نماد آخرین خبر

عارضه جانبی جدید مرتبط با استفاده از ماسک

منبع
پزشکان بدون مرز
بروزرسانی
عارضه جانبی جدید مرتبط با استفاده از ماسک

پزشکان بدون مرز/ خشکي چشم شرايطي است که به واسطه مقدار يا کيفيت ناکافي اشک رخ مي دهد. اين شرايط مي تواند به واسطه بروز مشکل در هر يک از اجزا فيلم اشک که از چند لايه شکل گرفته است، رخ دهد.
پوشيدن ماسک اقدام مهمي براي پيشگيري از گسترش بيماري کوويد-19 محسوب مي شود، اما ماسک ها مي توانند با برخي عوارض جانبي نه چندان خوشايند مانند بخار گرفتگي عدسي عينک، بروز اکنه و تحريک کلي پوست صورت همراه باشند. اکنون نيز يک عارضه جانبي جديد در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته است: خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک.

گزارشي که در نشريه Ophthalmology and Therapy منتشر شده است، به افزايش موارد تحريک و خشکي چشم بين افرادي که به طور منظم از ماسک استفاده مي کنند، اشاره داشته است. پژوهشگران دانشگاه يوتا که مولفان اين گزارش بودند به افزايش موارد خشکي چشم بين افرادي که به طور منظم در کلينيک هاي محلي از ماسک استفاده مي کنند، اشاره داشته اند. بيماراني که بين آنها افرادي بودند که هرگز در گذشته با خشکي چشم مواجه نبودند و افرادي که به طور منظم و براي مدت زمان طولاني از ماسک استفاده مي کنند به نظر مي رسد احتمال بيشتري دارد به اين علائم مبتلا شوند. مرکز پژوهشي و آموزشي چشم آمريکا نيز در ماه آگوست نسبت به خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک هشدار داده و اطلاعاتي را درباره چگونگي تسکين اين شرايط ارائه کرده بود.

به گفته پژوهشگران دانشگاه يوتا، اين اخبار اهميت اتخاذ اقداماتي در راستاي محافظت از سلامت چشم و پيشگيري از عفونت را نشان مي دهند زيرا استفاده از ماسک احتمالا طي آينده قابل پيش بيني ادامه خواهد داشت. با اين وجود، مي توان اقداماتي را در راستاي مقابله با خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک انجام داد.

خشکي چشم چيست؟
خشکي چشم شرايطي است که به واسطه مقدار يا کيفيت ناکافي اشک رخ مي دهد. اين شرايط مي تواند به واسطه بروز مشکل در هر يک از اجزا فيلم اشک که از چند لايه شکل گرفته است، رخ دهد.

خشکي چشم شرايطي شايع است و مي تواند موجب علائم ناخوشايندي مانند موارد زير شود:
احساس خراشيدگي، مانند اين که چيزي در چشم وجود دارد
احساس سوزش يا گزش در چشم
قرمزي چشم
حساسيت به نور
تاري ديد
خشکي چشم مي تواند به واسطه دلايل مختلفي از جمله مصرف برخي داروها، جراحي چشم با ليزر، قرار گرفتن در معرض محيط بادي، دودي يا خشک، و خيره شدن به نمايشگر براي مدت زماني طولاني رخ دهد.

چگونه مي توان خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک را بهبود بخشيد؟
خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک شرايطي جديد است و پژوهشگران نيز به اين نکته اشاره داشته اند که هيچ ادبيات علمي در اين زمينه وجود ندارد. از اين رو، دليل دقيق آن مورد مطالعه قرار نگرفته است.
با اين وجود، برخي نظريه ها ارائه شده اند. يکي از اين نظريه ها که توسط مولفان گزارش دانشگاه يوتا به آن اشاره شده بيان مي کند که خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک به واسطه مشکل جريان هوا شکل مي گيرد. اگر ماسک به خوبي روي صورت فرد قرار نگرفته باشد هنگامي که عمل بازدم را انجام مي دهد هوا مي تواند به سمت بالا و سطح چشم ها جريان يابد. اين شرايط مي تواند تبخير اشک را تشويق کرده و در نهايت به خشکي چشم منجر شود.

اما پژوهشگران دانشگاه يوتا به اين نکته اشاره داشتند افرادي که از ماسک هاي چسب زده براي قرارگيري بهتر و محکم‌تر ماسک روي صورت استفاده مي کردند نيز با مشکلات چشمي مواجه شده اند. حدس آنها اين است که چسب در عملکرد عادي پلک پايين چشم اختلال ايجاد کرده و به خشکي چشم منجر شده است.

جايگيري نامناسب ماسک روي صورت مي تواند حتي در توانايي پلک چشم براي انجام وظيفه خود اختلال ايجاد کند. همچنين، برخي پزشکان به اين نکته اشاره داشتند که ماسک ها مي توانند پلک پايين چشم را اندکي پايين کشيده و پلک زدن عادي براي مرطوب سازي سطح چشم را دشوار کنند.

آيا راهي براي پيشگيري يا درمان خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک وجود دارد؟

خشکي چشم مي تواند شرايطي دردناک باشد و رسيدگي به آن به شدت علائم بستگي دارد. اگر تمام روز از ماسک استفاده مي کنيد و هيچ مشکلي نداريد، احتمالا شرايط شما خوب است. اما اگر به طور ناگهاني با علائم خشکي چشم مواجه شده ايد و اين در فعاليت هاي روزانه شما اختلال ايجاد مي کند بايد هرچه زودتر اقداماتي را براي مقابله با اين شرايط انجام دهيد.

نخستين اقدام براي کمک به تسکين هر مشکل چشم که ممکن است داشته باشيد، حصول اطمينان از پوشيدن درست ماسک و قرارگيري درست آن روي صورت است. با استفاده از ماسک هايي که داراي گيره بيني و بندهاي قابل تنظيم هستند مي توانيد از قرارگيري بهتر ماسک روي صورت اطمينان حاصل کنيد. اگر درزها به خوبي بسته نمي شوند، يک دستمال کاغذي را تا کرده و در قسمت بالاي ماسک قرار دهيد تا در کنار راحتي بيشتر، از خروج هوا نيز پيشگيري شود. همچنين، شما مي توانيد از چسب هاي پزشکي براي مهر و موم کردن ماسک در اطراف بيني خود استفاده کنيد. با انتخاب چسب درست از تحريک پوست پيشگيري کنيد.

هنگام شب، شما مي توانيد از کمپرس گرم روي چشم هاي خود استفاده کنيد. يک حوله را در آب گرم يا داغ خيس کرده و پس از گرفتن آب اضافه، آن را براي چند دقيقه روي چشم هاي خود قرار دهيد. اين مي تواند به تحريک غدد ميبومين در پلک چشم ها که مسئول چرب کردن لايه خارجي اشک هستند و ترشح روغن بيشتر توسط اين غدد کمک کند. روغن بيشتر در اشک به روانسازي بهتر چشم کمک کرده و احتمال تبخير سريع آن نيز کاهش مي يابد.

استفاده از قطره هاي روان کننده چشم چند بار در روز نيز ممکن است مفيد باشد. قطره هاي مبتني بر چربي ممکن است موثرتر باشند زيرا از تبخير سريع اشک پيشگيري مي کنند. اما توجه داشته باشيد اين قطره ها زماني که از لنزهاي تماسي استفاده نمي کنيد، کارايي لازم را ندارند.

اگر خشکي چشم مرتبط با استفاده از ماسک شما شديد است پوشيدن عينک هاي محافظ ممکن است کمک کند. در صورت قرارگيري درست، اين عينک ها به حفظ رطوبت و جلوگيري از ورود ويروس به داخل چشم کمک مي کنند. اگر همچنان با مشکل خشکي چشم مواجه باشيد چشم پزشک شما ممکن است استفاده از لنزهاي تماسي با قابليت نفوذ گاز حاوي مايع که به نام لنز اسکلرال شاخته مي شود را توصيه کند تا چشم ها با مايع پوشش داده شوند. اين لنزها به حفظ رطوبت در چشم طي روز و همچنين اصلاح بينايي کمک مي کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره