برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

با نصف کردن قرص منتظر این اتفاقات هم باشید!

منبع
نمناک
بروزرسانی
با نصف کردن قرص منتظر این اتفاقات هم باشید!

نمناک/ بسياري از افراد براي راحت تر مصرف کردن انواع قرص ها يا براي صرفه جويي در هزينه ها، قرص ها را از وسط نصف مي کنند. برخي از داروها داراي شيارهايي در مرکز قرص هستند، نصف کردن اين نوع قرص ها مانعي ندارد اما شما نمي توانيد همه قرص ها را از وسط نصف کرده و مصرف کنيد زيرا نصف کردن برخي از قرص ها و تغيير در دوز مصرفي آنها عوارض زيادي را براي مصرف کننده به همراه خواهد داشت. 

چرا بايد نصف کردن قرص را کنار بگذاريم؟
تغيير در دوز قرص :
با نصف کردن قرص ساختار دارو عوض شده و اين امر سبب تغيير در دوز قرص و کاهش تاثير و افزايش خطرات ناشي از مصرف آن مي شود.

هدر رفتن دارو :
با نصف کردن قرص ها کمي از دارو هدر مي رود و نمي توان نيمه برابر و دوز دقيق آن را بدست آورد، بنابراين دارو کمتر از اندازه اي که پزشک تعيين کرده است، جذب بدن مي شود. کمترين تغيير در آن مي تواند تاثيرات سمي در بدن داشته باشد. حتي اگر قرص ها را با استفاده از وسيله مخصوص براي بريدن قرص نصف نمود، مقداري از آن هدر مي رود.

حساسيت و آلرژي :
نصف کردن برخي داروهاي خاص همچون داروها مي تواند موجب بروز حساسيت پوستي شود. نصف کردن يک قرص پيش از مصرف آن باعث مي شود ذرات ريزي از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس اين ذرات با قسمت هاي حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسيت پوست را به همراه خواهد داشت. اگر مجبور به نصف کردن داروهاي ضداضطراب حاوي «تترازپام»، «زولپيدم» و «ترازدون» هستيد، براي پيشگيري از بروز آلرژي بايد از دستکش و ماسک استفاده کنيد.

مشکلات معده :
برخي از قرص ها از طريق روده جذب مي شوند. نصف کردن اين قرص ها سبب از بين رفتن روکش آنها و جذب سريعشان از طريق معده مي شود و مشکلات معده افراد دچار زخم معده و رفلاکس را افزايش مي دهد. اگر در قورت دادن دارو ها مشکل داريد مي توانيد از پزشک تقاضاي داروي مايع مشابه کنيد تا به آساني بتوانيد دارو را در دوز مشخص مصرف کنيد.

آيا مي توانيم هر قرصي را نصف کنيم؟
هر قرصي را نبايد نصف کرد، بعضي از فرمولاسيون هاي مخصوص داروها هرگز نبايد تقسيم شوند. از داروهايي که هرگز نبايد نصف شوند، قرص هاي روکش دار هستند.

برخي از آسپرين ها با روکش ويژه اي درست شده اند تا معده را تحريک نکنند و قبل از متلاشي شدن از معده عبور کنند و جذب روده اي داشته باشند. نصف کردن آسپرين با اين پوشش، محافظ دارو را از بين برده و موجب درد معده وتحريک زخم يا افزايش رفلاکس اسيد معده مي شوند.

برخي قرص هاي ضداستروئيدي و ضدالتهابي داراي روکش بايد جذب روده کوچک شوند، اما با نصف کردن در معده جذب مي شوند. اين قرص ها به گونه اي طراحي شده اند که بايد آرام جذب شود و با شکستن آن، اين روند طي نمي شود.

قرص هاي مسکني که وسط آن خط ندارند را نبايد نصف کرد، زيرا با نصف کردن دوز دارو به بدن نمي رسد و تاثيري نخواهد گذاشت.

بعضي قرص ها روي سيستم بدن دير تاثير مي گذارد و نبايد به دو نيم تقسيم شوند زيرا اثر خود را از دست مي دهند.

بعضي داروها را اگر نصف کنيد و بيشتر از چند دقيقه در مجاورت هوا باشند تاثير خود را از دست مي دهند بنابراين قرص نصف شده اثري ندارد.


قبل از مصرف قرص بروشور داخل جعبه قرص را مطالعه نماييد و توضيحات لازم را بخوانيد تا بدانيد اين قرص بايد به دو نيم تقسيم شوند يا خير.

کدام قرص را نصف کنيد و بخوريد بهتر است؟
قرص هايي که روکش هاي ويژه نداشته باشند و داراي شيارهايي در مرکز قرص هستند را مي توان با تجويز پزشک نصف کرد.

براي جذب بهتر مکمل کلسيم يک قرص کلسيم يا مکمل را به دونيم کنيد و به فاصله 21ساعت بخوريد. اگر مي خواهيد مکمل هاي کلسيم را مصرف کنيد، جذب مکمل سيترات بهتر و راحت تر از کلسيم کربنات است.

برخي از داروسازان هم توصيه مي کنند که قرص هاي خود را درست قبل از استفاده نصف کنيد تا ميزان رطوبت دريافتي براي سطح باقيمانده به کمترين حد خود برسد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar