logo

عمده ترین دلایل بی وفایی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
عمده ترین دلایل بی وفایی

آخرین خبر/ بی وفایی زوجین یکی از مشکلات شایع در خانواده ها است. اگر تا به حال با فرد قربانی خیانت روبرو شده باشید و یا خود مورد بی وفایی همسر قرار گرفته باشید احتمالاً اولین سوالی که به ذهن شما رسیده این بوده است که "چرا؟". بی وفایی عواقب متعددی به همراه می آورد و طبیعی است که بخواهید بدانید چرا همسر بی وفایی به شما را انتخاب کرده است. حتی اگر دانستن دلیل آن برای شما آرامشی به همراه نداشته باشد دنبال پاسخ خواهید بود. بی وفایی به دلایل مختلف آشکار و پنهان رخ می دهد. انواع مختلفی بی وفایی وجود دارد که می تواند کمی به روشن شدن این دلایل کمک کند. 

بی وفایی چیست؟
بی وفایی یا خیانت، شکست عهد و پیمان اولیه به همسر یا هر شریک ارتباطی می باشد. معمولاً به معنای درگیر شدن در روابط جنسی یا عاشقانه با شخصی غیر از شخص اول رابطه، شکستن تعهد یا قول در عمل است. هر مورد از اشکال بی وفایی غالبا متفاوت بوده و نیاز متفاوتی را برآورده می کند. اگرچه دانستن اینکه چرا یک شریک زندگی بی وفایی کرده احتمالاً از درد شما کم نخواهد کرد، اما اینکه بتوانید رفتار بروز داده شده را به شکلی منطقی تحلیل کنید و از آن تعریف شفاف به دست آورید، سردرگمی شما را تا حدی کاهش می دهد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد چگونگی پیشروی از موقعیت و پشت سر گذاشتن شرایط، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. خواه این به معنای تلاش برای انسجام خانوادگی و بهبود رابطه باشد خواه برای تصمیم گیری درباره جدایی.
به خاطر داشته باشید که یک رابطه خارج از ازدواج در هر شکلی از آن یک انحراف وحشتناک که فقط در ازدواج های ناخوشایند رخ بدهد نیست. این یک افسانه است که "دلیل واقعی" پشت یک رابطه خیانت دیده، یک همسر ناکافی و بی توجه یا ازدواج نامطلوب بودقرار داشته است. ازدواج خالی از رضایت زناشویی و عاطفی قطعاً احتمال رابطه با نفر سوم را افزایش می دهد اما این را نیز در نظر بگیرید که روابط خائنانه در ازدواج های عالی نیز اتفاق می افتد. امور رخ داده و رویدادها غالبا منشأ زیادی دارند و فرصت و زمینه کاری از عوامل مستعد کننده برای شکل انتخاب های افراد می باشد. بنابراین ساده انگارانه است اگر گمان کنید خیانت و بی وفایی صرفا به یک عامل بستگی دارد.

مشکلات ازدواج و بی وفایی زوجین
تصور عموم بر این است که غالب روابطی که شاخص رضایتمندی پایینی دارند و زن و شوهر از بودن در کتار یکدیگر احساس خوشی و ارامش ندارند درگیر طلاق عاطفی هستند و اتفاقا برداشت درستی است. در حالی که همه یا مطمئناً اکثر طلاق ها احساسات طرفین را تحت تأثیر قرار می دهند، همه به دلایل عاطفی تصمیم به طلاق نمی گیرند. برخی از رایج‌ ترین دلایل طلاق به مسائل مالی، فاصله های زیاد زن و شوهر یا اختلاف مذهبی در ازدواج مربوط می‌شوند.
این ها دغدغه های عملی و فرهنگی است و درک آن ها ملموس است. گاهی اوقات این نگرانی‌های عملی باعث می‌شود وقتی زوجین در کنار دیگران هستند‌ با سؤالات، قضاوت یا حتی همدردی‌های فراوان بابت پایان یک ازدواج روبرو شده و مقابله با آن کمی «آسان‌تر» به نظر برسد.
با این حال در طلاق عاطفی همه چیز مرموزتر و بی شکل تر به نظر می رسد. ممکن است به دوستان و خانواده خود بگویید که افراد متفاوتی شده اید، اما آن ها به شما نگاه می کنند و همه چیزهایی که می بینند بیشتر شبیه رفتارهای دو غریبه با یکدیگر است. زوجین سعی می کنند توضیح دهند که مسایل پشت درهای بسته خلوت زن و شوهری متفاوت از آنچه که از بیرون مشاهده می شود به نظر می آید اما انجام این کارها بسیار شبیه به باز کردن اتاق‌هایی در درون خود است که مدت‌هاست به روی دیگران بسته اید. اتاق مشاجرات و رنجش ها. طلاق عاطفی را به عنوان وضعیتی تعریف می کنند که می تواند وابستگی عاطفی شما به همسر را به چالش بکشد، بشکند و حتی از بین ببرد.

انواع بی وفایی زوجین
خیانت فرصت طلبانه زمانی اتفاق می افتد که فرد عاشق است و به شریک زندگی خود وابسته می باشد اما بنا به شرایطی که پیش روی او بوجود آمده است تسلیم میل جنسی خود در برابر شخص دیگری می شود. به طور معمول، این نوع بی وفایی ها ناشی از شرایط و وابسته به فرصت های موقعیتی مانند رفتارهای مخاطره آمیز و مصرف الکل یا مواد مخدر به وجود می اید.
در واقع همه خیانت ها از پیش برنامه‌ریزی شده و ناشی از نارضایتی از یک رابطه فعلی نیست. بلکه ممکن است شخص درگیر مصرف مشروبات الکی شده باشد یا به طریق دیگری در موقعیتی قرار گرفته است که پیش‌بینی ناپذیر بوده است. پس از آن، پس از آن بسته به شدت و میزان وابستگی فرد به شریک زندگی، در اثر خیانت جنسی، احساس گناه بیشتری را تجربه خواهد کرد. با این حال با کاهش ترس از گرفتار شدن و عدم پرداخت هزینه زیاد، احساس گناه از بین می رود.

1-بی وفایی زوجین بدون اختیار
این نوع از بی وفایی مبتنی بر این ترس است که مقاومت در برابر پیشرفت‌ها و درخواست های جنسی کسی منجر به طرد شدن، نادیده انگاشته شدن و مورد تحقیر و انگ خوردن شود. افراد ممکن است احساس میل جنسی، عشق و وابستگی به شریک زندگی خود داشته باشند اما همچنان به دلیل نیاز شدید به تایید و همنوایی با گروه و از سمت دیگران اقدام به خیانت بکنند.
علاوه بر این، نیاز شدید آن ها به تایید می‌تواند باعث شود به شیوه‌هایی رفتار کنند که با احساسات دیگر آن ها مغایرت داشته باشد. به عبارت دیگر برخی افراد بی وفایی می‌کنند نه به این دلیل که می‌خواهند خائن باشند و عامدانه خیانت کنند، بلکه به این دلیل که به تأییدی نیاز دارند که همراه با جلب توجه دیگران است مبادرت به انجام رفتارهایی می کنند که بی وفایی یکی از آن ها است.

2-بی وفایی زوجین به دلیل نیاز عاشقانه
گاهی اوقات و نه همیشه، کمبود و کسری در یک رابطه باعث می‌شود افراد اقدام به برقراری روابط غیرعادی بکنند. این نوع بی وفایی ها زمانی رخ می دهد که خیانتکار هنوز وابستگی عاطفی کمی به شریک زندگی خود داشته باشد. آن ها معمولا به ازدواج خود همچنان متعهد هستند و آن را تا انتها به نتیجه می رسانند، وظایف مربوط به نقش خود در ساختار ازدواج را به عنوان پدر/مادر انجام می دهند اما مشتاق یک ارتباط صمیمی و محبت آمیز با شخص دیگری هستند.
به احتمال زیاد تعهد آن ها به ازدواج مانع از ترک همسر می شود. بی وفایی به دلیل نیازهای عاشقانه به معنای وارد آوردن درد برای مرد یا زن دیگر و شریک خیانتکار است که به ندرت تبدیل به یک رابطه طولانی مدت و متعهدانه می شود. مشکلات روابط زناشویی در این شرایط باید انقدر شدید باشد که همسر، ازدواج خود را برای بودن با شخص دیگری ترک کند.

3-بی وفایی زوجین به دلیل تنوع طلبی
این نوع خیانت ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در یک زمان، خواهان تجربه عشق واقعی و تمایل جنسی با بیش از یک نفر باشند. علی رغم تصورات ایده آلیستی عموم‌ مردم از داشتن تنها یک عشق واقعی و تعلق قلب فقط به یک نفر، امکان تجربه و حس عشق شدید نسبت به چندین نفر به طور همزمان مساله رایجی است. تفاوت افراد در نوع واکنش به این حس و نحوه مدیریت آن می باشد. در حالی که چنین موقعیت هایی از نظر احساسی امکان پذیر است، بسیار هم پیچیده هستند و موجب ایجاد اضطراب و استرس زیادی در فرد می شوند. در این مورد، شرکای خیانت کار در تلاش برای آسیب نرساندن به کسی، در نهایت به همه آسیب می رسانند.

4-بی وفایی اخلاقی برای جایگزینی
این نوع خیانت زمانی اتفاق می‌افتد که فردی در یک رابطه متعهدانه است اما دیگر هیچ احساسی نسبت به شریک زندگی خود ندارد. هیچ میل جنسی یا عشق و وابستگی وجود ندارد. فقط یک احساس تعهد است که زوج را در کنار هم نگه می دارد. فقدان عشق و عدم تعهد قلبی به شریک عاشقانه فعلی، هر دو با احساس عمومی نارضایتی از رابطه مرتبط هستند.

این افراد خیانت را اینگونه توجیه می کنند که به خود می گویند حق دارند در رابطه خود به دنبال چیزی بگردند که به دست نمی آورند. خواسته های جنسی برآورده نشده می توانند به راحتی در اینجا وارد عمل شوند. چرا که در رابطه برقرار شده خود، تناوب مورد نیاز در رابطه جنسی، سبک رابطه جنسی یا رفتارهای جنسی خاصی که می خواهند را تجربه نکنند. این ها می تواند به دلایل آن ها برای بی وفایی کمک کند.

پس از تجربه بی وفایی در رابطه چه باید کرد؟
اکنون که به دلایل بی وفایی شریک اگاهی پیدا کرده اید به احتمال زیاد سردرگمی شما از بابت چرایی ماجرا کاهش می یابد. حال این شما هستید که تصمیم می گیرید چه اقداماتی را برای مواجهه با این شرایط انجام دهید. ازدواج‌ها و روابط می‌توانند از خیانت و بی وفایی ها جان سالم به در ببرند؛ اما احیای مجدد رابطه یا از بین رفتن کامل آن بستگی به انواع خیانت و میزان اسیب شما و تلاش شما دارد. در برخی روابط بارها بی وفایی های کوچک و بزرگ طرفین کشف و بخشیده می شود. اما هرگز قابل تعمیم به همه افراد نیست. دلایل خیانت به همسر هر چه باشد به این معنی نیست که او دوباره خیانت نخواهد کرد. بنابراین هنگام تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بعدی، این مساله را در نظر داشته باشید.

1-پذیرش واقعیت ها درباره بی وفایی زوجین
ازدواج می تواند پس از بی وفایی و خیانت جان سالم به در ببرد و مجدد احیا شود. اما مهم است که برخی از حقایق را به خاطر بسپارید:
بی وفایی دیدن بسیار آزاردهنده و استرس زا است. تجربه احساساتی مانند خشم و افسردگی وجود خواهد داشت.
التیام آن به زمان نیاز دارد.
این فقط فرد خیانت دیده است که حق دارد تصمیم بگیرد با رابطه بعد از بی وفایی چه کند. دوباره اعتماد کند یا خیر. ببخشد یا خیر.
مسئولیت خیانت مستقیما با خائن بوده و باید مسئولیت را بر عهده بگیرد و همسر خود را به خاطر این رابطه سرزنش نکند.
«قربانی» نیز مسئولیت بخشی از رابطه را انجایی که متوجه مراقبت های فردی است بر عهده می گیرد.
برای حل مشکلات اساسی در ازدواج، شجاعت لازم است.
برای نجات ازدواج به تعهد و خواست جدی هر دو طرف نیاز است.
این احتمال وجود دارد که برای تحلیل و درمان آنچه رخ داده به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید.
 
2-تلاش نجات ازدواج بعد از بی وفایی زوجین
بسیاری از متخصصان به تجربه دیده اند که ازدواج های وجود داشته است که نه تنها از خیانت جان سالم به در برده اند بلکه بهتر از قبل شده اند. اینکه یک ازدواج می تواند بعد از یک رابطه خارج از چهارچوب آن جان سالم به در ببرد در صورتی اتفاق می افتد که هر دو طرف مایل به کسب و استفاده از مهارت های لازم التیام بخش برای موفقیت در ازدواج خود باشند. ایجاد یک روش جدید تعامل مستلزم این است که هر دو طرف:

اولا مکالمه عمیق و معنادار داشته باشند.
ابراز احساسات آسیب‌پذیر زیربنایی، حالت تدافعی، سرزنش، انکار الگوهای زیربنایی یا «چرخه‌های معیوب» ارتباطی خود را شناسایی کنند.
مایل به بخشش باشند.
کاملا صادقانه به آن بخش از توشه‌های احساسی خود نگاه کنند که ممکن است آن ها را به موقعیت کنونی رسانده باشد.
3-توجه به نکات مهم برای نجات احتمالی ازدواج
زوجین طی برملا شدن خیانت با احساسات متناقضی روبرو می شوند. برخی از احساساتی که زوجین پس از خیانت تجربه می کنند عبارتند از: شرمساری، سرزنش، احساس خشم. صدمه دیدن و تمایل به صدمه زدن، نا امیدی و میل متضاد برای بخشش، حسادت، شهوت و کینه توزی، انکار و عدم اعتماد. ازدواج شما می تواند از هجوم این احساسات جان سالم به در ببرد. با این حال، برخی از ازدواج‌ها نجات نمی یابند.
اگر خیانت یکی از علائم خشونت خانگی و یا سوء استفاده عاطفی در رابطه شما باشد، هرگز احساس امنیت کافی برای حل مشکلات خود نخواهید داشت. این ها مسائل بسیار ریشه ای هستند که اغلب قابل تغییر نیستند. برای شریکی که به او خیانت شده است، چالش برانگیز است که تصور کند آیا می تواند به همسر «فرصت دومی» بدهد یا خیر. 
اگر خیانت یک رویداد بی تکرار باشد نیز شرایط کاملاً متفاوت از کسی است که الگوی خیانت مداوم دارد. اگر یکی از زوجین یک خائن دائمی باشد وقت آن رسیده است که او را کنار بگذارید.
علائم مثبتی نیز وجود دارد که باید به دنبال آن باشید. مانند پشیمانی همسر و نشان دادن اقدامات واضح مبنی بر پایان رابطه موازی. همسر همچنین می تواند با ارائه رمزهای عبور حساب یا تمایل نشان دادن برای امضای یک تعهد پس از ازدواج، شفافیت و اعتمادسازی خود را نشان دهد. این پیشنهادات ممکن است برای همه کارساز نباشد، اما در کوتاه مدت و در تلاش برای رفع اثرات خیانت ارزشمند خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره