برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

در ایام خانه تکانی نوروز؛ خطرات مواد شوینده را جدی بگیرید

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
در ایام خانه تکانی نوروز؛ خطرات مواد شوینده را جدی بگیرید

سيناپرس/ ترکيب مواد شيميايي مانند سفيد کننده ها و لک برها با جوهر نمک بسيار خطرناک است زيرا بخار و گازهاي ناشي از اين اختلاط مي تواند بسيار سمي باشد.
هرساله با نزديک شدن ايام پاياني سال به دليل استفاده نامناسب افراد از مواد شيميايي و شوينده هاي خانگي هنگام نظافت منزل و خانه تکاني، شاهد افزايش مسموميت ها به بخش اورژانس هستيم.
متاسفانه بسياري از افراد تصور مي کنند مخلوط ساختن مواد سفيد کننده و جرم گير، اثر پاک کنندگي را افزايش مي دهد. در حالي که بخار و گازهاي ناشي از اختلاط اين مواد منجر به مسموميت استنشاقي شديد مي شود و گاهي حتي صدمات برگشت ناپذيري نيز در ريه افراد به وجود مي آورد.

شدت اين نوع مسموميت به مدت ‌زمان تماس، ميزان تماس و نوع ماده شوينده و همچنين چگونگي استفاده از آنها بستگي دارد. عواملي مانند بالا بودن سن و داشتن بيماري ‌هاي قلبي و ريوي نيز احتمال ابتلا به اين نوع مسموميت را افزايش مي ‌دهد.

دکتر عبدالکريم پژومند، متخصص پاتولوژي (آسيب شناسي) قانوني و مسموميت در اين خصوص گفت: وسواس بيش از حد برخي از خانم هاي خانه دار در ايام خانه تکاني باعث شده تا سلامت جسمي شان به مخاطره بيفتد. به عنوان مثال آنها گاهي همزمان آب ژاول يا وايتکس و جوهر نمک را در فضاي بسته حمام يا دستشويي مخلوط مي کنند. اين امر باعث مسموميت، تخريب ريه و تنگي نفس مي شود.

به گفته دکتر سيد مويد علويان، فوق تخصص گوارش و کبد نيز، اغلب مسموميت ها به دليل بي احتياطي و به صورت اتفاقي رخ مي دهند.
اين استاد دانشگاه بقيه ا... افزود: از مواد بازي ( قليايي) مي توان آب ژاول، محلول هاي سفيد کننده لباس ها، آمونياک و آهک و از مواد اسيدي نيز مي توان جوهر سرکه، جوهر گوگرد و اسيد سولفوريک را نام برد.
اين عضو فرهنگستان علوم پزشکي درباره نشانه اين نوع مسموميت اظهارداشت: تورم، بي رنگ شدن مخاط دهان و گلو، تهوع و استفراغ، شکم درد از جمله نشانه هاي اين نوع مسموميت است.

چند توصيه پيشگيرانه
1- هنگام استفاده از فرآورده‌ هاي شيميايي و شوينده ابتدا برچسب روي بسته‌ بندي را مطالعه کنيد.
2- هنگام استفاده از شوينده‌ هاي شيميايي، حتما از ماسک مناسب استفاده کنيد.
3- هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاک کننده، پنجره را باز و تهويه را روشن کنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
4- پس از استفاده از مواد شيميايي سريع درب آن را ببنديد و از دسترس کودکان خارج کنيد.
5- مواد شيميايي و شوينده ها را هميشه در ظرف اصلي خود نگهداري کنيد. هيچ وقت اين فرآورده ها را در ظرف خوراکي نگهداري نکنيد زيرا امکان دارد کودکان به اشتباهي اين مواد را مصرف کنند و دچار مسموميت شديد شوند.

6- اگر چنانچه  يکي از نزديکان تان ماده‌ اي غيرخوراکي و سمي را بلعيده يا استنشاق کرده باشد، بايد با مرکز اورژانس ۱۱۵ يا مرکز اطلاع‌ رساني داروها و سموم ۱۹۰ تماس حاصل کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره