برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

خاصیت بی نظیر خرما برای سلامتی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خاصیت بی نظیر خرما برای سلامتی

ايسنا/ يک متخصص تغذيه گفت: خرما به‌عنوان يک ميوه بسيار مفيد داراي خواص مختلفي بوده و در درمان بيماري‌هاي گوارشي، اختلالات روده‌اي، کم‌خوني، سرطان‌هاي ناحيه شکم، رفع يبوست و اسهال، کاهش کلسترول و جلوگيري از پيري پوست بسيار مؤثر است.

سميرا مرادي در ابطه با خواص خرما، اظهار کرد: خرما يا رطب ميوه‌اي شيرين و خوشمزه است و به دليل مقادير بالاي مواد مغذي که دارد، همواره مورد توجه مردم قرار دارد.

وي با اشاره به اين که طبيعت خرما گرم و تر است، عنوان کرد: خرما غني از آنتي اکسيدان‌ها، ويتامين A، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، فولات، ويتامين K، کلسيم، گوگرد، آهن، پتاسيم، فسفر، منگنز، مس، منيزيم و فيبر است.

مرادي ادامه داد: خرما به علت داشتن منيزيم،  انرژي عضلاني بدن را تقويت کرده و نيروي عمومي بدن را افزايش مي‌دهد؛ همچنين  به علت داشتن فسفر و منيزيم موجب تقويت حافظه نيز مي‌شود.

اين متخصص تغذيه با اشاره به اين که ميوه نرسيده خرما را خرما خارک يا خرک مي‌نامند و خرماي رسيده به دو صورت خرما تازه و خرما خشک يافت مي‌شود، افزود: ارزش غذايي خرما در ۱۰۰ گرم آن شامل  ۲۸۲ کالري است؛ به اين ترتيب که داراي ۶۳ گرم قند، ۰.۴  چربي، ‌ ۷۵ گرم کربوهيدرات،  ۲.۵ گرم پروتئين و  ۸ گرم فيبر است.

وي عنوان کرد: ميوه خرما حاوي مقادير بالايي ويتامين‌هاي C و D بوده که چين و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان‌سازي پوست صورت مي‌شود، همچنين هسته خرما داراي فيتوهورمون‌هايي است که اثرات ضد پيري قابل توجهي داشته و از چين و چروک پوست جلوگيري مي‌کنند.

مرادي افزود: افراد دچار ديابت بايد از خرماي زرد رنگي به نام «زاهدي» استفاده کنند؛ البته به شرطي که چنين افرادي قند و شکر مصرف نکنند، مي‌توانند روزانه تا ۵ عدد خرما نيز مصرف کنند

اين متخصص تغذيه با اشاره به اين‌که خرما آهن بالايي دارد که موجب افزايش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقويت و افزايش رشد مو مي‌شود، بيان کرد: سطح بالاي آهن موجود در خرما مي‌تواند کم خوني زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقويت کرده و باعث افزايش شير مادر در دوران شيردهي شود.

وي ادامه داد: خرما در درمان و تسکين بيماري‌هاي گوارشي، اختلالات روده‌اي، کم‌خوني، سرطان‌هاي ناحيه شکم، رفع يبوست و اسهال بسيار مناسب است و خرماي خشک چيزي حدود ۳۰۰ کالري در ۱۰۰ گرم را داراست.

مرادي تأکيد کرد: اين ميوه براي افرادي که مي‌خواهند وزن خود را افزايش دهند، بسيار مفيد است؛ ضمن اينکه حاوي موادي همچون کلسيم، فسفر، آهن، پتاسيم، منيزيم، منگنز و مس است.

اين متخصص تغذيه با تأکيد بر اينکه خرما را بايد در سبد غذايي روزانه خود قرار دهيم، اضافه کرد: مصرف روزانه ۱۰ عدد براي افرادي که دچار لاغري هستند توصيه مي‌شود؛ همچنين مصرف خرما باعث مي‌شود تا ميل به پرخوري در فرد کاهش پيدا کند.

وي با بيان اينکه خرما ميوه‌اي شيرين و بسيار مقوي است و به جذب مواد غذايي در بدن کمک مي‌کند، گفت: بر اساس تحقيقات انجمن سرطان آمريکا هر فرد در روز به ۲۰ تا ۳۵ گرم فيبر نياز دارد که اين مقدار مصرف براي سلامتي و مبارزه با انواع سرطان‌ها بسيار خوب است و به همين دليل خوردن خرما مي‌تواند همين ميزان فيبر را براي بدن تامين کند.

مرادي با اشاره به خواص ديگر خرما، بيان کرد: در افراد دچار شب‌کوري، مصرف خرما بسيار مؤثر است، براساس بررسي‌ها در بين افراد مختلف دچار کمبود ويتامين A، مشخص شده مصرف خرما در افزايش ميزان اين ويتامين بسيار مؤثر است؛ ضمن اينکه خرما داراي ويتامين‌هاي گروه B، شامل B۱، B۲ و B۳ بوده، همچنين فولات و ويتامين A نيز در خرما وجود دارد.

اين متخصص تغذيه گفت: خرما براي سلامت و استحکام استخوان‌ها و از بين بردن آلرژي و کم‌خوني بسيار مفيد است؛ ضمن اينکه به دليل وجود قند طبيعي که شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارُز است، مصرف آن باعث تقويت انرژي بدن و بهبود سيستم عصبي و قلب مي‌شود.

وي در رابطه با چگونگي مصرف خرما، خاطرنشان کرد: مصرف خرما با شير بسيار مفيد است؛ به طوري‌که مي‌توان آن‌را در شير خُرد کرده و آن را مصرف کرد و يک ماده مغذي خوبي است که داراي کلسيم بالاست؛ ضمن اينکه مي‌توان با پودر هل و عسل آن را طعم‌دار کرد.

مرادي با بيان اينکه مصرف خرما با چاي نيز توصيه مي‌شود، گفت: افرادي که دچار اسهال هستند مي‌توانند خرماي رسيده مصرف کنند؛ چراکه خرما داراي پتاسيم بوده و وجود اين ماده براي درمان اين عارضه بسيار مفيد است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar