برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اثرات بادکش درمانی چیست؟

منبع
تبيان
بروزرسانی
اثرات بادکش درمانی چیست؟

تبيان/ بادکش درماني نوعي درمان جايگزين است که منشأ آن طب چيني و خاورميانه مي‌باشد. اين روش شامل قرار دادن ليوان بر روي پوست براي ايجاد مکش است. مکش ممکن است بهبودي را با افزايش جريان خون، تسهيل کند.
 
طرفداران بادکش‌درماني، ادعا مي‌کنند مکش به تسهيل جريان "Qi" در بدن کمک مي‌کند Qi يک کلمه چيني به معناي نيروي زندگي است. علاوه بر اين بسياري معتقدند اين روش به تعادل يين و يانگ يا منفي و مثبت در بدن کمک مي‌کند. تصور مي‌شود که برقراري تعادل بين اين دو، به مقاومت بدن در برابر عوامل بيماري‌زا و همچنين توانايي آن در افزايش جريان خون و کاهش درد کمک خواهد کرد.
بادکش، گردش خون را در محلي که در آن فنجان‌ها قرار مي‌گيرد، افزايش مي‌دهد. اين کار ممکن است تنش عضلاني را کاهش دهد، که مي‌تواند جريان کلي خون و ترميم سلول را بهبود ببخشد. همچنين ممکن است به شکل‌گيري بافت‌هاي همبند و رگ‌هاي خوني جديد در آن بافت کمک کند.
يک درمانگر براي ايجاد مکش، ليوان‌هاي مخصوصي را براي چند دقيقه روي پوست شما قرار مي‌دهد. افراد اين کار را براي اهداف بسياري از جمله کمک به کاهش درد، کاهش التهاب، افزايش جريان خون، تمدد اعصاب و آرامش و به‌عنوان نوعي ماساژ در بافت‌هاي عميق انجام مي‌دهند.
جنس فنجان‌ها مي‌تواند، شيشه‌اي، بامبو، ظرف سفالي و سيليکوني باشد.


انواع مختلف بادکش درماني چيست؟
بادکش درماني در ابتدا با استفاده از شاخ حيوانات انجام مي‌شد. بعداً، فنجان‌هايي از جنس بامبو و سپس سراميک ساخته شد. مکش در درجه اول از طريق استفاده از گرما ايجاد مي‌شد. فنجان‌ها ابتدا با آتش گرم مي‌شدند و سپس روي پوست قرار مي‌گرفتند. هنگام خنک شدن، ليوان‌ها پوست را به سمت داخل خود مي‌کشيدند.
نوع مدرن آن، اغلب با استفاده از ليوان‌هاي شيشه‌اي که مانند توپ‌هاي گردي هستند که يک انتهاي آن‌ها باز است، انجام مي‌شود.
امروز دو دسته اصلي بادکش درماني انجام مي‌شود:
حجامت خشک که روشي تنها شامل مکش است.
حجامت مرطوب که ممکن است شامل مکش و خونريزي طبي کنترل شده باشد.
در طي هر دو نوع بادکش درماني، پزشک شما ماده قابل اشتعال مانند الکل، گياهان دارويي يا کاغذ را در يک فنجان قرار داده و آن را آتش مي‌زند. با بيرون رفتن آتش، او فنجان را به‌صورت وارونه بر روي پوست شما قرار مي‌دهد.
با سرد شدن هواي درون فنجان، خلأ ايجاد مي‌شود. اين باعث مي‌شود با گسترش عروق خوني پوست، پوست شما بلند و قرمز شود. اين فنجان به‌طور کلي تا 3 دقيقه در همان نقطه از پوست قرار مي‌گيرد.
بادکش، گردش خون را در محلي که در آن فنجان‌ها قرار مي‌گيرد، افزايش مي‌دهد. اين کار ممکن است تنش عضلاني را کاهش دهد، که مي‌تواند جريان کلي خون و ترميم سلول را بهبود ببخشد. همچنين ممکن است به شکل‌گيري بافت‌هاي همبند و رگ‌هاي خوني جديد در آن بافت کمک کند
در يک نسخه مدرن‌تر بادکش درماني، از پمپ لاستيکي به جاي آتش استفاده مي‌کند تا در فنجان خلأ ايجاد شود. گاهي اوقات درمانگرها از فنجان‌هاي سيليکوني استفاده مي‌کنند که مي‌تواند از يک مکان به جاي ديگر روي پوست شما با اثر ماساژ، حرکت کنند.
در روش بادکش مرطوب، با گذاشتن يک فنجان در حدود 3 دقيقه مکش خفيف ايجاد مي‌شود، سپس درمانگر ليوان را برداشته و از يک تيغ جراحي کوچک براي ايجاد بريدگي‌هاي نازک و ريز روي پوست شما استفاده مي‌کند. در مرحله بعد، او مکش دوم را اعمال مي‌کند تا مقدار کمي خون بيرون بکشد.

ممکن است در اولين جلسه 3-5 فنجان بادکش دريافت کنيد. يا ممکن است فقط يکي را امتحان کنيد تا ببينيد که چگونه عمل مي‌کند. استفاده از بيش از 5-7 فنجان، بسيار نادر است.
پس از آن، براي جلوگيري از عفونت ممکن است يک پماد و باند آنتي‌بيوتيک استفاده شود. پوست شما بايد طي 10 روز دوباره به حالت نرمال بازگردد.
طرفداران بادکش درماني معتقدند که حجامت مرطوب، مواد مضر و سموم بدن را از بين مي‌برد و باعث بهبودي مي‌شود. اما اين ادعا هنوز اثبات نشده است.
برخي افراد همچنين بادکش درماني سوزني را امتحان مي‌کنند، که در آن ابتدا درمانگر سوزن‌هاي طب سوزني را وارد پوست مي‌کند و سپس ليوان‌ها را روي آن‌ها قرار مي‌دهد.

بادکش درماني بر درمان چه بيماري‌هايي مؤثر است؟
بادکش براي درمان طيف وسيعي از مشکلات استفاده شده است. ممکن است به ويژه در کاهش مشکلاتي که درد عضلاني و دردهاي ديگري ايجاد مي‌کنند، مؤثر باشد. احتمالاً اين عمل در معالجه مشکلات گوارشي، مشکلات پوستي و ساير شرايطي که معمولاً با طب سوزني درمان مي‌شوند هم، مؤثر است.
يک بررسي نشان مي‌دهد که قدرت بهبودي بادکش درماني ممکن است بيش از برخي داروهاي نه چندان مؤثر، باشد. محققان دريافتند که بادکش درماني مي‌تواند به شرايط زير کمک کند:
· زونا

· فلج صورت
· سرفه و تنگي نفس
· آکنه
· فتق ديسک کمر
· اسپونديلوز گردني
بيشتر بخوانيد
بادکش درماني مفيده، ولي عارضه هم داره
اثرات جانبي
حجامت نسبتاً بي‌خطر است، مادامي‌که به يک متخصص حرفه‌اي مراجعه کنيد. اما مي‌تواند اين عوارض را، در مناطقي که فنجان‌ها روي پوست قرار گرفته‌اند، داشته باشد:
· ناراحتي ملايم
· سوزش
· کبودي
· عفونت پوست

بادکش درماني براي همه توصيه نمي‌شود. براي گروه‌هاي زير بايد احتياط بيشتري شود:
· کودکان: کودکان زير 4 سال نبايد از بادکش درماني استفاده کنند. کودکان بزرگ‌تر هم فقط بايد براي دوره‌هاي بسيار کوتاه تحت درمان قرار گيرند.
· سالمندان: پوست ما با افزايش سن شکننده‌تر مي‌شود. دارويي که مصرف مي‌کنيد نيز ممکن است همين تأثير داشته باشد.
· زنان باردار: افراد باردار بايد از بادکش درماني شکم و کمر خودداري کنند.
· کساني که دوره‌ي قاعدگي‌شان را مي‌گذرانند.

در صورت استفاده از داروهاي رقيق‌کننده خون از بادکش درماني استفاده نکنيد. در صورت داشتن موارد زير نيز از اين روش درماني خودداري کنيد:
· آفتاب‌سوختگي
· زخم
· زخم پوست
· اگر اخيراً تروما يا آسيبي را تجربه کرده‌ايد
· اختلال اندام داخلي

مواردي که بايد قبل از شروع بادکش درماني در نظر بگيريد
پزشک مورد نظر در چه زمينه‌اي تخصص دارد؟
از چه روشي براي بادکش درماني استفاده مي‌شود؟
آيا تجهيزات تميز هستند؟
آيا پزشک موارد ايمني را در نظر مي‌گيرد؟
آيا پزشک داراي مدرک مورد نياز است؟
آيا شرايطي داريد که ممکن است از حجامت نفع ببريد؟
قبل از شروع هر روش درماني جايگزين، به ياد داشته باشيد که به پزشک اطلاع دهيد که قصد داريد آن را در برنامه درماني خود بگنجانيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره