برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ آیا تزریق واکسن کرونا برای بهبود یافتگان این بیماری لازم است؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ آیا تزریق واکسن کرونا برای بهبود یافتگان این بیماری لازم است؟

ايرنا/محققان در جريان دو مطالعه مختلف دريافتند تزريق يک واحد واکسن کوويد در افرادي که قبلا به اين بيماري مبتلا شده و بهبود يافته‌اند، موجب افزايش قابل توجه ميزان پادتن اين ويروس در بدن آن‌ها مي‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه از پايگاه خبر گاردين، بر اساس اين تحقيقات حتي بيماران بهبوديافته کوويد ۱۹ نيز بايد واکسن دريافت کنند، اما دريافت تنها يک واحد واکسن موجب افزايش سريع پادتن‌ها و نابودي گونه‌هاي مختلف ويروس کوويد ۱۹ در بدن اين افراد مي‌شود.

علت اين امر تفاوت ميزان پادتن توليد شده در بدن افراد مختلف است و اين احتمال وجود دارد که ميزان پادتن‌هاي توليد شده در بدن يک شخص بهبود يافته از بيماري، براي ايمن‌سازي وي در برابر حمله مجدد ويروس کافي نباشد.

در يکي از اين تحقيقات، نمونه‌ خون افراد بهبود يافته از کوويد۱۹ مورد آزمايش قرار گرفت و مشخص شد که سيستم ايمني بسياري از آنها توانايي مقابله با گونه آفريقاي جنوبي ويروس را ندارد، اما تزريق يک واحد واکسن مدرنا يا فايزر موجب افزايش پادتن‌هاي ويروس به ميزان چندهزار برابر شده است. اين ميزان افزايش پادتن علاوه بر ايمن‌سازي در برابر ويروس کوويد ۱۹ موجب مقاومت سيستم ايمني بدن اين افراد در برابر ويروس SARS نيز مي‌شود.

به گفته محققان پادتن‌هايي که در اثر تزريق واکسن در بدن افراد بهبود يافته از کوويد ۱۹ توليد مي‌شود در مقايسه با پادتن‌هاي توليد شده در اثر واکسيناسيون سايرين، عملکرد بهتري دارد.

به گزارش ايرنا ويروس کرونا موسوم به «کوويد ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ ميلادي (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چين گزارش شد.
ابتدا از اين بيماري به عنوان ذات‌الريه نام برده شد، اما کميسيون ملي بهداشت چين در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ميلادي (۹ دي ماه ۹۸) به صورت رسمي شيوع اين ويروس را در چين اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مديرکل سازمان جهاني بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسي تاکيد کرد که اگرچه واژه همه‌گير (pandemic)  به دليل حساسيتي که دارد نبايد بدون دقت مورد استفاده قرار گيرد، اما ارزيابي‌هاي اين سازمان ويروس کرونا را «همه‌گير جهاني» شناسايي و اعلام مي‌کند.

بر اساس آخرين آمار تعداد مبتلايان به اين ويروس ۱۱۲ ميليون و ۲۶۳ هزار و ۲۲ نفر و تعداد بهبوديافتگان ۸۷ ميليون و ۷۸۸ هزار و ۸۳۷ نفر گزارش شده و ۲ ميليون و ۴۸۵ هزار و ۳۸۴ نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar