برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بهترین مواد غذایی برای سلامت جسمی و روحی زنان

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی
بهترین مواد غذایی برای سلامت جسمی و روحی زنان

ديجي کالا/تغيير خلق‌وخو، دل درد و کمردرد قاعدگي، سردرد، کاهش انرژي، شاغل بودن، مديريت کارهاي خانه، انجام وظايف مادري و همسري و … همگي مسائلي هستند که خانم‌ها با آن‌ها سروکار دارند. يک راه حل ساده براي حفظ انرژي و سلامت زنان با وجود مشغله‌ي زياد، داشتن يک رژيم غذايي سالم و مغذي است. شما بر روي دل درد قاعدگي تسلطي نداريد، اما مي‌توانيد آنچه مي‌خوريد را کنترل کنيد تا شرايط‌‌تان بهبود پيدا کند. هر آنچه که مي‌خوريد، بر روي سلامت جسمي و روحي شما تاثير مي‌گذارد، بنابراين بايد مواد غذايي که ميل مي‌کنيد را با دقت انتخاب کنيد.

اين مقاله را به خانم‌ها اختصاص داده‌ايم و مي‌خواهيم بهترين مواد غذايي براي سلامت زنان را معرفي کنيم. اين خوراکي‌ها به برطرف کردن دغدغه‌هاي مختلف خانم‌ها از جمله انواع بيماري‌ها مثل ديابت، بيماري قلبي، سرطان سينه، تقويت سيستم ايمني، مستحکم کردن استخوان‌ها، محافظت از پوست و نرم کردن آن و … کمک مي‌کنند. علاوه بر اين، مواد غذايي ذکر شده در اين مقاله براي کاهش وزن و از بين بردن چين و چروک پوست هم مفيد هستند. در ادامه با ما همراه باشيد.

مواد غذايي مفيد براي قلب
بيماري قلبي، يکي از علل اصلي مرگ‌ومير در ميان خانم‌ها و آقايان است. از هر چهار خانم، علت مرگ يکي از آن‌ها بيماري قلبي است. علاوه بر خوردن مواد غذايي زير براي تقويت قلب، به طور منظم ورزش کنيد و يک رژيم غذايي سالم را دنبال کنيد. خوراکي‌هاي زير مي‌توانند با علل اصلي بيماري‌هاي قلبي و عروقي، از جمله فشار خون بالا، سکته‌ي مغزي و کلسترول بالا مبارزه کنند.


۱. ماهي سالمون
ماهي‌هاي چرب مانند سالمون و ماکارل، به دليل اينکه حاوي مقدار زيادي اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند، به شدت سالم هستند. اين اسيدهاي چرب ضدالتهاب مي‌توانند احتمال مرگ ناشي از بيماري قلبي را تا ۳۳ درصد کاهش دهند و خطر ابتلا به آرتريت را کم کنند.

۲. شکلات تلخ
سلامت قلب و عروق افرادي که شکلات تلخ مصرف مي‌کنند، بهتر از افرادي است که شکلات تلخ نمي‌خورند.
چندين مطالعه نشان داده‌اند که سلامت قلب و عروق افرادي که شکلات تلخ مصرف مي‌کنند، بهتر از افرادي است که شکلات تلخ نمي‌خورند. يک مطالعه به اين نتيجه رسيد که خانم‌هايي که هر هفته يک تا دو بار شکلات تلخ مصرف کردند، در مقايسه با افرادي که اصلا شکلات مصرف نکردند، ۳۲ درصد کمتر در معرض نارسايي قلبي قرار داشتند.

فوايد شکلات تلخ براي سلامت زنان به دليل وجود مقدار زيادي «پلي‌فنول و فلاوانول» در آن است. اين ترکيبات ضدالتهابي هستند و به محافظت از قلب کمک مي‌کنند. هنگام خريد، شکلات تلخ ۷۴ درصد بخريد، چون فلاوانول بيشتري دارد.

۳. گردو
گردو يک خوراکي مفيد ديگر براي سلامت زنان است. هر ساله از هر چهار خانم آمريکايي، يک نفر بر اثر بيماري قلبي فوت مي‌کند. ۹۰ درصد خانم‌ها يک يا چند عامل خطر (ريسک فاکتور) بيماري‌هاي قلبي و عروقي را دارند. از حياتي‌ترين اندام بدن‌ خود (يعني قلب)، با اضافه کردن گردو به رژيم غذايي‌تان محافظت کنيد. گردو، که شکلي شبيه به قلب دارد، حاوي آنتي‌اکسيدان‌ها و اسيدهاي چرب امگا ۳ است، که به حفظ سلامت قلب کمک مي‌کنند.


يک مطالعه به اين نتيجه رسيد که خوردن روزانه‌ي مقداري گردو مي‌تواند به طرز چشمگيري جريان خون را به قلب و از قلب بهبود ببخشد. يک مطالعه‌ي حيواني ديگر به اين نتيجه رسيد که خوردن روزانه‌ي گردو، احتمال ايجاد سرطان سينه را به تاخير انداخت و سرعت رشد تومور را در موش‌ها کاهش داد. علت اين موضوع مي‌تواند وجود آنتي‌اکسيداني به نام «فيتوسترول» باشد که با سرطان مبارزه مي‌کند.

۴. سير
تقريبا يک سوم خانم‌هايي که بين ۴۵ و ۵۵ سال هستند، فشار خون بالا دارند. اين عارضه منجر به مشکلات جدي مثل بيماري قلبي يا سکته مي‌شود. سير گياهي است که با بيماري قلبي مبارزه مي‌کند. اين گياه حاوي «آليسين» است. در يک بررسي نشان داده شد که ممکن است اين ترکيب، مانند داروهاي موجود، فشار خون بالا را کاهش دهد.

بر اساس يک مطالعه، سير همچنين مي‌تواند از طريق کاهش تجمع پلاک‌ها و ممانعت از شکل‌گيري پلاک‌هاي جديد در سرخرگ، از پيشرفت بيماري قلبي جلوگيري کند. سير پخته شده خواص خود را از دست مي‌دهد، پس بهتر است آن را به صورت خام يا پودر شده مصرف کنيد.

۵. روغن زيتون


روغن زيتون سرشار از چربي‌هاي تک غيراشباع است، که کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزايش مي‌دهند.
يک مطالعه به اين نتيجه رسيد که «رژيم مديترانه‌اي»، که حاوي چربي‌هاي سالم مانند روغن زيتون است، تقريبا تا ۳۰ درصد از حمله‌ي قلبي، سکته‌ي مغزي و مرگ ناشي از بيماري قلبي در افرادي که  در معرض خطر بالاي بيماري قلبي و عروقي قرار داشتند، جلوگيري کرد.

روغن زيتون سرشار از چربي‌هاي تک غيراشباع است، که کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزايش مي‌دهند، که اين موضوع به کاهش خطر بيماري قلبي کمک مي‌کند.

۶. سيب
يکي از بهترين ميوه‌ها براي سلامت زنان، سيب است. «سندرم متابوليک»، سندرمي که به شاخه‌اي از اختلالات مثل مقاومت به انسولين، فشار خون بالا و افزايش سطح کلسترول منجر مي‌شود، علت اصلي بروز بيماري قلبي است.

خانم‌هايي که در رژيم غذايي‌شان کربوهيدرات تصفيه شده‌ي زيادي مصرف مي‌کنند يا اضافه وزن دارند و همچنين خانم‌هايي که در دوران پس از يائسگي قرار دارند، به شدت مستعد ابتلا به اين سندرم هستند. بر اساس مطالعات، سيب يکي از موثرترين خوراکي‌ها در کاهش خطر مرگ ناشي از بيماري عروق کرونر است.

مواد غذايي براي تقويت قدرت مغز زنان
بر اساس انجمن آلزايمر آمريکا، بيماري آلزايمر، پنجمين علت مرگ در خانم‌ها است. اين بيماري خانم‌ها را بيشتر از آقايان درگير مي‌‌کند. شايد علت اين موضوع اين باشد که خانم‌ها بيشتر از آقايان عمر مي‌کنند و سن زياد، مهم‌ترين عامل خطر آلزايمر است.

کاهش مصرف مواد غذايي سرشار از آنتي‌اکسيدان ممکن است منجر به زوال شناختي شود. خوراکي‌هاي حاوي آنتي‌اکسيدان با راديکال‌هاي آزاد که سلول‌ها را تخريب مي‌کنند، مبارزه مي‌کنند. مواد غذايي زير را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد تا قدرت مغزتان بيشتر شود.

۱. ميگو
ميگو يک غذاي دريايي مفيد براي سلامت زنان به شمار مي‌رود. ميگو يکي از قدرتمندترين منابع يک ماده‌ي غذايي ضروري به نام «کولين» است، که دريافت آن دشوار است. اين ترکيب براي ساختار و عملکرد سلول‌ها ضروري است و کمبود آن منجر به اختلالات عصب شناختي و کاهش عملکرد شناختي مي‌شود. اين ترکيب نه تنها به عنوان غذاي مغز عمل مي‌‌کند، بلکه در کاهش خطر سرطان سينه هم مفيد است.

۲. دارچين
ژنتيک و سابقه‌ي خانوادگي، نقش مهمي در ابتلا به آلزايمر دارند. بنابراين اگر سابقه‌ي خانوادگي ابتلا به آلزايمر داريد، بايد سبک‌ زندگي سالم را در پيش بگيريد تا خطر ابتلا به اين بيماري در شما کاهش پيدا کند. در اين راستا بايد دارچين را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد. بر اساس مطالعات، اين ادويه‌ي خوش‌بو از شکل‌گيري بيماري آلزايمر جلوگيري مي‌کند.

۳. بلوبري (زغال اخته‌ي آبي)
يکي از آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در بلوبري به نام «آنتوسيانين»، بدن شما را از راديکال‌هاي آزادِ تخريب‌کننده‌ي سلول‌ها پاکسازي مي‌کند.
بلوبري يک سوپرفود سرشار از آنتي‌اکسيدان است و فوايد زيادي براي سلامت زنان دارد. يکي از آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در بلوبري به نام «آنتوسيانين»، بدن شما را از راديکال‌هاي آزادِ تخريب‌کننده‌ي سلول‌ها پاکسازي مي‌کند. در يک مطالعه نشان داده شد که خانم‌هايي که هر هفته بلوبري خوردند، نسبت به زناني که اين ميوه را نخوردند، زوال عقلي کمتري را طي دوره‌ي مطالعه تجربه کردند.

اين آنتي‌اکسيدان براي پوست هم مفيد است. به طوري که پوست را نرم کرده و چين و چروک را از بين مي‌برد؛ چيزي که همه‌ي خانم‌ها به دنبال آن هستند. بلوبري با بيماري قلبي هم مبارزه مي‌کند.

۴. کره‌ي بادام

جايگزين کردن کره‌ي بادام زميني با کره‌ي بادام، يک راهکار مناسب براي حفظ سلامت زنان و مبارزه با از دست دادن حافظه‌ مرتبط با ‌افزايش سن است. بادام مقدار زيادي ويتامين E دارد، که نشان داده شده خطر اختلال شناختي را کاهش مي‌دهد.

بر اساس مطالعات، مواد مغذي موجود در بادام مي‌توانند سرعت زوال ناشي از بيماري آلزايمر را کاهش دهند. به عنوان ميان وعده، يک قاشق چاي‌خوري از کره‌ي بادام را روي کرفس بريزيد و نوش جان کنيد.

مواد غذايي براي محافظت از خانم‌ها در برابر سرطان
بعد از بيماري قلبي، سرطان دومين علت مرگ خانم‌هاي آمريکايي است. سرطان سينه و سرطان ريه، دو مورد از رايج‌ترين انواع سرطان در بين خانم‌ها هستند. هيچ ماده‌ي غذايي نمي‌تواند به طور کامل شما را از سرطان دور کند، با اين‌حال، تحقيقات به طور واضح نشان داده‌اند که رژيم غذايي، تاثير به سزايي در جلوگيري از سرطان دارد. مواد غذايي زير براي مبارزه با سرطان مفيد هستند.

۱. زردچوبه
سرطان سينه، رايج‌ترين سرطان در ميان خانم‌ها در سرتاسر جهان و دومين علت اصلي مرگ ناشي از سرطان در خانم‌ها است. به گفته‌ي محققان، يک روش براي کاهش خطر مرگ ناشي از سرطان، خوردن مواد غذايي مثل زردچوبه است که از سرطان جلوگيري مي‌کنند.

اين ادويه حاوي «کورکومين» است که خواص زيادي براي سلامت زنان دارد. التهاب مزمن، عامل خطر اصلي ايجاد و پيشرفت سرطان است. نشان داده شده است که خواص ضدالتهابي کورکومين، شکل‌گيري سرطان را کاهش مي‌دهد.

۲. نان سبوس‌دار
نان سبوس‌دار هم تاثيرات مفيدي بر سلامت زنان دارد. مطالعه‌ي انجام شده در دانشگاه هاروارد به اين نتيجه رسيد که خوردن بيشتر مواد غذايي حاوي فيبر زياد ممکن است از طريق کمک به کاهش سطح استروژن موجود در خون، که به شدت با شکل‌گيري سرطان سينه در ارتباط است، خطر سرطان سينه را کاهش دهد. يک تکه نان سبوس‌دار، تا ۶ گرم پروتئين مورد نياز بدن را تامين مي‌کند.

۳. گوجه فرنگي

گوجه فرنگي چون حاوي نوعي آنتي‌اکسيدان به نام «ليکوپين» است، مي‌تواند به محافظت از DNA در مقابل آسيب ديدن کمک کند.
گوجه فرنگي به دليل اينکه حاوي مقدار زيادي از نوعي آنتي‌اکسيدان به نام «ليکوپين» است، مي‌تواند به محافظت از DNA در مقابل آسيب ديدن کمک کند. آسيب ديدن DNA منجر به سرطان‌هاي سينه، ريه و … مي‌شود. ميزان ليکوپين هنگام حرارت يافتن افزايش پيدا مي‌کند. بنابراين حتما رب گوجه فرنگي يا گوجه فرنگي رنده شده را به غذاهايي مثل املت يا مرغ و پاستا اضافه کنيد تا از فوايد ليکوپين، بيشترين بهره را ببريد.

۴. بادام زميني
بادام زميني، که معمولا خواص آن در مبارزه با سرطان به شدت دست‌کم گرفته مي‌شود، منبع عالي کولين است. يک مطالعه به اين نتيجه رسيد که خانم‌هايي که بيشترين ميزان کولين را مصرف کردند، در مقايسه با افرادي که کمترين ميزان اين آنتي‌اکسيدان را خوردند، در معرض کمترين درصد خطر سرطان سينه قرار داشتند. مطالعات ديگر، کمبود کولين را با افزايش خطر سرطان کبد و بيماري‌هاي ديگر مثل بيماري کبد چرب مرتبط دانسته‌اند.

۵. چاي سبز
چاي سبز سرشار از آنتي‌اکسيداني به نام پلي‌فنول است که فوايد زيادي براي سلامت زنان دارد. اين آنتي‌اکسيدان داراي خواص ضدسرطاني است. در يک مطالعه، محققان به اين نتيجه رسيدند که ميزان استروژن در ادرار افرادي که هر روز دست‌کم يک فنجان چاي سبز نوشيدند، کاهش يافت.

مواد غذايي براي بهبود سيستم ايمني و خلق‌وخوي زنان
ايجاد تعادل بين کار و زندگي شخصي دشور است و انرژي زيادي را مي‌گيرد. به همين دليل است که خانم‌ها بيشتر از آقايان در معرض افسردگي و اضطراب قرار دارند. هر ساله، تقريبا ۱۲ ميليون نفر از خانم‌ها دچار يکي از اختلالات افسردگي مي‌شوند.

زماني که سطح استرس بدن‌تان بالا باشد، سيستم ايمني بدن‌ در معرض خطر قرار مي‌گيرد. خوراکي‌هاي زير به کاهش سطح هورمون استرس، که تاثيرات مخربي بر سيستم ايمني دارد، کمک مي‌کنند و براي تسکين بيماري‌هاي مرتبط با اختلالات خودايمني مفيد هستند.

۱. قارچ

قارچ نه تنها کالري کمي دارد، بلکه منبع خوبي از پتاسيم هم محسوب مي‌شود. پتاسيم يک ماده‌ي مغذي است که مي‌تواند قند خون را کاهش دهد و تاثيرات منفي سديم زياد در بدن را کاهش دهد. محققان در دانشگاه فلوريدا نشان دادند که مصرف روزانه‌ي قارچ پخته شده، باعث تقويت سيستم ايمني در شرکت‌کنندگان شد. قارچ ويتامين D هم دارد که براي تمرکز مفيد است.

۲. آجيل برزيلي
براي کاهش ميزان آنتي‌بادي‌هاي ضدتيروئيدي، آجيل برزيلي را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد. اين نوع آجيل‌، غني از سلنيوم است.
يک بيماري خودايمني که بيشتر خانم‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد، «هاشيموتو» نام دارد. در اين بيماري سيستم ايمني به غده‌ي تيروئيد، که وظيفه‌ي کنترل سوخت‌وساز را بر عهده دارد، حمله مي‌کند و باعث کاهش عملکرد آن، اضافه وزن و بي‌حالي مي‌شود.

براي کاهش ميزان آنتي‌بادي‌هاي ضدتيروئيدي، آجيل برزيلي را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد. اين نوع آجيل‌، غني از سلنيوم است. سلنيوم يک ماده‌ي معدني است که به عملکرد بهتر تيروئيد کمک مي‌کند. بيشتر افرادي که دچار اختلالات تيروئيدي هستند، کمبود سلنيوم دارند.

۳. چغندر
چغندر علاوه بر اينکه منبع بسياري از ترکيبات فيتوشيميايي است، منبع منحصر به فرد رنگدانه‌ي بتالائين هم محسوب مي‌شود که فعاليت‌هاي آنتي‌اکسيداني و ضدالتهابي دارد. يکي ديگر از رنگدانه‌هاي چغندر به نام «بتائين»، نه تنها با التهاب مبارزه مي‌کند، بلکه سرعت سوخت‌وساز را هم افزايش مي‌دهد.‌

همچنين نشان داده شده است که بتائين سطح هورمون سروتونين (هورمون شادي) را در مغز افزايش مي‌دهد. چغندر يکي ازخوراکي‌هاي ضدالتهاب است که با افزايش وزن هم مبارزه مي‌کند.

مواد غذايي مفيد براي پوست و موي خانم‌ها
خانم‌ها به ظاهر خود توجه ويژه‌اي دارند و دل‌شان مي‌خواهد هميشه خوب به نظر بيايند. همه‌ي ما مي‌دانيم که پوست و مو نقش مهمي بر زيبايي دارد. يکي از راه‌هاي تقويت و کمک به سلامت پوست و مو، مصرف بعضي از مواد غذايي مثل موارد زير است. اين خوراکي‌ها به درمان آکنه، مقابله با پيري زودرس، کاهش ظاهر چين‌وچروک، سلامت موها و … کمک مي‌کنند. خوراکي‌هاي زير را بخوريد تا مو و پوست‌تان تغذيه شود.

۱. فلفل دلمه‌اي قرمز
فلفل دلمه‌اي قرمز در سلامت زنان نقش به سزايي دارد. به پرتقال به دليل اينکه حاوي مقدار زيادي ويتامين C است، توجه زيادي مي‌شود. اما بايد به شما بگوييم که فلفل دلمه‌اي، بهترين منبع اين ويتامين است. محققان در يک مطالعه مصرف ويتامين C در بيش از ۴ هزار خانم را بررسي کردند. آن‌ها به اين نتيجه رسيدند که پوست خانم‌هايي که ويتامين C بيشتري مصرف کردند، چين‌وچروک و خشکي کمتري داشت.

۲. گشنيز
سلوليت يک مشکل زيبايي رايج در ميان خانم‌ها است. به طوري که ۹۰ درصد خانم‌ها در طول زندگي‌شان دچار اين عارضه مي‌شوند. اين عارضه فقط خانم‌هاي چاق و داراي اضافه وزن را درگير نمي‌کند و خانم‌هاي لاغر و خوش‌اندام را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

يک راهکار براي بهبود اين عارضه، خوردن سبزيجات تازه مثل گشنيز است. اين سبزي به برطرف کردن سموم از بدن کمک مي‌کند. از اين طريق مي‌توانيد از ذخاير چربي در بدن‌تان راحت شويد، که اين موضوع به کاهش ظاهر سلوليت کمک مي‌کند.

۳. سيب‌زميني شيرين

خانم‌ها هم بيشتر از آقايان در معرض بيماري‌هاي مرتبط با چشم هستند و هم بيشتر دچار بيماري‌هايي مثل ديابت مي‌شوند که چشم را تحت تاثير قرار مي‌دهند.
خانم‌ها هم بيشتر از آقايان در معرض بيماري‌هاي مرتبط با چشم هستند و هم بيشتر دچار بيماري‌هايي مثل ديابت مي‌شوند که چشم را تحت تاثير قرار مي‌دهند. با خوردن سيب‌زميني شيرين، با يک تير دو نشان مي‌زنيد. سيب‌زميني شيرين سرشار از بتاکاروتن است که به مراقبت و حفظ سلامت چشم کمک مي‌کند. يک مطالعه نشان داد که مواد غذايي غني از کاروتنوئيد، پوست را هم سالم‌تر و درخشان‌تر مي‌کنند.

۴. قارچ شيتاکه
با اضافه کردن قارچ شيتاکه به رژيم غذايي‌تان، مس بيشتري دريافت مي‌کنيد. بدن شما براي توليد رنگدانه براي پوست و مو به مس نياز دارد. اين نوع قارچ، بهترين منبع مس است. نصف فنجان از قارچ شيتاکه، ۷۱ درصد از نياز روزانه‌ي بدن به مس را برطرف مي‌کند.

مواد غذايي مناسب براي خانم‌هاي باردار
بهترين راه براي کمک به سلامت نوزاد اين است که قبل و طي دوران بارداري، غذاهاي سالم و مغذي بخوريد. مطالعات نشان مي‌دهند که داشتن رژيم غذايي متعادل، منجر به عوارض کمتر، زايمان راحت‌تر و نواقص مادرزادي کمتر مي‌شود. تغذيه‌ي شما به عنوان مادر، بر روي جنين شما تاثير زيادي مي‌گذارد. اگر شما هم باردار هستيد، مواد غذايي زير را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد.

۱. اسفناج

اسفناج هم نقش مهمي بر سلامت زنان دارد. همان‌طور که مي‌دانيد، بعضي از ميکروب‌ها مفيد هستند. وجود ميکروب‌هاي سالم در بدن، براي سلامت مادر و جنين اهميت دارد.

چندين مطالعه به اين نتيجه رسيده‌اند که ميکروبيوم سالم مي‌تواند از مادر و جنين در مقابل عوارض مربوط به سيستم ايمني، مانند آلرژي محافظت کرده و به جلوگيري از ابتلا به ديابت بارداري، عفونت‌هاي واژن و اضافه وزن شديد کمک کند. از اضافه کردن اسفناج به رژيم غذايي در دوران بارداري غافل نشويد.

۲. تخم کدو حلوايي
هنگام دوران بارداري، اهميت مصرف مواد غذايي حاوي آهن بيشتر مي‌شود. مصرف آهن بيشتر به خون‌سازي کمک مي‌کند، که اين موضوع در انتقال اکسيژن مورد نياز به جنين مفيد است. کمبود آهن مي‌تواند خطر زايمان نارس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و حتي مرگ مادر و نوزاد را کاهش دهد. پس حتما حواس‌تان باشد در دوران بارداري به اندازه‌ي کافي آهن مصرف کنيد.

۳. کلم بروکلي
کلم بروکلي يک سوپرفود محسوب مي‌شود. نصف فنجان کلم بروکلي پخته شده حاوي ۸۵ درصد از ويتامين C مورد نياز بدن است. اين ويتامين براي توليد کلاژن ضروري است. کلاژن نوعي پروتئين محسوب مي‌شود که در ساخت استخوان‌ها، تاندون‌ها و پوست نوزاد اهميت دارد. ويتامين C جذب آهن را هم افزايش مي‌دهد. پس با کلم بروکلي يک سالاد سالم و خوشمزه درست کنيد تا از خواص آن بهره‌مند شويد.

کلام آخر
خانم‌ها بايد با خوردن مواد غذايي مغذي و سالم، انرژي مورد نياز بدن‌شان را تامين ‌کنند. در اين مقاله از ديجي‌کالا مگ به معرفي چندين ماده‌ي غذايي مختلف براي سلامت زنان پرداختيم که براي قلب، مغز، پوست، مو، مادران باردار و … مفيد هستند. اين مواد غذايي را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد تا از خواص آن‌ها برخوردار شويد.

منبع: eat this
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره