logo
جذاب ترین ها
سلامت

ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

عصر ايران/ مصرف يک رژيم غذايي مبتني بر گياهان مي تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند.زماني که موضوع سرطان مطرح مي شود، مردان بايد توجه ويژه اي به سرطان پوست غيرملانوم و سرطان پروستات داشته باشند.
 خبر خوب اين است که بيشتر موارد سرطان پروستات مرگبار نيستند. اما حتي در اين شرايط نيز سرطان پوستات با علائم آزاردهنده اي مانند لگن درد، دشواري در دفع ادرار و استخوان درد و روش هاي درمان آزاردهنده اي مانند پرتودرماني و عمل جراحي همراه است.
پژوهشي جديد نشان داده است که مصرف يک رژيم غذايي مبتني بر گياهان مي تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند.
پژوهش ها نشان داده اند که رژيم غذايي يک عامل کليدي در ابتلا به سرطان پروستات محسوب مي شود و مطالعه اي جديد که در نشريه Nutrients منتشر شد، بار ديگر اين حقيقت را تاييد کرده است.
در اين مطالعه، پژوهشگران داده هاي سلامت و غذايي جمع آوري شده از مردان در مونترال، کانادا بين سال هاي 2005 تا 2012 را تجزيه و تحليل کردند. با استفاده از اين داده ها، پژوهشگران مردان را بر اساس عادات غذايي خود به سه دسته تقسيم کردند:
- يک رژيم غذايي سالم حاوي ميزان زياد از ميوه ها، سبزيجات و پروتئين هاي گياهي مانند توفو و مغزدانه ها
- يک رژيم غذايي غربي شور حاوي گوشت و نوشيدني هاي مضر
- يک رژيم غذايي غربي سرشار از شکر با نوشيدني هاي شيرين و ميزان زياد پيتزا، پاستا، دسرها و نوشيدني گازدار شيرين

پس از مقايسه اين الگوهاي غذايي با پيامدهاي سلامت براي مرداني که آنها را مصرف مي کردند، پژوهشگران بهترين و بدترين الگوي غذايي براي خطر سرطان پروستات را مشخص کردند.
رژيم غذايي سالم خطر سرطان پروستات را کاهش داده بود، در شرايطي که رژيم غذايي غربي با نوشيدني هاي شيرين و شيريني خطر سرطان پروستات را افزايش داده بود و رژيم غذايي غربي شور با الکل اثر چنداني بر خطر سرطان پروستات نداشت.

در نتيجه، اگر قصد داريد از خود در برابر سرطان پروستات محافظت کنيد، دنبال کردن يک رژيم غذايي سالم سرشار از ميوه ها، سبزيجات و پروتئين هاي گياهي به نظر مي رسد ايده خوبي باشد.
در حقيقت، اين نخستين بار نيست که رژيم هاي غذايي مبتني بر گياهان با خطر کمتر سرطان پروستات پيوند خورده اند. پژوهش هاي صورت گرفته طي سال هاي گذشته نيز نشان داده اند که اين نوع الگوي غذا خوردن نه تنها خطر ابتلا به بيماري را کاهش مي دهد، بلکه در صورت ابتلا به بيماري نيز به کند شدن پيشرفت آن کمک مي کند. حتي اگر احساس مي کنيد نمي توانيد به اين نوع رژيم غذايي پايبند باشيد، حداقل بايد از شيريني ها و نوشيدني هاي شيرين پرهيز کنيد زيرا به نظر مي رسد محرکي براي بيماري هستند.
ورزش نيز نقش مهمي در کاهش خطر سرطان پروستات ايفا مي کند. همچنين، مشخص شده است که انجام ورزش مي تواند واکنش سيستم ايمني مرداني که به سرطان پروستات مبتلا شده اند را تقويت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره