logo
جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ اشتباه‌هایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کرونا/ اشتباه‌هایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند

ايسنا/ رئيس گروه بيماري‌هاي واگيردار مرکز بهداشت، اشتباه‌هايي که احتمال ابتلا به کرونا را افزايش مي‌دهند را تشريح کرد.

سيمين خياط‌زاداه در پاسخ به اينکه چرا برخي افراد با وجود استفاده از ماسک، باز هم به کرونا مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: بارها تاکيد کرده‌ايم که رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، استفاده از ماسک و شست و شوي دست‌ها سه راس مثلث پيشگيري از ابتلا به کرونا را تشکيل مي‌دهند، هر گاه يکي از رئوس را ناديده بگيريم و يا کم‌تر رعايت کنيم، احتمال ابتلا به بيماري هم افزايش مي‌يابد و زدن ماسک کافي نيست.

وي ادامه داد: گاهي اوقات مردم خودشان فکر مي‌کنند که خوب رعايت مي‌کنند، به عنوان مثال برخي از افراد ماسک مي‌زنند، ولي به محض نشستن پشت فرمان ماشين، احساس مي‌کنند، تنها هستند و ماسک را از روي صورتشان برمي‌دارند، در حاليکه نقاطي مانند کف کفش‌هايمان يکي از آلوده‌ترين نقاط بوده و با جريان گردش کولر ماشين و يا بخاري در زمستان، امکان گردش و پخش ويروس وجود دارد، به همين دليل، خودرو يکي از منابع آلودگي به شمار مي‌آيد.

وي خاطرنشان کرد: در برخي موارد هم همکاران در اداره‌ها بدون ماسک و رعايت فاصله بر سر يک ميز نشسته و صبحانه خورده و يا چاي مي‌نوشند؛ برخي تصور مي‌کنند رفت و آمدهاي خانوادگي و نشست و برخواست با اعضاي خانواده و يا خواهرها و برادرها اشکالي ندارند و چون رابطه‌ي خويشاوندي داريم، آلوده نيستيم و بيمار هم نمي‌شويم، درحاليکه هر فردي با افراد مختلفي در ارتباط بوده و به مکان‌هاي مختلفي رفت و آمد دارد.

رئيس گروه بيماري‌هاي واگيردار مرکز بهداشت آذربايجان شرقي بيان کرد: کساني که با وجود استفاده از ماسک به کرونا مبتلا شده‌اند، حتما به موارد مذکور توجه نکرده و رفت و آمدهايشان را کنترل نکرده‌اند، هر فردي احتمال آلودگي دارد و دست‌هاي آلوده يکي از منابعي است که افراد به دليل فراموش‌کاري معمولا به چشم‌هايشان دست مي‌زنند و يا حتي به هنگام زدن ماسک، خودشان را آلوده مي‌کنند، کافي است ماسک را زير چانه کشيده و با دست آلوده ماسک را هم آلوده کنند، ماسک فقط بايد با دست‌هاي تميز و انگشت‌هاي شصت و اشاره از روي صورت برداشته شود.

وي متذکر شد: استفاده از ماسک يک طرف مسئله بوده و استفاده‌ي درست از آن، طرف ديگر مسئله بوده که تا حدي بين مردم و در برخي موارد حتي در بين کادر بهداشت و درمان هم به خوبي رعايت نمي‌شود.

طرز تهيه‌ي ماسک‌هاي خانگي

وي در ادامه با بيان اينکه ماسک‌هاي پارچه‌اي خانگي هم قابل استفاده هستند، اما استفاده از آن شرط‌هايي دارد، اظهار کرد: اين ماسک‌ها در صورتي که به صورت استاندارد، سه لايه و با يک دستمال کاغذي در لايه‌ي مياني تهيه شود و به شرط نگهداري و شست و شوي مناسب، چندين بار قابل استفاده هستند، در اين صورت مي‌توان گفت که اين ماسک‌ها هم به اندازه‌ي ماسک‌هاي سه لايه ايمني دارند.

خياط‌زاده خاطرنشان کرد: کناره‌هاي لايه‌ي وسطي ماسک بايد باز گذاشته شود تا امکان قرار دادن دستمال کاغذي به عنوان لايه‌ي محافظ مياني و برداشتن آن وجود داشته باشد، قوام مِلت يا لايه‌ي مياني ماسک‌هاي سه لايه هم مشابه دستمال کاغذي بوده، اما لايه‌هاي بالايي و پاييني از جنس پارچه‌هاي محکمي است که پاره نمي‌شوند.

وي گفت: توصيه مي‌کنيم اگر کسي امکان خريد مکرر ماسک‌هاي سه لايه را ندارد، اقدام به دوختن و تهيه‌ي ماسک در خانه کند، اين ماسک بايد کاملا فيکس صورت باشد، سعي شود در تهيه ماسک از رنگ تيره استفاده نشود، چرا که احتمال تشخيص آلودگي ماسک در رنگ‌هاي تيره سخت‌تر است؛ اين ماسک پس از نيم ساعت قرار گرفتن در ماده‌ي شوينده و شسته شدن با آب گرم، خشک کردن مقابل نور خورشيد و اتو کردن، دوباره قابل استفاده است.

ور در خاتمه متذکر شد: قرار دادن ماسک در ماکروويو براي ضدعفوني مورد تاييد نيست، چرا که با سهل انگاري ساده مي‌تواند منجر به آلودگي چندين نفر از اعضاي خانواده شود، از اين رو اتو کشيدن راه بهتري است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar