برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

راه‌های تقویت حافظه در کودکان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
راه‌های تقویت حافظه در کودکان

باشگاه خبرنگاران/ آسيه اناري روانشناس تربيتي کودک و نوجوان در گفتگويي درباره تقويت حافظه کودکان گفت: امروزه بسياري از کودکان اختلال نقص توجه دارند. اختلال نقص توجه جزء زير مجموعه‌ي اختلال بيش فعالي است. بسياري از کودکان ممکن است که بيش فعال نباشند و فقط نقص توجه داشته باشند و سطح تمرکزشان پايين باشد و خوب نمي‌توانند تمرکز کنند.

وي بيان کرد: اگر کودک مبتلا به اين اختلال باشد، تقريبا از سن ۳ سالگي اين اختلال خودش را نشان مي‌دهد. وقتي به کودک گفته مي‌شود وسيله‌اي را از اتاق بياورد يادش مي‌رود و والدين بايد به کودک خود تکرار کنند که يک کاري را انجام دهد. در اصل کودک فراموش مي‌کند که والدين به او چه چيزي گفته است.

اين روانشناس اظهار کرد: در نقص اختلال توجه و بيش فعالي يک اختلال است که ممکن است با بيش فعالي يا با نقص توجه خودش را نشان دهد. به اين معنا است که والدين کودکي داشته باشند که به قول معروف از ديوار راست بالا نرود وليکن نقص توجه و تمرکز داشته باشد. اين موضوع بسيار مهمي است.

وي تاکيد کرد: در مورد اختلال نقص توجه و بيش فعالي والدين بايد از تست‌هاي معتبري که در کلينيک‌هاي معتبر تخصصي کودک و نوجوان وجود دارد مراجعه کنند تا مطمئن شوند فرزندشان مبتلا به اين اختلال نباشند. زيرا اگر کودک مبتلا به اين اختلال باشد، بايد در سن مناسب درمان مناسب بگيرد. درمان مناسب شامل توان بخشي شناختي با تکنيک‌هاي مختلف است.

اناري ادامه داد: اگر اختلال باشد، کودک مفاهيم جديد را ديرتر ياد مي‌گيرد و در مسئله آموختن دچار مشکل مي‌شود. اگر اين اختلال زودتر شناسايي شود، راحت‌تر درمان مي‌شود.

اين روانشناس در مورد تقويت حافظه کودکان گفت: والدين مي‌توانند بازي‌هاي فکري را براي کودکان خود تهيه کنند. هر بازي که فکر کودک را به چالش بکشاند مي‌تواند به تقويت حافظه کمک کند. بازي‌هاي خانوادگي هم بسيار اثر گذر در اين امر است. کتاب‌هاي رنگ آميزي که در سنين پايين استفاده مي‌شود بسيار کمک کننده است و مي‌تواند کمک مستقيمي به بهبود حافظه کودک داشته باشد.

وي ادامه داد: محدود کردن تماشاي تلويزيون و استفاده از موبايل و تبلت هم به تقويت حافظه کودکان تاثير مي‌گذارد. طبق تحقيقاتي که انجام شده است مشاهده تلويزيون با ميزان آلزايمر ارتباط مستقيمي دارد. علت آسيب حافظه اين است که تلويزيون، محرک ايجاد نمي‌کند.

اناري تاکيد کرد: کودکان هر چه قدر در سن کمتر موبايل و تبلت دستشان باشد، حافظه شان کمتر مي‌شود. والدين بسيار خوشحال هستند که کودکمان خيلي خوب با موبايل کار مي‌کند و اين امر به معناي حافظه و تمرکز بالا نيست. متاسفانه والدين، مهارت کودکان در استفاده از کامپيوتر و موبايل را با خودشان مقايسه مي‌کنند و وقتي متوجه مي‌شوند از خودشان بهتر هستند مي‌گويند، فرزندمان خيلي از حافظه و هوش بالايي برخوردار است. در صورتي که اين امر مهارت استفاده از موبايل است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar