترين استراتژي براي مبارزه با ويروس کروناست، خانه‌تکاني امسال مهم‌تر از هر زمان ديگري است زيرا نظافت خانه مي‌تواند تا حد زيادي به پيشگيري از ابتلا به کرونا و جلوگيري از گسترش آن کمک کند.(به‌شرط آنکه به نکاتي که در ادامه اشاره مي‌کنيم، توجه کنيد.)

بهترين پاک‌کننده‌ها براي خانه‌تکاني در روزهاي کرونايي چيست؟
جرج جيسون تترو ميکروب‌شناس و متخصص بيماري‌هاي عفوني در بيمارستان تورنتو مي‌گويد: «ويروس توسط گرما کشته مي‌شود. گرما در دماي بيش از 77 درجه سانتي گراد بهترين کشنده باکتري و ويروس است.» به همين دليل بخارشوي يکي از بهترين پاک‌کننده‌هايي است که به‌وسيله آن مي‌توانيد خانه را تميز و عاري از ويروس کنيد. مهم‌تر از همه اينکه براي تميز کردن سطوح منزل مثل ديوار، مبل، تابلو فرش، کابينت و... با استفاده از بخارشوي نيازي به شوينده نداريد زيرا بخار به‌راحتي جرم و کثيفي را از بين مي‌برد.
خدمات سلامت ملي (NHS) پيشنهاد مي‌کند از بخارشوي براي تميز کردن پرده‌ها، فرش‌ها، تشک‌ها و مبل‌ها که نمي‌توان با اسپري تميزکننده ضدعفوني کرد، استفاده کنيد.
اگر در منزل بخار‌شوي نداريد، نگران نباشيد؛ پاک‌کننده‌هاي ديگري وجود دارند که به‌اندازه بخارشوي قوي و مؤثرند. مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌ها(CDC) توصيه مي‌کند براي خانه‌تکاني و تميز کردن خانه از مخلوط ¼ فنجان سفيدکننده (وايتکس) با سه ليتر آب‌خنک استفاده کنيد. اين پاک‌کننده و همچنين سرکه سفيد در برابر ويروس‌هاي مشابه ويروس کرونا مثل آنفولانزا اثربخشي نشان داده و قدرت پاک‌کنندگي بالايي دارد اما با توجه به آنکه هنوز شواهد کافي براي اثبات مؤثر بودن اين ضدعفوني‌کننده‌ها عليه ويروس کرونا وجود ندارد، مي‌توانيد سطوحي در خانه که تماس زيادي با آن‌ها داريد را با الکل اتانول 70-90 درصد ضدعفوني کنيد.

کجاها را تميز کنيم؟
خانه‌تکاني براي آن دسته افرادي که رسم هرساله‌شان است، چندان سخت و پيچيده نيست اما اگر با شروع ماه اسفند دچار سرگرداني مي‌شويد و نمي‌دانيد بايد از کجا شروع کنيد، به نکات زير دقت کنيد:
-گام اول: دستکش‌هايتان را دستتان کنيد و از آشپزخانه و کابينت‌ها شرع کنيد. ظروف خاک گرفته را بشوييد و بعد از خشک‌کردن و تميز کردنِ داخل کابينت آن‌ها را سر جايشان بچينيد.
-گام دوم: به سراغ کمک لباس‌هايتان برويد. لباس‌هاي کهنه و يا غيرقابل استفاده را بيرون انداخته و کمدتان را مرتب و منظم کنيد.

-گام سوم: پرده‌ها را دربياوريد و تا آن‌ها را داخل ماشين لباسشويي مي‌اندازيد، شيشه‌ها را تميز کنيد.
-گام چهارم: تميز کردن ديوارها را شروع کنيد. براي اين کار از اسفنج و مواد شوينده‌ي شيميايي استفاده کرده و اگر روي ديوار لکه‌اي بود که پاک نمي‌شد، مقداري خميردندان روي آن بگذارد تا لکه از بين برود.
-گام پنجم: با استفاده از يک دستمال خشک لوسترها را گردگيري کرده و بعد به کمک يک دستمال آغشته شده به الکل کاملاً آن‌ها را تميز و براق کنيد.
-گام ششم: با استفاده از جرم‌گير و يک فرچه زبر، سراميک‌هاي کف و ديوار سرويس‌هاي بهداشتي را تميز کنيد.
-گام هفتم: اگر فرش شما نياز به شستشو دارد، آن‌ها را به قالي‌شويي تحويل دهيد و اگر زياد کثيف نيست مي‌توانيد آن‌ها را با استفاده از مخلوط شامپو فرش و آب، کيسه بکشيد.

براي خانه‌تکاني در دوران کرونا مي‌توان از نظافتچي کمک گرفت؟
اگر هرساله با کمک نظافتچي خانه‌تکاني مي‌کرديد و امسال به دليل شيوع کرونا دچار دودلي بين گرفتن يا نگرفتن نظافتچي هستيد، بايد بگوييم که به توصيه کارشناسان در اين دوران از ورود افراد نظافتچي به منزلتان خودداري کنيد زيرا اين روزها سلامتي شما از هر چيز ديگري مهم‌تر است. اگر بنا به هر دليلي مجبور شديد از نيروهاي خدماتي کمک بگيريد، به نکات زير توجه نماييد:
-از نيروي نظافتچي بخواهيد حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند.

-تا زمان حضور نيروي نظافتچي در خانه، پنجره‌ها را باز گذاشته و فاصله فيزيکي 2متر را رعايت کنيد.
-براي پذيرايي از نيروي خدماتي، حتي‌الامکان از ظروف يک‌بارمصرف استفاده نماييد؛ در غيراينصورت، ظروف استفاده‌شده توسط نظافتچي را کاملاً ضدعفوني کنيد.
-با توجه به عدم رعايت برخي از نيروهاي خدماتي، هنگام انجام کار مراقب باشيد تا در صورت عدم استفاده از ماسک و دستکش تذکر داده و سطوحي که توسط نظافتچي دست‌زده شده را ضدعفوني کنيد.

آيا مي‌توان در دوران کرونا وسايل اضافي و دست‌دوم را به نيازمندان داد؟
در حين خانه‌تکاني، ممکن است لباس، کفش، پتو، اسباب‌بازي و وسايل قابل‌استفاده ديگري داشته باشيد که نيازي به آن‌ها نداريد. مي‌توانيد آن‌ها را به نيازمندان اهدا کنيد يا به خيريه‌اي بسپاريد تا به دست نيازمندان برسانند اما امسال با توجه به شيوع کرونا ممکن است اهداي وسايل دست‌دوم به نيازمندان خطراتي براي آن‌ها به همراه داشته باشد. براي اهداي وسايل دست‌دوم به نيازمندان به نکات زير توجه کنيد:
-قبل از اهداي وسايلي همچون لباس، کفش، ملحفه، اسباب‌بازي و... به‌طور کامل آن‌ها را شسته و خشک‌کنيد. سپس آن‌ها را در پلاستيک يا ساک دستي گذاشته و بعد از گذشت 24 ساعت به دست نيازمندان برسانيد.
-از اهداي وسايل شخصي مثل حوله و لباس‌زير به نيازمندان جداً خودداري کنيد.
-سعي کنيد شان و حرمت افراد نيازمند را حفظ کرده و لباس‌هاي به‌دردبخور در حد نو و يا حتي نو را به نيازمندان اهدا کنيد.

نويسنده : هدي سادات پاکنهاد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar