برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

جنجال تقویت ‌شدن یا نشدن مغز با بازی‌ های رایانه‌ای فکری

منبع
خراسان
بروزرسانی
جنجال تقویت ‌شدن یا نشدن مغز با بازی‌ های رایانه‌ای فکری

خراسان/ اگر از شما بپرسند که آيا بازي‌ هاي رايانه‌اي فکري عملکرد مغز و ذهن را تقويت مي‌کند يا نه، چه پاسخي به اين سوال مي‌دهيد؟ قبول داريد که تبليغات، بارها و بارها بازي‌ هاي رايانه‌اي فکري را راهي براي تقويت عملکرد مغز و ذهن به همه معرفي کردند اما آيا واقعا اين موضوع درست است؟ با ما همراه باشيد تا جواب اين سوال را بر اساس  يکي از جديدترين پژوهش روان‌شناسان در اين باره بررسي کنيم.

 
 نحوه انجام اين پژوهش
طبق تحقيقي که در سال 2020 در مجله روان‌ شناسانه نيچر به چاپ رسيد به ۱۱۴۳۰ نفر از افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله خانم و آقا يکي از سه بازي رايانه‌اي فکري واگذار و از آن‌ها خواسته شد طي مدت مشخصي آن بازي را انجام دهند. هر کدام از بازي‌ ها روي يک مورد مشخص تمرکز داشتند. بازي اول روي استدلال برنامه‌ريزي و حل مسئله تمرکز داشت و بازي دوم حول محور حافظه و توجه و رياضيات   و بازي سوم بر پايه جست ‌و‌جوي آنلاين براي يافتن پاسخ سوالات مختلف بود. نکته مهم اين بود که بعد از گذشت شش هفته هيچ تغيير معناداري در عملکرد مغز و ذهن آن‌ها مشاهده نشد. تحقيق ديگري ۴۷۸ نفر بالاي ۶۵ سال را بررسي و آن‌ها را به دو گروه تقسيم کرد. گروه اول ملزم به اجراي برنامه 40 ساعته براي بهبود عملکرد مغز   و گروه دوم ملزم به تماشاي دي‌ وي ‌دي‌هاي آموزشي بودند اما نکته مهم اين بود که در اين جا هم هيچ تفاوتي در عملکرد مغز و ذهن افراد شرکت کننده در پژوهش مشخص نشد.


 در بازي حرفه‌اي مي‌شويد اما عملکرد مغزتان تغييري نمي‌کند
بنابراين و طبق نظر کارشناسان، بازي ‌هاي رايانه‌اي فکري باعث تقويت عملکرد مغز و ذهن نمي‌شود و اين موضوع فقط نوعي فريب تبليغاتي است. تحقيقات اخير در دانشکده پزشکي هاروارد هم نشان مي‌دهد که مداومت در  بازي‌ هاي رايانه‌اي فکري باعث مي‌شود شما در آن بازي به مرور حرفه‌اي شويد اما شواهدي مبني بر تقويت تمرکز و حافظه و به طور کلي بهبود عملکرد مغز و ذهن وجود ندارد. آن چه مسلم است، اين موضوع است که بازي ‌هاي رايانه‌اي فکري باعث افزايش حافظه و به ياد آوردن بهتر اسم‌ها و قرار ملاقات‌ها نمي‌شود. براي عملکرد بهتر ذهن، شما نياز به تمرينات منظم و حل مسئله و تمرکز داريد. براي اين کار مي‌توانيد فعاليتي را انتخاب کنيد که از آن لذت مي بريد مثلا کتاب خواندن يا حل کردن جدول کلمات متقاطع مي‌تواند انتخاب هاي خوبي باشد و اگر بخواهيد در اين زمينه بيشتر پيش برويد مي‌توانيد يک زبان جديد يا يک ساز موسيقي را بياموزيد. اغلب اين پيشنهادها بسيار ارزان‌تر و لذت بخش‌تر از بازي‌هاي رايانه‌اي فکري هستند.

مترجم : فرنگيس ياقوتي | منبع: health.harvard.edu

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره