برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

درگیر شدن مرگبار جوانان با اختلالات ‌روانی

منبع
خراسان
بروزرسانی
درگیر شدن مرگبار جوانان با اختلالات ‌روانی

خراسان/ نتایج یک پژوهش روی 5/6 میلیون جوان برای کشف رابطه میان مشکلات سلامت ‌روان با خطر حمله قلبی  چه می‌گوید؟

پژوهشی جدید نشان داده است که درگیر بودن با اختلالات روانی مثل افسردگی می‌تواند خطر بروز مشکلات قلبی و سکته را افزایش دهد. مطالعه‌ای تازه نشان داده است که برخی از مشکلات مربوط به سلامت ‌روان می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته را حدود سه ‌برابر در جوانان افزایش دهد. این تحقیق که بین 5/6 میلیون نفر انجام شده ، می‌گوید نتوانسته است رابطه مستقیمی میان مشکلات قلبی و رفتارهای سبک ‌زندگی پیدا کند، اما بیماری‌های روانی را به‌عنوان یک عامل اثرگذار تشخیص داده است.
  58 درصد مبتلایان به اختلالات روانی
در معرض حمله قلبی
محققان این پژوهش با بررسی اطلاعات مربوط به بیش از 5/6 میلیون جوان ۲۰ تا ۳۹ سال در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۹ تا 2022 در کره‌جنوبی، دریافته‌اند که درگیر بودن با اختلال‌های روانی می‌تواند خطر حمله یا سکته قلبی را در جوانان سه ‌برابر کند. نکته جالب این جاست که هیچ‌کدام از نمونه‌ها از قبل سابقه حمله یا سکته قلبی نداشتند. پژوهشگران در این مطالعه رابطه میان اختلال‌های روانی با آنفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) و سکته ایسکمیک را بررسی کردند که رایج‌ترین نوع سکته است و با بروز لخته خونی در مغز همراه می‌شود. محققان می‌گویند، حدود ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه حداقل یک اختلال روانی داشتند و از این میان، نیمی از آن‌ها دچار اضطراب بودند. بیش از یک‌پنجم شرکت‌کنندگان با افسردگی و یک‌پنجم با بی‌خوابی درگیر بودند. بقیه از شکلی از اختلال روان‌تنی، اختلال سوءمصرف مواد، اختلال دوقطبی، شیزوفرنی، اختلال‌های خوردن، اختلال‌های شخصیتی و اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) رنج می‌بردند. درنهایت مشخص شد افراد مبتلا به اختلالات روانی ۵۸ درصد بیشتر از کسانی که مشکل روانی نداشتند، در معرض خطر آنفارکتوس میوکارد و ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار می‌گرفتند.

   رایج‌ شدن مشکلات روان شناسانه در جوانان
پروفسور «یو-کیون چوی»، از دانشکده پزشکی دانشگاه ملی سئول می‌گوید: «مشکلات روان شناسانه در جوانان رایج‌ است و پیوند قدرتمندی با سلامت قلب و عروق دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد این افراد باید تحت چکاپ‌های منظم قرار بگیرند و درصورت نیاز برای پیشگیری از آنفارکتوس میوکارد یا سکته، دارو مصرف کنند و از روان شناس‌ها کمک بگیرند.» نتایج این پژوهش در مجله European Society of Cardiology منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره