برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

۹۰ درصد موارد دیابت مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی است

منبع
مهر
بروزرسانی
۹۰ درصد موارد دیابت مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی است

مهر/عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، گفت: ۹۰ درصد موارد مبتلا به ديابت نوع دو است که بيشتر با تغذيه و فعاليت بدني مرتبط است.
 
گلبن سهراب، درباره تغذيه ديابت نوع يک، اظهار داشت: شير مادر در پيشگيري از بروز ديابت نوع يک نقش دارد و تغذيه در بروز اين نوع ديابت تأثير چنداني ندارد.

وي افزود: ۱۰ درصد موارد ابتلاء به ديابت، از نوع يک و ۹۰ درصد موارد مبتلا از نوع دو است که اين نوع به شيوه زندگي و تغذيه ارتباط دارد. اما مهمترين عامل بروز ديابت نوع دو، اضافه وزن است. چرا که عامل به وجود آورنده اين نوع ديابت، مقاومت به انسولين است که در اين مقاومت چاقي نقش بسزايي دارد.

عضو هيأت علمي گروه تغذيه باليني رژيم درماني دانشکده تغذيه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، بيان داشت: در صورتي که نمايه توده بدني (شاخص اندازه گيري وزن) بيشتر باشد، مقاومت به انسولين نيز شديدتر مي‌شود و احتمال بروز ديابت نوع دو افزايش پيدا مي‌کند. بنابراين توصيه مي‌شود به افرادي که در خانواده و بستگان درجه يک، بيمار مبتلا به ديابت نوع دو دارند، سعي در حفظ وزن خود در محدوده نرمال کنند که اين مورد با تغذيه صحيح و تحت نظر متخصص تغذيه باشد و فعاليت بدني منظم طي ۵ روز هفته امکان پذير است.

سهراب در ادامه تصريح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تعداد زيادي از افرادي که حداقل ۵۰ درصد کربوهيدرات دريافتي شأن از انواع تصفيه نشده بوده است و از گوشت‌هاي قرمز و فرآوري شده مثل سوسيس و کالباس و روغن جامد مصرف کردند در بلند مدت مبتلا به ديابت نوع دو شده اند.

وي علاوه بر کنترل وزن و فعاليت بدني منظم، مصرف نان و غلات سبوس دار، انواع سبزي‌ها کلم، هويج، کرفس و…، به دليل اثرات آنتي اکسيداني که دارند را نقش حفاظتي در بروز ديابت نوع دو دانست.

توصيه مصرف زياد مايعات به بيماران ديابتي

اين متخصص تغذيه، بر مصرف مايعات به بيماران مبتلا به ديابت در دوران کرونايي تاکيد کرد و گفت: اين بيماران مي‌توانند از انواع گوشت‌هاي سفيد بخصوص ماهي که اثر ضد التهابي در بدن دارد، استفاده کنند و اين افراد بايد توجه داشته باشند که کربوهيدرات‌ها را از انواعي استفاده کنند که حاوي قند زياد نباشد.

سهراب افزود: بيماران مبتلا به ديابت در دوران کرونايي از دوغ رقيق بدون نمک، چاي کمرنگ، آب و انواع دمنوش ها استفاده کنند و سعي کنند آب ميوه را با آب مخلوط و مصرف کنند. چرا که با اين روش يک دفعه حجم بالاي قند وارد بدنشان نمي‌شود.

وي بر عدم مصرف قندهاي ساده در دوران کرونا تاکيد کرد و اظهار داشت: مصرف قندهاي ساده در بدن ايجاد التهاب مي‌کند و افرادي که قند ساده زياد استفاده مي‌کنند، سرعت حرکت گلبول‌هاي سفيد شأن کند مي‌شود.

عضو هيأت علمي گروه تغذيه باليني رژيم درماني دانشکده تغذيه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه به شعار جهاني روز و هفته ملي ديابت امسال اشاره کرد و گفت: امسال در هفته ملي ديابت به پرستاران اشاره شده است. چرا که در همه دنيا گفته مي‌شود ما براي پيشگيري از ديابت نياز به پرورش تعداد زيادي پرستار داريم تا از آموزش‌هاي صحيح بهره ببرند و اين آموزش‌ها را جهت پيشگيري از بروز عوارض ديابت به بيماران مبتلا ارائه شود.

سهراب پيشگيري از ديابت را مقدم بر درمان دانست و بيان داشت: پرستاران مي‌توانند با ارائه آموزش به بيماران مبتلا به ديابت ياد بدهند تا اين افراد چگونه بتوانند بيماري شأن را کنترل کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره