روزياتو/ حتماً متوجه شده ايد که گاهي جوراب هايتان رد قرمز رنگي روي مچ پاهايتان باقي مي گذارند. اين اتفاق اگر فقط يکي دو باري رخ دهد، مي تواند نشان دهنده ي اين باشد که کش جوراب هايتان بيش از حد تنگ است. اما اين اگر مشکل هميشگي شما باشد، ممکن است نشانه ي وجود مشکلي در بدن شما باشد.

در ادامه به مشکلات جسمي اي خواهيم پرداخت که ماندن جاي کش جوراب مي تواند حاکي از آن ها باشد.

۱- بالا بودن فشار خون

اگر پاهايتان ورم مي کنند، علت آن ممکن است مايعاتي باشد که در پاها انباشته مي شود. اين مسأله معمولاً به خودي خود دردآور نيست اما با پوشيدن جوراب ممکن است احساس ناخوشايندي پيدا کنيد. احتباس مايعات باعث بالا رفتن فشار خون مي شود، مسأله اي که کار انتقال خون به سرتاسر بدن را براي قلب دشوار مي کند. بدن با انباشت مايعات به اين شرايط واکنش نشان مي دهد. اين انباشت مايعات معمولاً در پاها رخ مي دهد.

۲- واريس

رگ هاي پا وقتي ضعيف مي شوند، نمي توانند خون را با سرعتي کافي به قلب بازگردانند. به همين دليل خون در رگ ها جمع مي شود، مسأله اي که منجر به ورم دردناک رگ ها مي شود. يکي از عوامل مؤثر در ايجاد واريس همين وضعيت است. اگر هميشه جاي جوراب روي پاهايتان مي ماند، ممکن است بدن تان سعي داشته باشد که به شما بگويد رگ هايتان اجازه نمي دهند جريان خون به قلب تان بازگردد.

۳- کم آب شدن بدن

اگر بدن تان آب کافي نداشته باشد، اين مسأله ممکن است به عروق خوني شما صدمه وارد کند. عروق صدمه ديده ممکن است شروع به نشتي جزئي کنند، مسأله اي که باعث مي شود مايعات در بافت هاي اطراف جمع شوند. اين مايعات معمولاً در اطراف مچ پا و خود پا جمع مي شوند. اگر جاي جوراب روي مچ پايتان باقي مي ماند، اين مسأله ممکن است نشان دهنده ي کم آب شدن بدن شما باشد.

۴- عوارض جانبي برخي داروها

بعضي داروها هم مي توانند باعث ورم پاها شوند. مصرف بعضي انواع داروهاي ضدافسردگي و داروهاي مخصوص فشار خون ممکن است منجر به ورم کردن پاها شود. بعضي از روش هاي جلوگيري از بارداري (به خصوص قرص هاي ضد بارداري حاوي استروژن) هم مي توانند سطح هورمون ها در بدن زنان را تغيير دهند و باعث احتباس مايعات و ورم پاها در آن ها شوند.

اگر جاي جوراب هميشه روي پاهايتان مي ماند چه کار مي توانيد کنيد

اگر جاي کش جوراب هميشه روي پاهايتان مي ماند بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. اما با عمل به چند توصيه که مي توانند ورم پاها را کم کنند هم مي توانيد اين مشکل را بهبود بخشيد.

کمتر نمک بخوريد.
وزن متناسبي داشته باشد.
جوراب واريس بپوشيد.
طولاني مدت نه بنشينيد و نه بايستيد و هر از گاهي حالت بدن تان را تغيير دهيد.
کفش هاي راحت با پاشنه هاي کوتاه بپوشيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar