برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ تفاوت کرونا و سینوزیت چیست؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ تفاوت کرونا و سینوزیت چیست؟

باشگاه خبرنگاران/يک متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري درخصوص تفاوت ابتلا به کرونا و سينوزيت توضيحاتي را ارائه کرد.
علي اسداللهي امين، متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري در برنامه زنده تلويزيوني اظهار کرد: دارو‌هاي کرونايي به دو دسته تقسيم بندي مي‌شوند؛ دسته اول دارو‌هايي هستند که علائم بيماري را کاهش مي‌دهند و دسته دوم دارو‌هاي ضد ويروس هستند و ويروس‌ها را از بين مي‌برند.

او افزود: بيشتر داروهايي که ما استفاده مي کنيم در حال حاضر داروهاي کاهنده علائم بيماري هستند که باعث کاهش سرفه و کم کردن درد افراد مي‌شوند، اما باعث از بين رفتن ويروس کرونا نخواهند شد.

اسداللهي امين تصريح کرد: مطالعات زبان علمي ما مطالعات کارآزمايي باليني است که باعث معرفي درمان بيماري‌ها مي‌شود و هيچ تقابلي بين طب ايراني و طب رايج کرونايي نيست، البته طب ايراني مي‌تواند ويروس کرونا را از بين ببرد، اما ما پزشکي مبتني بر شواهد داريم يعني بر اساس مطالعات به دست آمده تاثير دارو‌هاي گياهي و شيميايي را بر ويروس کرونا خواهيم فهميد.


اين متخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري ادامه داد: دارو‌هايي که از طرف طب ايراني در بازار توزيع مي‌شوند ممکن است باعث از بين رفتن ويروس کرونا نشوند و هر ادعايي در اين زمينه نيازمند تحقيقات و مطالعه است. به صورت قطعي نمي‌توان در خصوص هيچ دارويي اظهار نظر کرد.

او درباره تاثير دارو‌هاي سووداک براي از بين بردن ويروس کرونا، گفت: سووداک ترکيب دو دارو است که با قيمت بسيار بالا براي درمان ويروس کرونا عرضه مي‌شود. از آنجايي که اين بيماري نوظهور است، کشف درمان آن زمان مي‌برد و مطالعات کارآزمايي باليني محدودي بر روي اين دارو انجام شده است و طبق نتايج به دست آمده موثر بودن آن به صورت قطعي ثابت نشده است.

مصرف آنتي بيوتيک براي درمان سينوزيت بسيار خطرناک است
اسداللهي امين با اشاره به سينوزيت کرونايي، اظهار کرد: به علت سرد بودن هوا خيلي از افراد دچار سينوزيت يا سردرد مي‌شوند، در واقع سينوس‌ها حفره‌هاي هوايي هستند و به بخش‌هاي مختلفي روي پيشاني، گونه‌ها و اطراف بيني تقسيم بندي مي‌شوند که از طريق مجاري تنفسي پوشيده شده اند و هوا را گرم و مرطوب مي‌کنند و به دلايل مختلف مانند آلرژي يا باکتري ممکن است دچار التهاب شوند.

او اظهار کرد: مصرف آنتي بيوتيک‌ها روي سينوزيت تاثيري ندارد و بسيار خطرناک است؛ چرا که احتمال رشد ارگانيسم‌هاي قوي وجود دارد که در اين صورت درمان را با مشکل رو به رو خواهد کرد، اما در اکثر موارد سينوزيت‌ها به علت آلرژي رخ مي‌دهند که در اينصورت آبريزش بيني و ترشحات پشت حلق به صورت شفاف، خارش چشم، چشمان اشک آلود، خارش گلو و ... اتفاق مي‌افتد. درد سينوس‌ها به صورت عمقي و مبهم بوده که با حرکت سر بيشتر شده و در اوايل صبح شديد‌تر و تا پايان عصر به صورت تدريجي کاهش پيدا مي‌کند.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به روش‌هاي درمان بيماري سينوزيت، اظهار کرد: براي پيشگيري ساده در بيماري سينوزيت بهترين گزينه استفاده از کلاه يا هدبند در هواي سرد است. علائم سنوزيت‌هايي که بدون تب هستند و علت آن‌ها سرما، آلودگي هوا يا آلرژي به حيوانات و پرندگان و حشرات است ۵ تا ۷ روز طول مي‌کشد، اما اگر سينوزيت به علت باکتري رخ دهد درد شديد دنداني را با خود همراه خواهد کرد که ناشي از ملتهب بودن سينوس‌ها بوده و اين عفونت‌ها بيش از ۱۰ روز طول مي‌کشد تا بهبود پيدا کند.

آزيترومايسين به تنهايي براي درمان کرونا و سينوزيت موثر نيست
اسداللهي امين تصريح کرد: مصرف آنتي بيوتيک‌ها براي درمان سينوزيت‌ها در سه حالت اتفاق مي‌افتد؛ در حالت اول فرد بيمار تب بالاي ۳۹ درجه، درد شديد فک بالا، ترشحات چرکي غليظ و بوي بد داخل بيني دارد که ممکن است اين بوي بد در مبتلايان به کرونا هم احساس شود حتي در صورت خفيف بودن علائم آن بيش از ۱۰ روز زمان خواهد برد.

او ادامه داد: آزيترومايسين به هيچ عنوان به تنهايي براي درمان کرونا و سينوزيت موثر نيست و بايد در کنار دارو‌هاي ديگر مصرف شود. ممکن است پليپ بيني مخاطي باعث عدم بهبود سينوزيت شود. بهترين درمان براي سينوزيت‌هاي غير باکتريايي شستشوي بيني با آب نمک است.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني درباره تفاوت سينوزيت‌ با کرونا گفت: در کرونا و سينوزيت تب باکتريايي، سردرد و احتقان بيني وجود دارد، اما سرفه‌هاي خشک تنگي نفس و درد بدن تنها از علائم کروناست، درصورتيکه کاهش حس بينايي از علائم سينوزيت‌ شناخته شده است و به محض بروز افراد نبايد خود را مبتلا به کرونا بدانند.

او با بيان اينکه وجود علائم گوارشي از ابتلا به کرونا خبر مي‌دهند، تاکيد کرد: ضعف، درد بدن، تب و ... در کنار علائم گوارشي نشان از ابتلا به کرونا دارد.

اسداللهي امين اضافه کرد: سردردهاي بعد از خواب در نواحي جلوي صورت از علائم سينوزيت است که با حرکت سر بيشتر خواهد شد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar