برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

کرونا/ هشدار دانشمندان در مورد یک عارضه آزار دهنده ناشی از کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ هشدار دانشمندان در مورد یک عارضه آزار دهنده ناشی از کرونا

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از ديلي ميل، محققان در يک مطالعه جديد ۱۲۲ بيمار مبتلا به کرونا در ايتاليا را که از ۲۳ ژوئيه تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ در بيمارستان بستري بودند، بررسي کردند.
طي سه ماه مطالعه مشخص شد که از هر ۱۰ فرد مبتلا، هشت نفر از بروز مشکل در دهان يا صورت خود رتج مي‌برند؛ شايعترين اين مشکلات تورم غدد بزاقي بود که به اکتازي معروف است و ۴۳ درصد بيماران را درگير مي‌کند. غدد بزاقي براي کمک به جويدن و بلعيدن، بزاق ترشح مي‌کنند.

سه غده بزاقي اصلي در دهان وجود دارد: غدد پاروتيد، تحت فکي و زير زباني؛ اين موارد در جلوي گوش ها، در زير فک و در زير کف دهان ديده مي‌شوند. غدد پاروتيد بزرگترين، غدد زير فک تقريباً به اندازه يک گردو و غدد زير زباني به اندازه يک بادام هستند.

هيچ يک از بيماران بستري در بيمارستان دانشگاه ميلان هيچ گونه اختلال بهداشت دهان و دندان را گزارش نکرده بودند. پزشکان بيماران را از نظر علائم دهاني، از جمله ضعف عضلات جويدن، زخم، خشکي دهان، تغيير در چشايي يا بويايي و غدد بزاقي غيرطبيعي ارزيابي کردند.


مطالعه منتشر شده در مجله تحقيقات دندانپزشکي (JDR) نشان داد که به استثناي تغيير در حس چشايي و بوياي، تورم غدد بزاقي رايج‌ترين علامت دهاني مبتلايان کروناست. محققان همچنين سطح دو ماده شيميايي به نام پروتئين واکنش پذير C (CRP) و لاکتات دهيدروژناز (LDH) را در خون کنترل کردند.

LDH نشانه التهاب است و هنگامي که سيستم ايمني بدن تلاش مي‌کند با COVID-۱۹ مبارزه کند مقدار زيادي توليد مي‌شود. توليد CRP با سطح IL-۶ مرتبط است، که يکي از اصلي‌ترين مولکول‌هاي طوفان موسوم به سيتوکين است که سيستم ايمني بدن را به حالت شکنندگي تبديل کرده و به بافت‌هاي سالم فرد مبتلا و نه فقط سلول‌هاي آلوده، در COVID-۱۹ حمله مي‌کند.


بيماراني که به بزرگي غدد بزاقي مبتلا شده اند از کروناي حاد رنج مي‌برند و به طور قابل توجهي پيرتر هستند. بر اين اساس، بيماران مبتلا به غدد بزاقي متسع، هنگام ورود به بيمارستان، CRP و LDH بيشتري در خون داشتند.
دانشمندان بر اين باورند که غدد بزاقي، گيرنده‌هاي ACE۲ را که SARS-CoV-۲ براي آلوده سازي سلول‌هاي انساني استفاده مي‌کند، ممکن است محلي باشد که ويروس کرونا براي حمله به بدن استفاده مي‌کند. اين نظريه اگر درست باشد، مخرج مشترک التهاب و بزرگ شدن غدد بزاقي را در موارد شديد توضيح مي‌دهد.

محققان مي‌گويند: «اگرچه اين اختلاف نظر به شواهد رسمي نياز دارد، اما با درگيري تقريباً جهاني غدد بزاقي که مشاهده کرديم کاملاً متناسب است.»
اين مطالعه همچنين نشان داد که ۹۳ درصد  بيماران مبتلا به تورم غدد بزاقي در حالي که در بيمارستان بودند آنتي بيوتيک دريافت کردند که اين امر خطر ابتلا به غدد متورم را بسيار افزايش مي‌دهد. علامت رايج بعدي خشکي دهان است که در ۳۰درصد بيماران مشاهده شد. احتمال ابتلا به خشکي دهان در افراد ديابتي و COPD وجود دارد.

نيکلا جاکوبويس، سردبير مجله JDR در دانشگاه نيوکاسل مي‌گويد: «اين مطالعه گذشته نگر و آينده نگر بر روي بازماندگان Covid-۱۹ نشان داد که آسيب پسماند در حفره دهان در اکثر قريب به اتفاق بيماران آسيب ديده فراتر از بهبود باليني ادامه دارد. اين نشان مي‌دهد که خشکي دهان يک هدف ترجيحي براي عفونت با SARS-CoV-۲ است؛ بنابراين براي روشن شدن رابطه بين عفونت SARS-CoV-۲ و اختلالات دهاني به مطالعات بيشتري نياز است.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره