برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تناقض ضد آفتاب، عامل رواج جهانی سرطان پوست

منبع
خراسان
بروزرسانی
تناقض ضد آفتاب، عامل رواج جهانی سرطان پوست

خراسان/ براساس مطالعه‌ای جدید که هشدار داده ضدآفتاب ممکن است به مردم «احساس امنیت کاذب»‌ بدهد، بیشتر مردم به اندازه کافی کرم ضدآفتاب نمی‌زنند یا به قدر کافی خود را نمی‌پوشانند.
این پژوهش که به‌تازگی در نشریه سرطان‌ها  منتشر شده است، به مشاهداتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد میزان ابتلا به ملانوما و سرطان پوست با وجود افزایش استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در سطح جهان افزایش یافته است؛ نابهنجاری‌ که «تناقض ضدآفتاب» نام گرفته است. ایوان لیتوینوف، از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه مک‌گیل کانادا گفت: «مسئله این است که مردم از کرم ضدآفتاب به‌منزله «کارت مجوز» برنزه شدن استفاده می‌کنند. فکر می‌کنند این کرم از آن‌ها دربرابر سرطان پوست محافظت می‌کند، چون از محصولی استفاده می‌کنند که برای جلوگیری از بروز این بیماری به فروش می‌رسد.»
به گزارش «ایندیپندنت» درمجموع، دانشمندان داده‌های ۲۲ گروه متمرکز را شامل ۹۵ نفر از ساکنان منطقه آتلانتیک کانادا، ارزیابی کردند. این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که مردم این استان‌ها باوجود آگاهی و اشتیاق بیشتر برای محافظت در برابر نور آفتاب، به دلیل گرم‌تر شدن آب‌و‌هوا و تمایل به فعالیت در فضای باز، بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. دانشمندان در ارزیابی دیگری از مردم در بریتانیا، شواهدی متناقض یافتند که نشان می‌دهد استفاده از کرم ضدآفتاب به ‌طرز عجیبی با دوبرابر شدن خطر ابتلا به سرطان پوست ربط دارد. دکتر لیتوینوف توضیح داد: «این یافته‌های ترکیبی نمایانگر تناقض ضدآفتاب است، به‌این‌ترتیب که افرادی که بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، تمایل دارند  از کرم ضدآفتاب بیشتر استفاده کنند، اما مقدار کافی از آن مصرف نمی‌کنند یا  دیگر اقدام‌های محافظتی در برابر آفتاب را رعایت نمی‌کنند و این حس امنیت کاذبی در آن‌ها ایجاد می‌کند.» دانشمندان با درنظر گرفتن این تناقض ضدآفتاب و برای رفع خلأ دانش در زمینه محافظت در برابر آفتاب و پیشگیری از سرطان پوست، خواستار مداخله‌های جدید هستند.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره