نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

راه های از بین بردن ترک های پوستی

منبع
مجله پزشکي دکتر سلام
بروزرسانی
راه های از بین بردن ترک های پوستی

مجله پزشکي دکتر سلام/هنگامي که موانع پوستي شما به خطر بيفتد ترک خوردگي مي تواند رخ دهد. به طور معمول اين علامت خشکي و تحريک پوست است، اما دلايل زيادي براي بروز آن وجود دارد. پاها، دست ها و لب هاي شما ممکن است به ويژه در معرض ترک خوردگي قرار بگيرند. با اين حال، بسته به علت بروز آن پوست ترک خورده نيز مي تواند در مناطق ديگر بدن ايجاد شود.

بيشتر دلايل ترک خوردن پوست را مي توان با درمان هاي خانگي کنترل کرد، اما اگر پوست ترک خورده شما شديد است يا هرگونه عارضه اي داريد بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. به گزارش هلث لاين، بياييد به بررسي دلايل مختلف ترک خوردگي پوست همراه با روش هايي براي تسکين کمک کنيم.

علت ترک خوردگي پوست چيست؟
بسته به علت بروز ترک خوردگي پوست ممکن است با علائم مختلف ديگري همراه باشد. توجه به اين علائم ممکن است به تشخيص دقيق علت کمک کند.

پوست خشک
خشکي پوست شايع ترين علت ترک خوردگي پوست است. در پوستي صاف و مرطوب روغن هاي طبيعي با حفظ رطوبت از خشک شدن پوست جلوگيري مي کنند، اما اگر پوست شما چربي کافي نداشته باشد رطوبت خود را از دست مي دهد که اين باعث خشک و جمع شدن پوست و منجر به ترک خوردگي مي شود. خشکي پوست ممکن است به دليل موارد زير ايجاد شود:

هواي سرد
در زمستان رطوبت و دماي کم مي تواند پوست شما را خشک کند، همچنين گرمايش در فضاي داخلي نيز باعث کاهش رطوبت در خانه مي شود.

محرک هاي شيميايي. بسياري از محصولات مانند صابون ظرفشويي و مواد شوينده لباس مي توانند حاوي مواد شيميايي سخت باشند که اين مواد مي توانند به موانع پوست آسيب برسانند و باعث خشکي آن شوند.

آب گرم
دوش يا شستن ظرف ها با آب گرم مي تواند رطوبت پوست را کاهش دهد.

دارو
خشکي ممکن است از عوارض جانبي برخي داروها مانند رتينوئيدهاي موضعي باشد.

رطوبت بيش از حد. هنگامي که پوست شما به طور مداوم در معرض رطوبت قرار دارد در واقع مي تواند باعث تحريک و خشکي پوست شود. اين امر مي تواند پس از مدت طولاني پوشيدن جوراب و عرق کردن پاها نيز اتفاق بيفتد زيرا آب تحريک کننده پوست است.


اگزما
اگزما نوعي بيماري پوستي است که باعث قرمزي و خارش مي شود، همچنين به عنوان درماتيت آتوپيک شناخته مي شود. اين عارضه احتمال مي رود در هر نقطه از بدن رخ دهد، اما بيشتر اوقات صورت، دست ها و چين هاي بازوي داخلي و پشت زانوها را تحت تاثير قرار مي دهد. اين وضعيت باعث مي شود پوست بسيار خشک به نظر برسد که مي تواند منجر به ترک خوردگي شود. علائم ديگر اگزما عبارتند از:

لايه لايه شدن

پوسته پوسته شدن

تاول

خارش شديد

تکه هاي خشن و پوسته پوسته شده

پسوريازيس

پسوريازيس نوعي اختلال در عملکرد سيستم ايمني بدن است که باعث رشد سريع سلول هاي پوست مي شود. با جمع شدن سلول هاي اضافي پوست، پوسته پوسته مي شود و التهاب نيز سهم بزرگي در آن دارد. تجمع سريع سلول ها مي تواند منجر به خشکي و ترک خوردگي شود، همراه با:

تکه هاي قرمز

فلس سفيد نقره اي

خارش در برخي موارد

اين علائم مي توانند در هر جايي ايجاد شوند، اما اغلب در موارد زير مشاهده مي شوند:

پوست سر

آرنج

زانو

کمر

نوروپاتي ديابتي

ترک پاشنه پا از عوارض شايع ابتلا به ديابت نوع 1 و 2 است. اين بيماري مي تواند منجر به نوروپاتي ديابتي يا آسيب عصبي ناشي از ديابت شود. در نوروپاتي ديابتي اعصاب شما نمي توانند به درستي رطوبت پوست را کنترل کنند که اين امر مي تواند منجر به خشکي و ترک خوردن به خصوص در پا شود. علائم ديگر نوروپاتي ديابتي عبارتند از:

بي حسي در پا يا دست

درد در پاها يا دست ها

پينه پا

ضعف مچ پا

افراد مبتلا به ديابت مستعد ابتلا به عفونت هاي پوستي هستند. در بسياري از موارد خشکي روي پا مي تواند در نتيجه پاي ورزشکار يا کچلي باشد.


پاي ورزشکار

علت ديگر ترک پا، پاي ورزشکار است، اين يک عفونت پوستي است که توسط قارچ ايجاد مي شود. عفونت که به طور معمول بين انگشتان يا پايين پا ايجاد مي شود مي تواند باعث ترک خوردگي پوست شود. علائم ديگر عبارتند از:

سرخي

پوسته پوسته شدن

ورم

خارش

پاي ورزشکار اغلب بر افرادي که به طور مرتب پاي خيس دارند مانند شناگران و دوندگان تاثير مي گذارد، همچنين در افراد مبتلا به ديابت نيز شايع است.

 

لب هاي خشکيده و ترک خورده
هنگامي که لب هاي شما بسيار خشک يا تحريک مي شود مي تواند ترک بخورد يا پوسته پوسته شود و در بعضي موارد متورم، خارش دار يا زخم شود. التهاب يا خشکي لب ها به دلايل مختلفي رخ مي دهد. برخي از رايج ترين دلايل ترک خوردن لب ها عبارتند از:

ليسيدن مکرر لب

هواي سرد

قرار گرفتن در معرض باد

واکنش آلرژيک به مرهم لب يا محصول ديگر

کراتوليز لايه برداري

کراتوليز لايه برداري باعث ايجاد لايه برداري روي دست و پا مي شود. اين عارضه به طور معمول کف دست را تحت تاثير قرار مي دهد، اما مي تواند در کف پاها نيز ظاهر شود. پوست با جدا شدن لايه بالايي سد طبيعي خود را از دست مي دهد که اين امر مي تواند منجر به خشکي و ترک خوردگي شود. علائم ديگر عبارتند از:

تاول هاي پر از هوا
سرخي

درمان خانگي براي ترک خوردگي پوست
چندين روش مختلف وجود دارد که مي توانيد پوست ترک خورده را در خانه درمان کنيد در صورتي که شرايط خيلي شديد نباشد. بسته به علت و محل ترک خوردگي پوست احتمال مي رود بخواهيد يکي از اين روش هاي مراقبت از خود را امتحان کنيد.

پماد يا کرم مرطوب کننده
از آنجا که خشکي پوست مي تواند باعث ترک خوردن يا بدتر شدن آن شود. مهم است پوست خود را به خوبي مرطوب نگه داريد که اين کار را مي توانيد با استفاده مکرر از مرطوب کننده انجام دهيد. استفاده از کرم و پماد به دليل اينکه توانايي کمک به حفظ رطوبت در پوست شما را دارند، موثرتر هستند، همچنين مي توانيد محصولي با موادي مانند موارد زير را امتحان کنيد:

روغن جوجوبا

روغن نارگيل

روغن زيتون

شي باتر

مرطوب کننده را دو تا سه بار در روز استفاده کنيد از جمله بلافاصله پس از حمام و به ويژه روي خشک ترين قسمت هاي بدن خود تمرکز کنيد.

وازلين

وازلين با آب بندي و محافظت از پوست ترک ها را درمان مي کند. اين ژله توانايي جذب رطوبت را دارد که به بهبود پوست ترک خورده کمک مي کند. براي استفاده از اين روش درماني:

روي مناطقي که پوست شما ترک خورده است وازلين بزنيد.

منطقه را با باند يا گاز بپوشانيد، اگر روي پاشنه هاي ترک خورده وازلين مي ماليد بعد از اين کار جوراب بپوشيد.

اين کار را سه بار در روز به ويژه بلافاصله پس از حمام تکرار کنيد.

وازلين به ويژه براي خشکي لب گزينه بسيار عالي است. قبل از استفاده از اين محصول حتما فهرست مواد تشکيل دهنده آن را بخوانيد تا مطمئن شويد اين محصول شامل موارد حساسيت زا نيست.

کرم موضعي هيدروکورتيزون
کرم موضعي هيدروکورتيزون مي تواند گزينه خوبي براي ترک پوست باشد که داراي لکه هاي قرمز يا خارش باشد. اين نوع کرم حاوي کورتيکواستروئيدها است که تحريک و تورم را کاهش مي دهد. کرم هاي هيدروکورتيزون با قدرت هاي مختلف موجود هستند، ملايم ترين نوع آن به عنوان روش هاي درماني بدون نسخه موجود است که مي توانيد از داروخانه خريداري کنيد، اما براي تهيه کرم هيدروکورتيزون قوي تر به نسخه پزشک نياز داريد. هنگام استفاده از هيدروکورتيزون دستورالعمل بسته را مطالعه کنيد، همچنين مي توانيد اين روش درماني را با يک مرطوب کننده ترکيب کنيد. نخست کرم هيدروکورتيزون را بزنيد و مرطوب کننده را به آن اضافه کنيد. قبل از استفاده از کرم موضعي هيدروکورتيزون بهتر است با متخصص پوست صحبت کنيد تا ببينيد آيا به وضعيت خاص شما کمک مي کند يا خير.

باند مايع
بانداژ مايع پوست مي تواند ترک هاي عميق پوستي را درمان کند. اين روش درماني بدون نسخه با نگه داشتن پوست ترک خورده در کنار هم بهبود آن را تسريع مي بخشد. براي استفاده از باند مايع دستورالعمل هاي روي بسته بندي را بخوانيد. از آنجا که بايد باند مايع به پوست شما بچسبد از استفاده از آن با کرم ها يا پماد هاي ديگر خودداري کنيد.

لايه برداري
لايه برداري ملايم مي تواند سلول هاي خشک و مرده را از سطح پوست شما پاک کند. اين روش درماني اغلب براي ترک پا و پاشنه پا توصيه مي شود. براي لايه برداري از پاها:

پاها را به مدت 20 دقيقه در آب خيس کنيد.

با استفاده از لوفا يا سنگ پا پوست خشک را به آرامي از بين ببريد.

سپس پاها را خشک کنيد و مرطوب کننده بزنيد.

براي شروع يک يا دو بار در هفته لايه برداري کنيد.

داروي ضد قارچ

اگر فکر مي کنيد پاي ورزشکار داريد مي توانيد يک درمان موضعي قارچ را شروع کنيد.

عوارض ترک خوردگي پوست

اگر پوست ترک خورده شما با مراقبت و درمان هاي خانگي بهتر نشود مي تواند مشکلات ديگري به وجود آورد. عوارض احتمالي عبارتند از:

خون ريزي

آسيب عميق تر پوست

جاي زخم

عفونت هاي باکتريايي مانند سلوليت

درد هنگام راه رفتن يا ايستادن

چه موقع به پزشک مراجعه کنيم؟

موارد خفيف ترک خورده پوست را مي توان در خانه درمان کرد، اما اگر پوست ترک خورده شما پس از 2 هفته درمان بهتر نشد يا حتي وضعيت آن بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنيد. اگر پوستي ترک خورده با يکي از شرايط زير داريد بايد به دنبال مراقبت هاي پزشکي باشيد:

خون ريزي

پر از چرک

قرمزتر يا بيشتر تحريک مي شود

خارش شديد

همراه با تب

در پايان
در بسياري از موارد ترک خوردگي ناشي از پوستي است که بسيار خشک، ملتهب يا تحريک شده است. اين اتفاق مي افتد وقتي پوست شما رطوبت زيادي را از دست مي دهد که تجزيه مي شود. بيشتر افراد دچار ترک خوردگي پوست در پاها، دست ها و لب هاي خود مي شوند، اما مي تواند هر قسمت از بدن شما را تحت تاثير قرار دهد. شما مي توانيد پوست هاي ترک خورده را با روش هاي درماني مانند وازلين، کرم هاي مرطوب کننده، کرم هاي ملايم هيدروکورتيزون و بانداژهاي مايع درمان کنيد، اما اگر ترک خوردگي بهتر نشد يا علائمي از عفونت داريد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره