برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرایی مخالفت قوه قضاییه با لایحه "برابری دیه زن و مرد"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چرایی مخالفت قوه قضاییه با لایحه "برابری دیه زن و مرد"
ايسنا/ معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري در دولت دوازدهم، با اشاره به ارسال لايحه "برابري ديه زن و مرد" به قوه قضائيه براي اعلام نظر که توسط اين معاونت تدوين شده است، گفت: دولت براي اعلام نظر اين لايحه را به قوه قضائيه فرستاد و قوه قضائيه از ضرورت تشخيص داد که با توجه به قوانين موجود ضرورتي براي اين لايحه وجود ندارد در حالي که ما اين ضرورت را احساس مي‌کرديم چراکه به دليل برخي رويکردها در خصوص قوانين موجود، حس تبعيضي در زنان وجود دارد.

معصومه ابتکار در نشست حقوقي "زن در اسلام؛ ديه، قضاوت، شهادت و طلاق"، اظهار کرد: از جمله لوايحي که خيلي بر روي آن کار کرديم لايحه برابري ديه زن و مرد بود که سند پشتيبان داشت و براي آن نشست‌هاي فقهي حقوقي در قم نيز برگزار کرديم و در اين خصوص مفصل بحث شد. دولت براي اعلام نظر لايحه را به قوه قضاييه فرستاد و قوه قضاييه از ضرورت تشخيص داد که با توجه به قوانين موجود ضرورتي براي تصويب اين لايحه وجود ندارد.

معاون امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم با بيان اينکه اين معاونت ضرورت تصويب اين لايحه را احساس مي‌کرد، گفت: حس تبعيضي در زن‌ها به دليل برخي رويکردها نسبت به قوانين در اين خصوص وجود دارد، در حالي که اين تبعيض‌ها در سيره اهل بيت وجود ندارد و برخي کج انديشي‌ها کار را دشوار کرده است.

وي با تاکيد بر ضرورت تبيين مسائل ياد شده براي نسل جوان و با بيان اينکه تبيين اين مسائل با نسل جوان برايمان بسيار مهم است، ادامه داد: قرار است ين سياست‌ها و رويکردها را جوانان دنبال کنند و پذيرنده اين خدمات باشند، بنابراين خود جوانان بيش از هر کسي بايد نسبت به اين مباحث آگاه باشند. ما به سهم خودمان تلاش کرديم در اين دوره اين روشنگري را انجام دهيم. در همين راستا ۶۰ پادکست با ترجمه فارسي و تصاوير خوب توليد و فکر کرديم براي عموم مخاطبين و جوانان جذاب باشد و اين پادکست‌ها بتواند برايشان يک طوفان ذهني و تدبر و انديشه در قرآن داشته باشد. اين پادکست‌ها با موضوعات زنان و مرتبط با عدالت، خانواده و جنسيت است که در قرآن اين مسائل به نوعي تحت عنوان زوجيت مطرح شده و خدمت تمام دستگاه‌ها تقديم شده است.

ابتکار نشست ياد شده را در جهت انطباق احکام و مسايل با نياز روز و تبيين و تفسير ديدگاه‌هاي قرآن با اقتضائات روز دانست و تصريح کرد: از جمله چالشهايي که در جمهوري اسلامي داريم، يکي در فهم قرآن و انطباق آن با مسائل روز، اجرايي سازي اين مفاهيم و انطباق رفتارها با آنچه درباره الگوهاي متعالي ادعا کرديم، است. ما امتحانات سختي را پشت سر گذاشته و پيش رو داريم و معاونت زنان بر خود فرض داشت که تبيين مفاهيم قرآني را به عنوان سند پشتيبان در بسياري از لوايح داشته باشد.

ابتکار همچنين با اشاره به تدوين حدود ۳۰ لايحه و پيشنهاد در معاونت زنان دوره دولت دوازدهم، اين را هم گفت که اين لوايح در جهت اصلاح قوانين حوزه زنان و خانواده تقديم دولت شده و همگي داراي سند پشتيبان هستند و عمدتا به مباحث فقهي و حقوقي و قرآني اشاره دارند.

معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري در بخش ديگر سخنان خود درباره نشست‌هاي فقهي و حقوقي برگزار شده در خصوص لوايح اين معاونت، يادآور شد: ما در اين راستا نشست‌هايي را در قم و با دانشگاه مفيد داشتيم. گفتگوها يک طرفه نبود و منتقدين نيز بحث کردند. چه بسا با ما براي اصلاح قوانين مخالفت هم مي‌کردند. علاوه بر اين سعي کرديم نگاه قرآني به بحث عدالت جنسيتي که راهبرد معاونت بود داشته باشيم. عدالت جنسيتي برايمان راهبردي پيش رو و آينده نگر بود و آنچه اهميت داشت تبيين آن براي تحقق وفاق ملي در بحث عدالت جنسيتي بود چراکه گفتگو در اين موضوع زياد بود و مانند بسياري موضوعات برداشت‌هايي مي‌شد که اين را به اسناد خارجي وصل مي‌کردند درحالي که بارها و بارها تبيين کرديم که تمام اين مفاهيم برگرفته از قرآن و مباحث مطرح شده در رابطه با حقوق زنان و عدالت جنسيتي توسط شهيد مطهري بود، اما اين واکنش‌ها بود و امروز هم هست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar