برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

صدای بدن تان از چه چیزی خبر می دهد؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
صدای بدن تان از چه چیزی خبر می دهد؟

خراسان/گاهي صداهايي از بدن تان شنيده مي شود که هر کدام مي تواند نشانه اي از يک اختلال باشد بنابراين لازم است آن ها را بشناسيم تا بدانيم چه زمان به پزشک مراجعه کنيم 
 
صداهايي که به طور معمول از بدن شنيده مي شود مربوط به صداي به هم پيچيدن معده در زمان گرسنگي يا صداي تيک مفاصل هنگام بلند شدن  يا نشستن است اما صداهاي ديگري هم ممکن است شنيده شود که در ادامه به آن‌ها اشاره مي کنيم :
 
    وزوز گوش
 صداي آشنايي است که بيشتر ما آن را تجربه کرده ايم و هنوز علتي براي آن ذکر نشده است اما به گفته محققان اين صدا در مغز ايجاد مي‌شود و اگر حالت نبضي نداشته باشد مشکل خاصي نيست اما اگر حالت  صداي نبض باشد  ممکن است به دليل مشکل رگ هاي خون رسان  باشد و بايد جدي گرفته شود.

   صداي مفصل 
در اطراف مفصل هاي ما  روغن طبيعي وجود دارد و صداي تق تق ناشي از ترکيدن حباب‌هاي روغني  است ،اگر زياد اين صدا را مي شنويد و دردي احساس مي کنيد به پزشک مراجعه کنيد.
   صداي معده
وقتي غذا از روده 8 متري عبور مي کند در مسير فشرده مي شود زيرا ديواره دستگاه گوارش در حال حرکت است، مخلوط مواد جامد، مايع و گاز در حرکت و فشرده شدن باعث ايجاد صداي معده مي‌شود. هنگامي که گرسنه هستيد، هورموني در مغز شما براي خوردن غذا ترشح مي‌شود، اين ماده هورمون مانند سيگنال هايي را به روده و معده مي فرستد تا منقبض شود  و اين حرکت باعث ايجاد اين صداي غرش مي شود.
معمولا اين صدا آزاردهنده است  به همين دليل اگر  اين صداها هنگام گرسنگي مي آيد، سعي کنيد به جاي سه وعده غذايي بزرگ‌تر ، پنج وعده غذايي کوچک در روز بخوريد. اين کار مي تواند شما را از احساس گرسنگي و تحريک زنجيره اي از رويدادها که صداها را ايجاد مي کند  جلوگيري کند.
اما  مشاهده هر تغييري در حرکات روده اي - از داشتن مدفوع شل بيشتر تا کمبود حرکات روده - باعث نگراني مي شود ، به خصوص اگر اين تغيير همراه با درد شکم يا نفخ باشد  بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. زيرا درد و نفخ مي تواند نشانه يک مشکل جدي يا مزمن در سلامتي ، از جمله آپانديسيت ، روده انسداد يافته يا بيماري خودايمن مانند بيماري سلياک باشد.
   سوت کشيدن  هنگام تنفس
وقتي مخاط در بيني رسوب مي کند و شما مجبور مي شويد در هواي سرد  نفس بکشيد ، جريان هوا در حفره هاي بيني باعث صداي نفس شما مي‌شود.
 سوت بيني همچنين مي‌تواند ناشي از جراحت، جراحي وعفونت هم باشد.
   صداي تق‌تق فک
اين صدا معمولاً به اين دليل است که ديسک‌هاي غضروفي که به عنوان بالشتک‌هاي استخوان‌هاي فک عمل مي‌کنند، در نتيجه جويدن يا آسياب کردن از جايشان در مي‌روند و دوباره سر جايشان بر مي‌گردند.
    ساييدن دندان

دندان قروچه يا ساييدن ناشي از ساييده شدنِ ميناي دندان به يکديگر است.
   باد گلو
آروغ زدن به علت بلعيدن هواي زيادي رخ مي‌دهد. وقتي هوايي که گيرافتاده از مري يا لوله غذا آزاد مي‌شود، باعث مي‌شود صداي آروغ ايجاد شود. سو‌ء هاضمه يا برگشت اسيد معده – وقتي که اسيد به سمت گلو حرکت مي‌کند - مي‌تواند باعث آروغ زدن شود.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar