برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

گیاه افدرین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

منبع
روزياتو
بروزرسانی
گیاه افدرین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روزياتو/افدرا (Ephedra) از دسته بوته هاي بازدانه تنها دسته خانواده Ephedraceae و رسته Ephedrales است. گونه هاي مختلف افدرا در نقاط مختلف جهان رشد مي کند اما بيشتر انواع اين گونه گياهي در سواحل يا خاک هاي شني که دائماً در معرض آفتاب مستقيم قرار دارند مي رويد. نام چيني اين گياه نيز ماهوانگ است. گياه افدرا داراي ساقه هاي سبز بوده و از طريق فتوسنتز نيازهاي خود را تامين مي نمايد. افدرا گياهي است که به خوبي با مناطق خشک و کم آب سازگار شده و در مناطقي که آفتاب زياد مي تابد به خوبي رشد مي کند. اين گياه همچنين در ارتفاعات بالاي ۴۰۰۰ متر از سطح دريا نيز به خوبي رشد کرده و به همين دليل مي توان آن را در کوهستان هاي آند و هيماليا نيز يافت.


از انواع گياه افدرا با نام افدرين در گذشته توسط بوميان براي اهداف درماني متعددي استفاده شده است؛ از جمله درمان آسم، تب يونجه و سرماخوردگي معمولي. آلکالوييدهاي افدرين و شبه افدرين هاي موجود در اين گياه داراي خاصيت تحريک دستگاه سمپاتيک و ضداحتقاني هستند به همين دليل قرص افدرين که از ترکيبات اين گياه ساخته شده براي تسکين موقت تنگي تنفس و خستگي ناشي از آسم و به طور کلي بيماري هاي تنفسي استفاده مي شود. همچنين ترکيبات اين گياه داراي خاصيت گشاد کننده برونش است، تورم را کاهش داده و مجاري تنفسي را متسع مي کند تا تنفس راحتتري داشته باشيد. البته بايد توجه داشت که علاوه بر قرص، نمونه قطره بيني و آمپول افدرين نيز وجود دارد.


گياه افدرا سينيکا (Ephedra sinica) خود يکي از گونه هاي گياه افدرا است که امروزه بيشتر در طب سنتي چين استفاده شده و در گذشته در ميان هندي ها و ايرانيان با نام هوم شناخته مي شده است. گفته مي شود که بر اساس يافته هاي باستان شناسان، بيش از ۶۰,۰۰۰ سال پيش از اين گياه براي اهداف درماني استفاده شده و شواهد آن در عراق کشف شده است. از عوارض جانبي داروهاي حاوي افدرين مي توان به عوارض قلبي و عروقي استفاده کرد و مصرف همزمان افدرين با کافئين مي تواند خطر بيماري هاي قلبي را بالا ببرد.

نکته جالب اين است که از افدرين براي کاهش وزن نيز استفاده مي شود زيرا برخي بر اين باورند که باعث کاهش اشتها و افزايش سوخت و ساز چربي در بدن مي شود. اما مي توان محبوبيت اين دارو در ميان ورزشکاران را به خاصيت اتساع عروق اين ترکيب دارويي نسبت داد که خون رساني به ماهيچه ها را افزايش مي دهد. از عوارض مصرف بيش از حد افدرين مي توان به حالت تهوع، بيخوابي، گيجي، عصبانيت و لرزش دست اشاره کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره