برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

آشنایی با عارضه‌ گرفتگی عروق به بهانه عمل «قلب باز» خواننده‌ جوان بابک جهانبخش

منبع
خراسان
بروزرسانی
آشنایی با عارضه‌ گرفتگی عروق به بهانه عمل «قلب باز» خواننده‌ جوان بابک جهانبخش

خراسان/ بابک جهانبخش خواننده 37 ساله‌ پاپ ايراني است که عمر فعاليتش در زمينه موسيقي به 15 سال مي‌رسد او در آستانه کنسرت آنلاين خود دچار عارضه قلبي شده و به دليل انسداد سه رگ اصلي قلبش تحت نظر پزشکان معالج خود، در حال آماده شدن براي عمل جراحي قلب باز است. براي اين خواننده‌ محبوب و جوان آرزوي سلامتي مي کنيم و به همين بهانه به بررسي عوامل دخيل در گرفتگي عروق به خصوص در سنين پايين پرداخته‌ايم، تا به اميد خدا با جدي گرفتن علايم و پيشگيري هيچ کس دچار اين مشکل نشود.
  احتمال گرفتگي عروق در جوانان بيشتر است؟ 
در افراد جوان خطر گرفتگي عروق کرونري و عوارض وخيم و شديد آن نسبت به افراد مسن به ميزان قابل توجهي بالاتر است، چرا که با بالا رفتن سن طي سال‌ها عروق جانبي به‌عنوان ميان بر براي خون‌رساني به قلب تشکيل مي‌شود و خطر ناگهاني تخريب عضلات قلب را کاهش خواهد داد.
قلب يکي از حياتي ترين اندام هاي بدن است که بدون لحظه‌اي استراحت مدام در حال فعاليت است، قلب سه رگ اصلي دارد که بسته‌شدن هرکدام از آن‌ها حتي براي چند ثانيه، ممکن است باعث سکته‌ قلبي و از کار افتادن قسمتي از اين اندام شود.
گرفتگي عروق به دو شکل آرتريواسکلروز و آترواسکلروز، در اين اندام بروز  مي کند. آرتريواسکلروز به سفت‌ يا سخت‌شدن ديواره‌هاي شريان اطلاق مي‌شود درحالي‌که آترواسکلروز به‌ معناي باريک‌شدن شريان به‌ علت تجمع پلاک‌هاي تشکيل شده از کلسترول، ماکروفاژها، کلسيم و ديگر مواد موجود در خون است.
   فرايند گرفتگي عروق به چه صورت است؟

شريان‌ها، خون را از قلب به ديگر قسمت‌هاي بدن حمل مي‌کنند. آن‌ها با يک لايه‌ نازک از سلول‌ها به ‌نام اندوتليوم (لايه‌ درون‌رگي)پوشيده مي‌شوند. آترواسکلروز زماني آغاز مي‌شود که اندوتليوم آسيب مي‌بيند و به کلسترول بد اجازه مي‌دهد در ديواره‌ شريان جمع شود و با گذشت زمان، پلاک‌ها روي هم جمع مي‌شوند. اين پلاک‌ها معمولا مشکلي براي فرد ايجاد نمي‌کنند. با اين‌ حال گاهي ‌اوقات پلاک، شريان را مسدود مي‌کند. در اين صورت، احتمال تشکيل لخته خون افزايش مي‌يابد، اين مسئله مي‌تواند شريان را مسدود کند و به عوارض خطرناک و جدي‌تري مانند سکته‌ مغزي و حمله‌ قلبي منجر شود.
  علايم اين بيماري چيست؟
در اغلب موارد تا زماني که يک پلاک نترکد يا جريان خون بسيار محدود نشود، هيچ‌گونه علايمي بروز نمي‌کند و معمولا نشانه‌ها پس از چندين سال ظاهر مي‌شوند و با توجه به اين‌که کدام شريان‌ها تحت تأثير قرار گرفته باشد متغير ‌هستند.
  راه‌هاي پيشگيري و درمان گرفتگي عروق
1- رعايت رژيم غذايي و مصرف مواد غذايي حاوي چربي‌هاي اشباع ‌نشده مانند: «روغن زيتون؛آووکادو، گردو، ماهي‌هاي چرب، آجيل و دانه‌ها
2- انجام ورزش و حرکات بدني به‌ منظور کاهش وزن 
3- دوري از مصرف دخانيات و تغيير در سبک زندگي 
4- استفاده از داروهاي ضد پلاکت با دستور پزشک مي‌تواند از تجمع پلاک يا ايجاد لخته‌هاي خون جلوگيري کند. در موارد شديد آترواسکلروز ممکن است به ‌وسيله‌ روش‌هاي جراحي مانند آنژيوپلاستي يا پيوند باي‌پس عروق کرونر درمان شود. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره