برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

رایج‌ترین اختلالات ‌روانی مردان ‌و ‌زنان در جهان

منبع
فارس
بروزرسانی
رایج‌ترین اختلالات ‌روانی مردان ‌و ‌زنان در جهان

فارس/ اختلالات سلامت روان غیر معمول نیست. این اختلالات بر تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و در رفاه، کار و زندگی اجتماعی آن‌ها تداخل ایجاد می کند. مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، داده‌های جهانی بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در 58 کشور از جمله ۲۹ کشور با درآمد کم و متوسط و ۱۲ کشور با درآمد متوسط  و ۱۷ کشور پردرآمد را تجزیه و تحلیل کرد.
  
از فوبیاها تا بیش ‌فعالی و دوقطبی
رایج‌ترین این اختلالات شامل اختلال هراس یا آگورافوبیا، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، فوبیای اجتماعی، فوبیای خاص، اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اختلال سوء مصرف الکل، اختلال وابستگی به الکل، اختلال سوء مصرف مواد، اختلال وابستگی به مواد مخدر، بیش فعالی و اختلال انفجاری متناوب هستند. نتایج نشان داد، شیوع بالای اختلالات سلامت روان وجود دارد، به طوری که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت انتظار دارند تا ۷۵ سالگی حداقل به یک اختلال مبتلا شوند. جان مک گرات، پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: «شایع‌ترین اختلالات خُلقی شامل افسردگی شدید یا اضطراب بود. ما همچنین دریافتیم که خطر برخی اختلالات روانی بر اساس جنسیت متفاوت است. در میان زنان، 3 اختلال روانی شایع عبارت است از: افسردگی، فوبیای خاص و اختلال استرس پس از سانحه و 3 اختلال شایع برای مردان عبارت است از: سوء مصرف الکل، افسردگی و فوبیای خاص.
 
شایع‌ترین سن ابتلا به اختلالات‌ روانی

به گفته محققان، یک یافته کلیدی این مطالعه این بود که نسبت قابل توجهی از اختلالات روانی احتمالاً برای اولین بار در دوران کودکی، نوجوانی یا بزرگ سالی(قبل از سالمندی) ظاهر می‌شود. علاوه بر اختلالات سنی شروع دوران کودکی مانند بیش فعالی، اختلالات روانی رایج مانند اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال هراس اغلب اولین شروع خود را بین دوران کودکی و اوایل بزرگ سالی نشان می‌دهد. «مک گرات» گفت: «شایع‌ترین سن ابتلا به اختلالات ‌روانی اولین بار در ۱۵ سالگی با میانگین سن شروع ۱۹ برای مردان و ۲۰ سال برای زنان بود. این موضوع اهمیت سرمایه گذاری در علوم اعصاب پایه برای درک دلیل ایجاد این اختلالات را نشان می دهد.» با توجه به سن کم شروع برخی از اختلالات، محققان  می گویند که ارائه دهندگان خدمات سلامت روان باید به‌ویژه بر ارائه تشخیص زودهنگام و مداخله برای جوانان تمرکز کنند. شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی The Lancet Psychiatry منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره