برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

اگر شما هم به لاکتوز شیر حساسیت دارید، بخوانید

منبع
سلامت نيوز
بروزرسانی
اگر شما هم به لاکتوز شیر حساسیت دارید، بخوانید

سلامت نيوز/ مصرف روزانه لبنيات ضرورت دارد، اما متاسفانه برخي افراد به دليل اينکه تصور مي‌کنند لبنيات طبع سردي دارد از مصرف آن خودداري مي‌کنند که بايد توهم سردي لبنيات از جمله ماست را از ذهن مردم دور شود. بيماران زيادي هستند که به شدت دچار کمبود کلسيم هستند و مي‌گويند ماست يا شير سردي است و به ما نمي‌سازد.

گيسو شريفي کارشناس تغذيه، توضيحاتي در رابطه با حساسيت به لاکتوز شير و جايگزين هاي مناسب آن آورده است.  اينکه تشخيص داده مي‌شود برخي از گروه‌هاي غذايي سردي يا گرمي هستند مخالفتي با اين مسئله نيست هرچند که با آن موافق هم نيستم و در بسياري از موارد اين مسئله صدق نمي‌کند. اينکه دانشمند بزرگ ابوعلي سينا طبايع را دسته بندي کرده که برخي طبع سرد دارند، برخي طبع گرم دارند، برخي بلغمي و برخي صفراوي هستند با اين مخالفتي ندارم و کار بسيار ارزشمندي بوده، اما اينکه افرادي با دانش اندک بيايند از اين طبقه بندي سوءاستفاده کنند به شدت با اين قضيه مخالف هستم. متاسفانه برخي با دو ماه يا سه ماه گذراندن دوره طب سنتي و با سواد پايين به خودشان اجازه مي‌دهند وارد حيطه درمان شوند.

در افرادي که دچار آسيب‌هاي مغزي و بيماري‌هاي اعصاب مي‌شوند پزشکان دارو‌هايي تجويز مي‌کنند که فرد را خواب آلود مي‌کند و بايد ساعات طولاني تري به مغز و اعصاب خود استراحت بدهند. در مورد مواد غذايي هم ما چنين واکنش‌هاي شيميايي و بيوشيميايي داريم که اين واکنش‌ها منجر به يکسري حالت‌ها در فرد مي‌شود، اما اينکه عاميانه بگوييم همه سردي‌ها بد است و همه گرميجات خوب است اين تشخيص غلطي است.

اگر شما هم به لاکتوز شير حساسيت داريد، بخوانيد

بيماري مراجعه کرده بود که به دليل اينکه دچار سردي مي‌شده به صورت مداوم از مواد غذايي با طبع گرم استفاه مي‌کرده و دچار سکته مغزي شده است. يکي از افراد مدعي طب سنتي و مداخله گر در امر درمان به وي گفته بود که سردي برايت خوب نيست گرميجات مثل عسل و زنجبيل بخور در حالي که عسل باعث فعاليت مغزي شديدتري مي‌شود و اکسيداسيون بالاتري ايجاد مي‌کند و اين فرد را در خطر نقص عضو قرار مي‌دهد يعني اعصابش ترميم نمي‌شود و فلجي که در بدنش ايجاد شده ماندگار مي‌شود. متاسفانه دو ماه يا سه ماه دوره ديدن در طب سنتي باعث اجازه دخالت عوام در امر درمان شده است و تشخيص و تجويز‌هاي غلط انجام مي‌دهند.

شير در اثر يکسري فعاليت‌هاي تخميري تبديل به ماست مي‌شود. ماست همان پروتئين‌ها و کلسيم شير را دارد، اما قابليت جذب کلسيم ماست نسبت به شير اندکي کمتر است. در شير ما ۱۳ درصد کلسيم يونيزه داريم و ۴۰ درصد کلسيم متصل به پروتئين داريم. کلسيم يونيزه يعني حالت بسيار فعال و قابل تحرک بسيار بالا در اين ماده غذايي کلسيم وجود دارد که اين قدرت اتصال بالا باعث مي‌شود هيچ چيزي جلودار جذب و ورود آن به داخل خون نشود، ولي ۴۰ درصد کلسيمي که متصل به پروتئين است يک روند کندتري را طي مي‌کند که آن هم نسبت به کلسيم گياهي بسيار قوي‌تر است يعني حالت ۵ به ۳ است.

اگر شما هم به لاکتوز شير حساسيت داريد، بخوانيد

برخي مي‌گويند اگر ماست بخوريم سردي مان مي‌شود اين ربطي به مصرف ماست ندارد بلکه مواد غذايي جانبي باعث حساسيت‌هاي غذايي مي‌شوند و واکنش‌هاي تحريکي يا عدم پذيرش نسبت به بعضي مواد غذايي ديگري ايجاد مي‌کنند بنابراين اگر افراد با مصرف ماست دچار مشکل مي‌شوند بايد به مشاور و کارشناس تغذيه مراجعه کنند که اگر نقص آنزيمي دارند يا يک اختلال تغذيه‌اي ناشي از حساسيت‌هاي غذايي براي برخي از انواع پروتئين‌هاي گياهي دارند اين نقص‌ها را تشخيص داده و درمان شود. بعد از برطرف کردن نقص آنزيمي در فرد مي‌بينيم تمام مواد غذايي که فرد قبلا نسبت به آن واکنش منفي نشان مي‌داد ديگر چنين نيست.

ضرورت دريافت لبنيات به اين دليل است که نياز روزانه ما به لبنيات بين ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ ميلي گرم بر حسب قدرت استخوان بندي افراد است اين توده استخواني تا ۲۰ سالگي رشد طولي و قطري دارد و از ۲۰ سالگي تا ۳۰ سالگي فقط رشد قطري دارد که اين بانک کلسيم ما است براي زندگاني پس از ۳۰ سالگي تا پايان عمر حالا اگر در طول دوران رشد و بعد از آن براي تحکيم استخوان‌ها ذخيره خوبي از کلسيم نداشته باشيم ما با پوکي استخوان، پيري زودرس، شکستگي‌هاي متعدد و نرمي استخوان روبرو خواهيم شد.

اگر شما هم به لاکتوز شير حساسيت داريد، بخوانيد

اگر کسي دچار عدم تحمل لاکتوز شير است مي‌تواند از ماست استفاده کند. ماست جايگزين خيلي خوبي در مواردي است که فرد دچار عدم تحمل لاکتوز شير است. لاکتوز قند شير است که برخي افراد آنزيم آن را در بدن خود ندارند که ممکن است از نوزادي به طور ژنتيکي اين آنزيم را در بدن نداشته باشند که يک نقص آنزيمي است، اما برخي اين آنزيم را در بدن داشته اند، ولي بعد از دو يا سه سالگي، چون شير مصرف نکرده اند بدن اين افراد ديگر اين آنزيم را توليد نمي‌کند که با مراجعه به کارشناس تغذيه مي‌توانند تحت درمان قرار گيرند.

اميدوارم شرايطي براي افراد ايجاد شود که بتوانند به راحتي به مشاوره تغذيه دسترسي داشته باشند و نظام درماني ما همان طور که علم اثبات کرده است تغذيه را در خط اول درمان قرار دهد با اين کار هزينه‌هاي درمان به شدت پايين مي‌آيد و از بسياري از بيماري‌هاي پيشگيري مي‌شود و بسياري از بيماري‌ها به سادگي درمان مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar