برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

8 دلیل احتمالی زنگ زدن گوش

منبع
تبيان
بروزرسانی
8 دلیل احتمالی زنگ زدن گوش

تبيان/يک متخصص شنوايي شناسي، مواردي را که ممکن است باعث شنيده شدن صداي زنگ در گوشتان شود را با شما در ميان مي‌گذارد. با ما همراه باشيد...


گوش‌هايتان هنگام زنگ زدن چيزي به شما مي‌گويند، اين روشي است که آن‌ها به ما اجازه مي‌دهند تا بدانيم چيزي آن طور که بايد، عمل نمي‌کند. طبق گفته مرکز صوت درماني، بيش از 360،000 کانادايي دچار زنگ زدن گوش، بيماري معروف به وزوز گوش هستند. اين وضعيت مي‌تواند بزرگسالان جوان يا پير را تحت تأثير قرار دهد، مي‌تواند دائمي يا متناوب بوده و بسيار آزاردهنده باشد يا يک صداي پس‌زمينه‌اي پايين داشته باشد. لکن وزوز گوش مي‌تواند به دلايل زيادي رخ دهد که در ادامه به برخي از مهم‌ترين آن‌ها اشاره کرده‌ايم.

  
1. صداي بلند
کساني که با ابزارهاي پر سر و صدا کار مي‌کنند و يا به طور معمول موسيقي با صداي بسيار بلند پخش مي‌کنند، خود را در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار مي‌دهند. اما مي‌توانيد براي محافظت از خود در برابر صدمات، گام‌هايي برداريد. اگر بيرون از منزل مي‌دويد، ميزان صداي موسيقي خود را به نصف برسانيد و حتي هنگام استفاده از دستگاه چمن‌زن، از محافظ شنوايي استفاده کنيد.

2. افزايش بيش از حد موم گوش
غالباً، تجمع موم طبيعي گوش به نام "سرومن" مي‌تواند گوش‌هاي شما را مسدود کرده و باعث شود صداهايي که وجود ندارند، را بشنويد. موم بايد فقط توسط پزشک برداشته شود. پس از بيرون آمدن، وزوز گوش از بين مي‌رود.
کساني که با ابزارهاي پر سر و صدا کار مي‌کنند و يا به طور معمول موسيقي با صداي بسيار بلند پخش مي‌کنند، خود را در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار مي‌دهند

3. اختلال مفصل گيجگاهي فکي و عضلاني
يک اختلال مفصل گيجگاهي فکي و عضلاني (TMJ) در جايي که استخوان فک به جمجمه متصل مي‌شود، نه داخل گوش، رخ مي‌دهد؛ اما هنوز هم مي‌تواند سبب شود تا صداهاي غيرطبيعي را بشنويد. متخصص شنوايي شناسي مي‌گويد: من در مصاحبه مرسوم خود با بيماران، مي‌پرسم آيا شما هيچ کار دندانپزشکي انجام داده‌ايد؟ آيا شما با فک خود مشکلي داريد؟ در واقع دندان‌پزشک مي‌تواند به فهميدن علت اين مشکل به آن‌ها کمک کند.

4. ضربه مغزي
صداي زنگ در گوش يکي از علائم ضربه مغزي است، به خصوص اگر در يک گوش باشد. نشانه‌هاي ديگر ضربه مغزي شامل سرگيجه، حالت تهوع و سردرد است.

5. برخي داروها

انواع مختلفي از داروها، مخصوصاً در دوزهاي بالاتر، باعث وزوز گوش مي‌شوند. اين موارد شامل آنتي‌بيوتيک‌هاي خاص، داروهاي ضدافسردگي و حتي ميزان اضافي آسپرين است. خوشبختانه، در بسياري از موارد، زماني که مصرف دارو قطع مي‌شود، زنگ زدن گوش متوقف مي‌گردد.

6. اتوسکلروز
يک اختلال ارثي به نام اتوسکلروز باعث رشد غيرطبيعي استخوان گوش مياني مي‌شود. اين مسئله مي‌تواند منجر به کاهش شنوايي و وزوز گوش شده و از اواسط 30 سالگي شروع مي‌شود؛ اما خوشبختانه، با کمک جراحي قابل درمان است و اگر مي‌دانيد که سابقه خانوادگي اتوسکلروز را داريد، غالباً مي‌توانيد آن را به زودي رفع کنيد.

7. برخي بيماري‌ها و شرايط پزشکي
صداي زنگ و خروش در گوش مي‌تواند نشانه‌اي از يک بيماري باشد، مثل فشار غيرطبيعي مايع در گوش داخلي (بيماري مِنيِر)، تومور غير سرطاني (نوروم آکوستيک)، فشار خون بالا، ديابت يا حتي آلرژي. اگر مطمئن نيستيد که چه چيزي سبب ايجاد صداهاي عجيب در گوش شما مي‌شود، زمان آن است که براي شناسايي علت اصلي، با پزشک خود صحبت کنيد. اين احتمال وجود دارد که اين مسئله قابل درمان باشد.

8. استرس

از نظر فني، استرس عاطفي يک دليل نيست؛ اما مانند تقويت کننده صدا در گوش شما عمل مي‌کند. اگر چيزي درست پيش نرود، در پايان روز متوجه خواهيد شد که وزوز گوشتان بلندتر است. کافئين نيز تأثير مشابهي دارد. خوشبختانه متخصص شنوايي شما مي‌تواند با استراتژي‌هايي به شما کمک کند تا علائم کاهش يابند. سهم بخش مشاوره، در مسئله زنگ زدن گوش، بسيار زياد است.


اگر وزوز گوشتان برطرف نشد چه؟
وقتي آسيب به گوش دائمي باشد، ممکن است وزوز گوش شما براي مدت طولاني وجود داشته باشد، اما روش‌هايي براي کنترل آن وجود دارد. دستگاه کوچکي که مانند سمعک در گوش قرار مي‌گيرد، مي‌تواند صداي سفيد پخش کند تا صداي زنگ را بپوشاند. روش ديگر، به نام درمان بازآموزي وزوز گوش، به شما ياد مي‌دهد که به جاي تلاش براي پوشاندن صدا، آن را ناديده بگيريد. دستگاه به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است که صدايي را که از آن لذت مي‌بريد، مانند امواج اقيانوس يا موسيقي ساز، دقيقاً با همان فرکانس زنگ گوش پخش مي‌کند. سرانجام، شما مي‌آموزيد که نسبت به صداهاي وزوز گوش حساسيت‌زدايي کنيد. اين کار به ساعت‌ها و ساعت‌ها آموزش در يک کلينيک نياز دارد، اما جواب مي‌دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره