logo

از علت تا درمان آمبولی ریه

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
از علت تا درمان آمبولی ریه

بهداشت نيوز/فوق تخصص ريه گفت: آمبولي به دليل لخته خوني اتفاق مي افتد که معمولا از پاها حرکت کرده و به سمت عروق ريوي حرکت مي کند.

عاطفه فخاريان فوق تخصص ريه درباره آمبولي ريه و علائم آن گفت: لخته خوني که معمولا از پاها حرکت کرده و در مسير جريان خون قرار مي گيرد وارد عروق ريوي مي شود و در جايي قرار مي گيرد که باعث اختلال در تبادل اکسيژن و دي اکسيد کربن شده و آمبولي ايجاد مي کند. علائم آمبولي بستگي به اندازه رگ دارد. اگر رگ بزرگ ريه درگير شود علائم آن به طور تنگي نفس شديد، احساسا سنگيني و درد شديد در قفسه سينه و افت فشار خون نمايان شود. اما اگر اين لخته در رگ هاي انتهايي ريه قرار داشته  و ريز باشد مي تواند موجب درد تيزي در کناره هاي قفسه سينه شده و لخته خوني در خلط ايجاد کند اما نفس تنگي خيلي شديد ندارد. پس لخته هايي که مي توانند باعث عواقب ناگوار براي فرد شوند لخته هايي هستند که در رگ هاي بزرگ ريوي قرار مي گيرند. 

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي عواملي همچون سيگار کشيدن، بيماري هاي قلبي و کليوي و ديابت، دراز کشيدن براي مدت هاي طولاي در بستر در ابتلا به آمبولي بسيار تاثر گذار دانست و افزود: بيماري هاي مزمن بدخيم هم شانس لختگي خون را بالا مي برند. در حال حاضر افرادي که مبتلا به کوويد 19 خيلي شديد مي شوند و در بيمارستان بستري هستند هم مي توانند دچار لختگي خون و آمبولي ريه شوند.

فخاريان فوق تخصص ريه کشورمان در راستاي پيشگيري از آمبولي ريه گفت: افرادي مثل رانندگان که مجبورند ساعت هاي طولاني پاي خود را آويزان نگه دارند بايد جوراب هاي ضد انعقاد خون بپوشند و يا در مواردي بايد از داروهاي ضد انعقاد خون استفاده کرد. اگر چه کنترل بيماري زمينه اي مي تواند احتمال آمبولي را کاهش دهد.

وي خاطرنشان کرد: خلط خوني مي تواند به دليل مشکل در مجاري تنفسي بالايي(بيني، حلق و حنجره) يا ريه باشد و يا حتي مربوط به مجاري گوارشي باشد که معاينه پزشک را مي طلبد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره