برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

7 نشانه خاموش گرفتگی رگ‌ها

منبع
تبيان
بروزرسانی
7 نشانه خاموش گرفتگی رگ‌ها

تبيان/جلوگيري از بيماري عروق کرونر قلب (CHD) در افراد، هدف اصلي متخصصين است؛ اما تشخيص به موقع بهترين قدم بعدي است. تشخيص مي‌تواند منجر به تغيير در شيوه زندگي و درمان‌هاي پزشکي شود که مي‌تواند شروع حمله قلبي را به تأخير انداخته يا آن را رد کند.

اين شواهد عجيب که در ادامه ذکر مي‌شوند مي‌تواند نشانه‌اي از وجود گرفتگي عروق يا آترواسکلروز و بيماري‌هاي زمينه‌اي قلب باشد.
 
گرفتگي عروق چقدر شايع است؟
تقريباً از هر 12 بزرگسال کانادايي 1 نفر مبتلا به بيماري قلبي تشخيص داده شده است. جلوگيري از بيماري عروق کرونر قلب (CHD) در افراد، هدف اصلي متخصصين است؛ اما تشخيص به موقع بهترين قدم بعدي است. تشخيص مي‌تواند منجر به تغيير در شيوه زندگي و درمان‌هاي پزشکي شود که مي‌تواند شروع حمله قلبي را به تأخير انداخته يا آن را رد کند. تقريباً 80 درصد بيماري‌هاي قلبي با تغيير سبک زندگي، قابل پيشگيري است. بسياري از بيماران از دانستن نشانه‌هاي زير در زمينه گرفتگي عروق و بيماري‌هاي قلبي شوکه مي‌شوند:

1. اختلال نعوظ (ED)
دشواري يا عدم رسيدن به نعوظ مي‌تواند نشانه گرفتگي عروق در ناحيه لگن باشد که قبل از شروع حمله قلبي ظاهر مي‌شود. به طور متوسط، سه تا پنج سال بين شروع ED و شناسايي بيماري عروق کرونر قلب فاصله وجود دارد که زمان زيادي براي تشخيص و کار بر روي جلوگيري از مشکلات قلبي است. اگر شما و شريکتان نگران عملکرد جنسي هستيد، به دنبال علت اصلي عروق بيمار باشيد و آن را درمان کنيد.

2. طاسي
در مطالعه‌اي وسيع بر روي تقريباً 37000 مرد، طاسي شديد در فرق سر به شدت وجود بيماري عروق کرونري خاموش را در هر سني پيش‌بيني کرد. در يک مطالعه جداگانه بر روي بيش از 7000 نفر (از جمله بيش از 4000 زن)، طاسي متوسط تا شديد خطر مرگ ناشي از بيماري قلبي را در هر دو جنس مضاعف نمود.
درد قسمت پاييني کمر ممکن است هميشه نشانه‌اي ساده از پيري عضلات نباشد. به گفته جامعه پزشکان، اغلب کمر نيز يکي از اولين قسمت‌هاي بدن است که تجمع پلاک در آن اتفاق مي‌افتد. شما احساس درد خواهيد کرد زيرا کاهش جريان خون در اين ناحيه مي‌تواند ديسک‌هايي که بين مهره‌ها قرار دارند را تضعيف کند

3. چين‌خوردگي گوش
يکي از نشانگرهاي عجيب، چين‌خوردگي در نرمه گوش شما (به طور خاص، چين زاويه‌دار در گوش که به صورت مورب از کانال به لبه پاييني نرمه گوش مي‌رسد) است که در گزارش‌هاي تحقيقات پزشکي به عنوان نشانه‌اي از بيماري عروق کرونري خاموش براي چندين دهه ذکر شده است. چين‌خوردگي گوش ممکن است به علت گردش خون ضعيف، از جمله در عروق قلب ايجاد شود. اگرچه بعضي از متخصصين پزشکي چين‌خوردگي را فقط يک علامت کلي از پيري استدلال مي‌کنند، محققان از عالي‌ترين روش سي تي براي اندازه‌گيري بيماري عروق کرونري خاموش استفاده کردند و دريافتند که چين خوردن گوش بيماري قلبي را حتي پس از شمردن فاکتورهاي خطر توسط مؤلفان مانند سن و سيگار، پيش‌بيني مي‌کند.

4. درد ساق پا در هنگام راه رفتن

اين وضعيت با عنوان «لنگيدن» شناخته مي‌شود. تصلب شرايين مي‌تواند شريان‌هاي پا را مخصوصاً در افراد سيگاري، قبل از تشخيص بيماري عروق کرونري، مسدود کند. اين نشانه نياز به ارزيابي هر چه سريع‌تر و بدون تأخير دارد. پزشک شما ضربان‌هاي پاهايتان را بررسي مي‌کند و اندازه‌گيري‌هاي ساده فشارخون پا و جريان خون را انجام مي‌دهد تا تشخيص گردش خون ضعيف را تأييد نمايد. تشخيص بيماري قلبي در زودترين زمان ممکن بسيار حياتي است زيرا درمان‌هاي غذايي و پزشکي بسياري وجود دارد که مي‌تواند به معکوس کردن مسئله کمک کند.
يکي از متخصصان مي‌گويد: برخي از بيماران که سريعاً اين سرنخ‌ها را پيدا کردند. من به آن‌ها توصيه کردم که غذاهاي گياهي بيشتر و محصولات حيواني کمتري مصرف کنند و يک برنامه پياده‌روي را آغاز نمايند. درد ساق پا در آن‌ها طي چند هفته کاملاً برطرف شده و سال‌هاست که عود نکرده است. هر فرد داراي هر يک از علائم بالا مربوط به مورد بيماري عروق کرونر قلب خاموش، بايد ميزان فشارخون، ميزان کلسترول و ميزان گلوکز ناشتاي خود را بداند. اگر بايستي براي بررسي بيماري قلبي خود از الکتروکارديوگرام، تصويربرداري سي تي کرونري کلسيم يا آزمايش استرس ورزشي کمک بگيريد، با پزشک خود صحبت کنيد. پيشگيري بهتر از درمان است.


5. فک سفت
اين علامت گرفتگي عروق بيشتر در خانم‌ها ديده مي‌شود، اما مردان نيز بايد از آن آگاه باشند.
طبق گفته مدرسه پزشکي هاروارد، درد فک و گردن از علائم متداول آنژين است، که همان ناراحتي است که در نتيجه جريان خون ضعيف در بخشي از قلب ايجاد مي‌شود. اين درد به اين دليل رخ مي‌دهد که عصب اصلي که سيگنال‌هاي درد را از قلب منتقل مي‌کند، يعني عصب واگ، در تماس مداوم با گردن، فک، سر و بازوي چپ است. به پزشک خود مراجعه کنيد تا تشخيص دهد آيا درد فک شما در نتيجه چيزي خوش‌خيم، مانند دندان قروچه، است يا چيزي است که نياز دارد محتاطانه مورد بررسي قرار بگيرد.

6. درد قسمت پايين کمر
درد قسمت پاييني کمر ممکن است هميشه نشانه‌اي ساده از پيري عضلات نباشد. به گفته جامعه پزشکان، اغلب کمر نيز يکي از اولين قسمت‌هاي بدن است که تجمع پلاک در آن اتفاق مي‌افتد. شما احساس درد خواهيد کرد زيرا کاهش جريان خون در اين ناحيه مي‌تواند ديسک‌هايي که بين مهره‌ها قرار دارند را تضعيف کند.

7. عادت به سيگار کشيدن
همان‌طور که اکنون همه ما مي‌دانيم، سيگار کشيدن يکي از بدترين کارهايي است که مي‌توانيد براي سلامتي خود انجام دهيد. و طبق گفته مرکز کنترل و پيشگيري بيماري‌ها، ترک سيگار يکي از بهترين کارهايي است که مي‌توانيد براي کاهش احتمال ابتلا به بيماري عروق کرونر قلب انجام دهيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره