برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بدترین ضررهایی که نمک به بدن وارد می‌کند

منبع
نمناک
بروزرسانی
 بدترین ضررهایی که نمک به بدن وارد می‌کند

نمناک/ سديم کلريد يک ترکيب ساخته شده از پيوند يوني بين سديم و کلر است. نتيجه اين ترکيب نمکي است که از لحاظ زيستي و تجاري بسيار مهم است. اين بخش از سلامت نمناک درباره سديم کلريد و خواص و استفاده هايش مي پردازد.

نمک چيست؟
نمک ها ترکيبات غير معدني هستند که به معناي آن است که حاوي کربن و هيدروژن نيست. نمک ها با بار مثبت کاتيون ناميده مي شوند و يون ها با بار منفي را جذب مي کنند که اين يون ها آنيون ناميده مي شوند. اين جذب مثبت به منفي به عنوان يک پيوند يوني شناخته مي شود که کليد تثبيت ساختار شيميايي نمک هاست.

يکي از مهمترين نمک ها در نظام طبيعي و زيستي دنيا سديم کلريد مي باشد ، بياييد نگاهي به سديم کلريد انداخته و درباره ي آنچه که آن را در طبيعت نمک ارزشمندي ساخته است بحث کنيم.

نمک چه نقشي در بدن دارد؟
نمک يکي از مواد ضروري براي سوخت وساز مواد غذايي در بدن، انتقال پيام هاي عصبي و کارکرد صحيح عضلات است. مصرف کمي نمک در زمان اسهال و استفراغ و يا فعاليت شديد بدني و در هواي گرم ، سبب جبران املاح از دست رفته بدن مي شود.

چه مقدار نمک بخوريم؟
مقدار مصرف روزانه نمک بر اساس توصيه سازمان بهداشت جهاني، پنج گرم است اما در کشور ما ميزان مصرف نمک 2 تا 3 برابر اين مقدار است.

عوارض جانبي نمک و زياده روي در مصرف اين مزه ي خطرناک:
سديم کلريد يا همان نمک طعام بيشتر عوارض جانبي بار منفي سديم را داراست. مصرف بيش از حد آن مي تواند موجب بعضي از هشدارها و مشکلات سلامتي شود.

فشار خون بالا
نمک طعام يکي از عوامل برجسته فشار خون بالاست. اخيرا يک مطالعه عنوان کرد که عامل بيش از 17 درصد موارد فشار خون در آمريکا به مصرف بالاي نمک خوراکي مرتبط بوده است مصرف بيش از حد نمک طعام بسيار براي شما بد است.


مصرف افراطي آن فشار سرخرگي را افزايش مي دهد و همچنين وجود زياد نمک در بدن، منجر به حبس آب در آن و رقيق شدن مي شود و به اين وسيله احتباس آب زياد شده و مقدار خون در کانال هاي خوني را افزايش مي داد.

به نوبه ي خود، افزايش مقدار خون نيز فشار خون را افزايش مي دهد که منجر به هايپرتانسيون يا همان فشار خون بالاي مزمن مي شود. بعد از مدت ها هايپرتانسيون مي تواند رگ هاي خوني را غير منعطف کند و اگر بدون درمان باقي بماند؛ مي تواند به حمله و سکته قلبي منتهي شود.

مورد ديگر اينکه با توجه به افزايش بيش از حد کارکرد قلب در پمپاژ، مقدار خون نيز زياد مي شود و اين موضوع مي تواند خود قلب را تضعيف و آثار سوء بر خود داشته باشد.

ناراحتي هاي معده
نمک طعام مي تواند براي معده ويران کننده باشد. در حقيقت، مطالعات نشان داده اند که مقدار خيلي زياد نمک ممکن است منجر به سرطان معده؛ چهارمين سرطان شايع دنيا شود. ريسک ابتلا به سرطان معده به خصوص در کشورهاي در حال توسعه، جايي که مصرف افراطي نمک رايج است، بسيار بالاست. علاوه بر آن، مصرف بيش از حد نمک مي تواند تقريبا باعث ناراحتي هاي معده نيز گردد.


عوارض نمک زيادي بر بدن
ارتباط مصرف زياد نمک و پوکي استخوان
مصرف نمک زياد، سبب جدا شدن کلسيم از استخوان ها و دفع آن از ادرار مي شود و چنانچه قبلا در مطلب کاملي در سلامت نمناک توضيح داديم اين افراد به همين علت دچار پوکي استخوان مي شوند و استخوان آنها نازک مي شود و با افزايش سن استخوان راحت مي شکند . اگر مي خواهيد به پوکي استخوان دچار نشويد نمک کمتر مصرف نماييد.

مصرف زياد نمک و آسم
مصرف نمک زياد، آسم را در برخي از افراد وخيم تر مي کند. اين افراد اگر مصرف نمک را کاهش دهند ، در بهبود بيماري آسم موثر و مفيد است.

امراض ناگهاني
يک مقاله چاپ شده در يکي از مجلات، جزئيات ارتباط سديم کلريد و امراض ناگهاني را عنوان کرده است. در محيط هاي باليني، مقدار زياد سديم کلريد نشان نشان از امراض ناگهاني در داخل وريد ها داشت. متقابلا کاهش شديد سديم در فرآيند کم آبي نيز با خودي خود باعث اين امراض مي شود.

اگر شما همواره به دستشويي مي رويد چه در روز و چه در شب، تکرر ادرار علامت کليدي مصرف اضافي نمک است، اما آن مس تواند علامت تعداد ديگري از شرايط بدن نيز باشد، از صفراي بيش فعال گرفته تا عفونت دستگاه ادرار و ديابت نوع دو. در حاليکه که اين موارد نگران کننده اي نيستند اما پزشک خود را ملاقات کنيد اگر هر تغييري در عادات دفع ادرار خود پيدا کرديد.

شما دائما تشنه هستيد
اگر اغلب اوقات دهان خود را خشک يافتيد و تشنگي شما غير قابل تحمل است، احتمالا شما نمک زيادي مصرف کرديد. مانند تکرر ادرار، تشنگي دائمي نيز مي تواند علامت حالت هاي ديگر مانند ديابت نوع دو باشد، پس اين موضوع را با پزشک خود در ميان بگذاريد.

نگهداري مايعات بدن
مصرف نمک زياد سبب افزايش احتباس مايعات در بدن مي شود. اگر اين افراد مصرف نمک کاهش دهند حدودا 2 ليتر از مايعات بدن آنها کاهش مي يابد .

مچ هاي پا ورم مي کند
افراط در مصرف نمک در رژيم غذايي خود مي تواند به تورم مچ هاي پا منتهي شود. مچ هاي ورم کرده مي تواند ناشي از احتباس آب که نتيجه ي مصرف زياد نمک است، به وجود آيد. اما حالت هاي ديگري نيز مي توانند باعث به وجود آمدن مچ هاي ورم کرده شود. افرادي که قوزک پا آنها ورم کرده است و انگشترشان تنگ شده اگر نمک کمتر مصرف نمايند ، ورم بسيار کاهش مي يابد.

مشتاق غذاهاي خوشمزه و نمکي هستيد
اگر شما خودتان مشتاق خوراکي هاي نمکي يافتيد، شما بسيار نمک مصرف مي کنيد. شما از غذاي خود لذت بيشتري خواهيد برد اگر مصرف نمک خود را به سطح قابل قبول برسانيد.

شما معمولا سردردهاي متوسطي داريد و اگر از اين سردردها رنج مي بريد و نمي دانيد چه کنيد، شايد بخواهيد مصرف نمک را کاهش دهيد. وجود بيش از حد نمک در رژيم غذايي مي تواند باعث سردردهاي ناشي از کم آبي در بدن شود. اگر نمک را به کمترين برسانيد هيچ اثر بدي ندارد و پزشک به شما در اين زمينه کمک خواهد کرد.

ممانعت از عملکرد کليه
يک رژيم غذايي پر نمک مي تواند در واقع عملکرد کليه شما را آهسته تر کند. نمک زيد مي تواند مقدار باعث افزايش پروتئين در ادرار شما شود. افزايش پروتئين در ادرار شما يک عامل بسيار بالا براي بيماري کليه است.

مهم ترين منابع دريافت نمک در رژيم غذايي
نمک آشپزخانه و نمک سر سفره
انواع غذاهاي آماده مثل سوسيس، کالباس،همبرگر و انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها، کنسرو سبزيجات و ...
انواع خوراکي هاي شور مانند چيپس،چوب شور و لبنيات شور مانند پنير، دوغ و کشک
انواع ترشيجات و شور
آجيل و مغز هاي شور

نکاتي براي پيشگيري از افزايش فشار خون و بيماري هاي قلبي
اجتناب از مصرف زياد نمک هنگام پخت غذا
اجتناب از مصرف بي رويه نمک بر سر سفره
اجتناب از مصرف غذاهاي کنسرو شده و بسته بندي شده و آماده
استفاده از سبزي هاي تازه و معطر، سير، ليموترش، آب نارنج، آويشن،شويد و ... به جاي نمک
اجتناب از مصرف غذاهاي شور مانند آجيل شور،انواع فرآورده هاي غلات حجيم شده مانند چيپس و ...
اجتناب از مصرف جوش شيرين که داراي سديم است و براي ورآمدن و پف کردن انواع نان و کيک به کارمي رود.

نمک يددار تصفيه شده چيست و چرا بايد از اين نوع نمک استفاده کنيم؟
- نمک تصفيه نمکي کاملا بهداشتي است که بدون ناخالصي مي باشد.

نمک خوراکي بايد از نوع يددار و تصفيه شده باشدزيرا اين نوع نمک به دليل خلوص بالا ميزان يد را بهتر و به مدت بيشتر حفظ مي کنند.

نمک يددار را به مدت طولاني نگهداري نکنيد زيرا موجب از دست رفتن بخشي از يد آن مي شود.

براي حفظ يد نمک، نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستيکي، چوبي، سفالي و يا شيشه هاي رنگي و تيره نگهداري کنيد و آن را در انتهاي پخت به غذا اضافه کنيد تا يد آن حفظ شود.

مصرف نمک تصفيه نشده و داراي ناخالصي همانطور که سلامت نمناک اشاره ميکند در افراد داراي سابقه بيماري هاي گوارشي، کليوي و کبدي و افراد سالم ناراحتي هاي گوارشي، کليوي، کبدي ايجاد مي کند.

به تاريخ مصرف نمک و پروانه ساخت روي بسته بندي نمک ها دقت کنيد.

نمکي را مصرف کنيد که عبارت «نمک يددار تصفيه شده» روي بسته بندي آن باشد و نمک هايي با عنوان «صادراتي صنعتي» را نخريد.

مضرات مصرف نمک دريا
نمک دريا به نمک حاصل از تبخير آب دريا گفته مي شود که مضرات زير را دارد :

• اين نمک،تصفيه نشده و داراي انواع ناخالصي ها مانند فلزات سنگين است که ممکن است سبب ابتلاي شما به سرطان شود.

• ميزان يد اين نمک کم بوده و نمي تواند نياز روزانه را تامين کند.

• نمک دريا حاوي مواد معدني مانند فلوئور و پتاسيم است اما اگر به مقادير زياد مصرف شود ، اين املاح تامين مي شوند.

• اگر مي خواهيد از نمک دريا استفاده کنيد نمک هايي که مجوز توليد و پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارند را مصرف نماييد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره