برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا/ قیمت هر واکسن خصوصی ۲۰۰ تا 250 هزار تومان

منبع
شرق
بروزرسانی
کرونا/ قیمت هر واکسن خصوصی ۲۰۰ تا 250 هزار تومان

شرق/ ورود شرکت‌هاي خصوصي به ماجراي واردات واکسن به ايران و همچنين فروش واکسن به مردم حالا به بحثي جدي تبديل شده و به سرخط خبرها رسيده‌است.
خصوصي‌ساز واکسن اگرچه در ماه‌هاي گذشته حتي به مرحله گفتار هم نمي‌رسيد و تمام گمانه‌ها از واکسيناسيون مجاني مردم آن‌هم از سوي دولت حکايت داشت، اما اين بحث کم‌کم رنگ باخت. همين هفته پيش در گام اول از مجوز دولت براي واردات واکسن به بخش خصوسي اخباري منتشر شد و پس از آن هم سختن از فروش واکسن به مردم مطرح شد.
اين اخبار اگرچه در مرحله اول تکذيب مي‌شد، اما به نظر مي‌آيد برنامه‌اي جدي است. حالا دست‌کم اين خبر که شرکت‌هاي خصوصي مي‌توانند واکسن وارد کنند، کاملا جدي و در مرحله عمل است و درباره موضوع دوم يعني فروش واکسن به کساني که مي‌خواهند خارج از نوبت واکسينه شوند نيز مراحلي طي شده ‌است.
براي مثال همين ديروز رسما اعلام شد که کارفرماها مي‌توانند با پرداخت هزينه واکسن کارگران خود، آنها را واکسينه کنند؛ قيمت هر واکسن هم حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان. اما جزئيات اين ماجرا چگونه است؟

واکسيناسيون کارگران از سوي کارفرمايان؟

تازه‌ترين خبرها درباره آنچه خصوصي‌سازي سلامت خوانده مي‌شود، به ماجراي واکسن کرونا برمي‌گردد. روز گذشته عضو کميسيون اقتصاد سلامت اتاق بازرگاني تهران اعلام کرد قيمت تمام‌شده واکسن‌هاي وارداتي توسط بخش خصوصي رقمي بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.
«ناصر رياحي» که در حاشيه نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، با بيان اينکه قيمت تمام‌شده واکسن‌هايي که بخش خصوصي وارد مي‌کند رقمي معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، توضيح داد: «ما براي تزريق واکسن با کارگر طرف نيستيم، بلکه با هماهنگي‌هاي انجام‌شده هزينه واکسيناسيون کارگران توسط کارفرماها تقبل خواهد شد».

به گفته او کارفرماها هزينه واکسيناسيون را پرداخت خواهند کرد، چراکه به نفعشان است: «تقبل اين هزينه بيشتر به نفع کارفرما و خطوط توليد است؛ زيرا اگر يک کارگر حتي يک روز هم سر کار، نيايد خسارت آن بيشتر از قيمت تمام‌شده واکسني است که به کارگر تزريق مي‌شود. ضمن اينکه اگر يک کارگر به کرونا مبتلا شود، کارفرما مجبور است از کل نيروي کار خطوط توليد آزمايش کرونا به عمل بياورد که به‌مراتب هزينه آن چند برابر هزينه واکسن است».

عضو کميسيون اقتصاد سلامت اتاق بازرگاني تهران با ذکر اين نکته که قرار است هزينه اين شش ميليون دوز واکسن از طريق اعتبارات اسنادي پرداخت شود، اعلام کرد «بعد از اينکه کالا حمل، بازرسي و تأييد شد، فروشنده مي‌تواند پول خود را تحويل بگيرد». رياحي تأکيد کرده به محض اينکه توليد واکسن داخلي به شکل انبوه آغاز شود، مسئله واردات واکسن منتفي خواهد شد:«تا پيش از اين قرار بود اين واکسن‌ها را وزارت بهداشت تحويل بگيرد، اما با دستور رئيس‌جمهور مبني بر اينکه ارز نيمايي براي واردات اين‌گونه واکسن اختصاص يابد، آن هم براي اقشار خاصي مانند کارگران که مهم هستند، اما در اولويت‌بندي وزارت بهداشت نيستند، قرار شد بخش خصوصي با تقبل هزينه آن از سوي کارفرما، خود به امر واکسيناسيون کارگران اقدام کند».

او مي‌گويد واکسن‌ها از کشورهايي خريداري شده‌اند که بيش از نيازشان واکسن تهيه کرده‌اند و تاکنون شش ميليون دوز واکسن تأمين شده است که به‌زودي وارد کشور خواهند شد: «البته شايد زياد به واردات واکسن نياز نداشته باشيم؛ زيرا هم توليد داخل در راه است و هم دولت براي تأمين ۶۰ ميليون دوز واکسن با روسيه قرارداد بسته و رزرو کرده است؛ بنابراين دراين‌باره دولت زياد به کمک بخش خصوصي نياز ندارد». شش ميليون دوز واکسن بخش کارگري کشور از سري واکسن اسپوتنيک روسيه و آسترازنکاي سوئد تأمين شده است.

آنچه اين بحث را به موضوعي جدي تبديل کرده، امکان دريافت هزينه از کارگران در مراحل بعد يا فروش واکسن به ديگر اقشار جامعه است. اين فروش واکسن در حالي مطرح مي‌شود که در بسياري از کشورهاي دنيا با سيستم حکومتي سرمايه‌داري يا آنچه نئوليبرال خوانده مي‌شود، واکسيناسيون با هزينه دولت و به‌صورت مجاني در جريان است.

ماجراي واردات ۶ ميليون دوز واکسن کرونا

خبر واردات شش ميليون دوز واکسن تازه هم به ديروز برمي‌گردد که دراين‌باره رئيس اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد بخش خصوصي موفق شده قرارداد واردات شش ميليون دوز واکسن کرونا را نهايي کند. مسعود خوانساري در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار کرد: متأسفانه در هفته‌هاي گذشته بار ديگر شاهد افزايش سرعت شيوع کرونا و درگيري بيشتر مردم و فوت روزانه شهروندان بر اثر کرونا بوده‌‌ايم.

در اين ميان دولت امکان تعطيلي برخي شرکت‌ها، ادارات و مشاغل را دارد اما با توجه به اهميت توليد و تأمين نياز روزانه مردم، امکان تعطيلي واحدهاي توليدي وجود ندارد و همين موضوع خطر ابتلاي کارگران فعال در اين بخش را افزايش مي‌دهد. او با بيان اينکه فعلا مهم‌ترين ابزار جهان براي مقابله با کرونا واکسيناسيون است، بيان کرد: در برخي کشورهايي که با سرعت بيشتري واکسن‌زدن را آغاز کرده‌اند، مي‌بينيم که امکان بازگشت مرحله به مرحله به زندگي عادي فراهم شده است، اما متأسفانه در کشور ما به‌دليل تأخير در واردات، اين فرايند طولاني‌تر شد و امروز اميدواريم که لااقل واکسيناسيون کادر درمان تمام شود.

خوانساري با اشاره به مجوز واردات واکسن به شرکت‌هاي بخش خصوصي گفت: اتاق بازرگاني در راستاي عمل به تعهدات اجتماعي خود، از شرکت‌هاي فعال در اين حوزه خواست تمام تلاش خود را براي واردات واکسن به کار بگيرند که خوشبختانه در گام نخست موفقيتي جديد در اين زمينه به ثبت رسيده و قرار خريد شش ميليون دوز واکسن منعقد شده است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: با وجود آنکه بسياري از شرکت‌هاي بزرگ واکسن‌سازي محصولات خود را از قبل پيش‌فروش کرده بودند، اين مهم نهايي شد. هدف از ورود اين دوزها، واکسيناسيون کارگران و پرسنل بخش توليد است تا بتوانند با خطر کمتري در زمينه تهيه نيازهاي مردم فعاليت کنند. هيچ‌يک از شرکت‌هاي واردکننده واکسن به‌دنبال نفع اقتصادي نيستند و اميدواريم با مشارکت مديران کارخانه‌ها، اين واکسن‌ها بدون هزينه به کارگران تزريق شود.

به گفته او اين شش ميليون دوز به‌تدريج و به شکل مرحله‌به‌مرحله وارد ايران خواهد شد. علاوه ‌بر اين چند هفته قبل دولت اعلام کرد که بخش خصوصي نيز مي‌تواند نسبت به واردات واکسن اقدام کند. در اين زمينه اختلاف‌نظرهايي درباره نحوه ورود واکسن خارجي از سوي بخش خصوصي مطرح بود که آيا بناست اين واکسن‌ها به فروش برسند يا از سوي وزارت بهداشت خريداري شده و رايگان تزريق شوند.وزارت بهداشت در روزهاي گذشته بار ديگر تأکيد کرده که واکسيناسيون کرونا در ايران رايگان خواهد بود.


توضيحات رئيس بانک مرکزي دربار هزينه ۶ ميليون واکسن تازه
رئيس کل بانک مرکزي درباره آخرين اقدامات بانک مرکزي براي تأمين ارز خريد واکسن گفت: بر مبناي قرارداد کوواکس، ۱۷۸ ميليون دلار براي ۱۶.۸ ميليون دوز واکسن تخصيص و قسط اول آن نيز پرداخت و واردات آن آغاز شده است.
عبدالناصر همتي در يادداشت اينستاگرامي خود نوشت: ضرورت تأمين واکسن کرونا و انجام واکسيناسيون عليه ويروس کرونا بايد مهم‌ترين دغدغه کشور باشد. وي افزود: بانک مرکزي از همان ابتدا با وجود همه محدوديت‌هاي نقل‌و‌انتقال مالي ناشي از تحريم، همه تلاش خود را براي تأمين فوري ارز مورد نياز واردات واکسن بر اساس سفارش وزارت بهداشت و درمان به عمل آورده است.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت جهت پرداخت ارز بابت واردات واکسن تأمين مي‌شود. تاکنون نيز بر اساس ميزان تقاضا و درخواست براي خريد واکسن از کشورهاي روسيه و چين، ارز لازم تأمين و واردات انجام شده است. او با بيان اينکه اکنون نيز تخصيص ارز براي واردات با ارز نيمايي، بر اساس دستور رئيس‌جمهوري در اولويت تأمين است، افزود: بنگاه‌هاي بزرگ توانمند مي‌توانند در انجام مسئوليت‌هايي اجتماعي خود با هماهنگي وزارت بهداشت نقش‌آفريني کنند. همتي اظهار کرد: امروز نيز بانک مرکزي حداقل صد ميليون دلار ديگر با نرخ ارز ترجيحي براي اين منظور تخصيص داد تا با اعلام وزارت بهداشت پرداخت کند. اين روند تأمين ارز بر مبناي درخواست‌ها تداوم خواهد داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره