برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

هشدار! ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و سطحی گرایی در تبلیغات تلویزیونی

منبع
خراسان
بروزرسانی
هشدار! ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و سطحی گرایی در تبلیغات تلویزیونی

خراسان/ یک روان‌شناس از زنگ‌خطرهایی می‌گوید که حضور سلبریتی‌ها در آگهی‌هایی تلویزیونی رقم زده است
دنیای تبلیغات یعنی دنیای فروش و طبیعتا تولیدکننده برای نمایش بهتر و فروش محصولاتش از هر روشی استفاده می‌کند. یکی از این روش‌های نمایش محصولات و تبلیغات استفاده از افراد مشهور و محبوب مردمی یا اصطلاحا سلبریتی‌هاست. این روش در ایران مانند همه کشورهای جهان، معمول و مرسوم بوده و از گذشته تا به حال حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات دیده شده اما حضور پررنگ‌تر آن‌ها در زمان حاضر و در انواع تبلیغات با موضوعات و مفاهیم مختلف که بر خلاف گذشته هیچ ارتباطی به تخصص و آگاهی آنان ندارد، بهانه‌ای شده تا به موضوع آسیب‌ها و آگاهی لازم برای مردم درباره حضور سلبریتی‌ها در تبلیغات بپردازیم.


پذیرش ناخودآگاه حرف‌های سلبریتی‌ها در آگهی‌ها
چهره‌های نام آشنا و معروف ورزشی و هنری به واسطه رفتارها و نقش‌های‌شان در فضای ورزشی یا هنری، احساس مثبت و خوبی را به مردم منتقل می‌کنند. مردم به این دلیل است که با دیدن آنان همراه با لحظات خوب‌شان بوده، به آن‌ها اطمینان داشته و ناخودآگاه به حرف‌ها، صحبت‌ها و فعالیت‌های‌شان در فضایی غیر از هنر و ورزش هم اطمینان کرده و صحبت آنان را می‌پذیرند. استفاده از همین موضوع، دلیل حضور آنان در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی است و فرد صاحب برند در نظر دارد تا به مردم القا کند همان‌طور که به این سلبریتی مد نظر اطمینان دارید و او را پذیرفته‌اید، به کالایی که به شما معرفی کرده، نشان می‌دهد هم اطمینان کنید و آن را به عنوان یک جنس قابل اعتماد بپذیرید.
اعتماد بیجا به سلبریتی‌ها
آسیب دیگری که این رفتار وارد می‌کند، اولا این مسئله است که سلبریتی‌ها بدون تحقیق و شناخت این تبلیغات را انجام داده و گاهی محصولی را تبلیغ می‌کنند که به هیچ‌وجه اعتبار و کیفیت لازم را ندارد. بعضی مواقع هم صاحب کالا به جایی که بودجه خود را صرف تولید کالای بهتر و بهبود کیفیت کند، صرف تبلیغات و سلبریتی‌ها کرده که در این صورت نه تنها چهره سلبریتی آسیب می‌بیند بلکه میزان فروش هم پس از مدتی پایین می‌آید و به فروش محصول آسیب می‌زند. بنابراین بعضی افراد با اعتماد بی‌جا به سلبریتی‌ها، در دام خرید چنین محصولاتی می‌افتد.
خرید کالایی‌هایی که مورد نیاز نیست
بحث بعدی تشویق مردم به خرید کالاهایی است که مردم در حالت عادی هیچ احتیاجی به آن ندارند و به هیچ وجه سراغ آن نمی‌روند اما پس از تبلیغات و به واسطه حضور سلبریتی مورد علاقه‌شان، تشویق می‌شوند به سرغ خرید آن بروند و این مسئله آسیب‌زاست زیرا باعث ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و مد گرایی خواهد شد. همچنین فردی که به دلایل مطرح شده، کالایی را می‌خرد که از سر احساسات بوده، در خطر سطحی‌گرایی و عوام‌زدگی نسبت به مسائل دیگر هم قرار می‌گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره