نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

محققان می گویند نخوردن شام باعث چاقی می شود!

منبع
روزياتو
بروزرسانی
محققان می گویند نخوردن شام باعث چاقی می شود!

روزياتو/ پژوهش جديد و گسترده اي نشان داده نخوردن شام ممکن است منجر به افزايش وزن شود و احتمال دچار شدن به اضافه وزن يا چاقي را بالا ببرد.
دانشمندان سال ها است از ارتباط ميان نخوردن صبحانه و افزايش شاخص توده بدني سخن مي گويند اما تاکنون تحقيقات اندکي درباره ي آثار ديگر وعده هاي غذايي روز صورت گرفته است.
با اين حال، محققان دانشگاه اوساکا که در پژوهش خود به بررسي عادت هاي مربوط به هر سه وعده ي غذايي صبحانه، ناهار و شام پرداختند، به اين نتيجه رسيدند که نخوردن شام نقش بسيار تعيين کننده اي در افزايش وزن و اضافه وزن/ چاقي دارد.

دانشمندان در اين پژوهش به مدت ۳ سال به مطالعه بر روي ۱۷،۵۷۳ مرد و ۸،۸۶۰ زن دانشجوي بالاي ۱۸ سال دانشگاه اوساکا پرداختند. يکي از سؤالاتي که در چکاپ ساليانه ي اين دانشجويان از آن ها پرسيده مي شد آن بود که هر چند وقت يک بار صبحانه، ناهار و شام مي خورند.

محققان همچنين مدت زمان خوردن غذا، تغيير يا عدم تغيير عادت هاي غذايي شرکت کنندگان در مدت انجام پژوهش و فاکتورهاي سبک زندگي مانند خواب، استعمال سيگار و مصرف مشروبات الکلي را هم در نظر گرفتند.

تعداد دانشجوياني که مي گفتند گاهي از خوردن شام صرف نظر مي کردند اندک بود اما محققان متوجه شدند آن هايي که اين کار را انجام مي دادند احتمال اين موارد در آن ها همواره يا گاهي بيشتر بود: اينکه ظاهر مسن تري داشته باشند، اضافه وزن و مصرف سيگار يا الکل بيشتري داشته باشند، خواب کمتري داشته باشند، ديگر وعده هاي غذايي خود را بيشتر از قلم بياندازند و دو بار شام بخورند.

صرف نظر از خوردن ناهار هم بالا رفتن احتمال وقوع تمامي نتايج ذکر شده را به دنبال داشت جز افزايش شاخص توده بدني.
محققان متوجه شدند ميان نخوردن شام و افزايش وزن ۱۰ درصدي يا بيشتر و داشتن شاخص توده بدني بالاي ۲۵ که در دسته ي اضافه وزن يا چاقي قرار مي گيرد، ارتباط چشمگيري وجود داشت.

لازم به ذکر است که شاخص توده بدني محدوديت هاي خود را دارد (مثلاً کسي که اندام بسيار عضلاني و چربي هاي کمي دارد ممکن است طبق اين شاخص چاق محسوب شود) اما زماني که جمعيت گسترده اي را مورد مطالعه قرار مي دهيد اين شاخص به طور کلي به اندازه ي کافي دقيق محسوب مي شود چون داده هاي پرت بر يکديگر غلبه مي کنند.
اين پژوهش مي گويد: «نتايج نشان مي دهد ميان نخوردن شام که بسيار کمتر از نخوردن صبحانه رايج بود و افزايش وزن و اضافه وزن/ چاقي ارتباط بيشتري وجود دارد تا نخوردن صبحانه.»

محققان مي گويند علت آنکه نخوردن شام ممکن است منجر به افزايش وزن شود آن است که باعث مي شود فرد احساس گرسنگي بيشتري کند و در نتيجه در طول روز غذاي بيشتري بخورد.
به گفته ي دانشمندان يک توضيح محتمل ديگر آن است نخوردن شام به معناي محروم شدن از مواد مغذي است که رژيم غذايي فرد بدون آن ها کيفيت کمتري خواهد داشت.
محققان متذکر مي شوند اين تحقيق با محدوديت هايي همراه بوده است. آن ها تکرار اين پژوهش با جمعيت گسترده تري را لازم مي دانند و علاوه بر اين در تحقيق خود عواملي مانند ورزش، اضطراب يا افسردگي را در نظر نگرفته بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره